Útmutató egy iskolai (cyber)bullying szabályzat megalkotásához
Absztrakt
A bullying és cyberbullying jelensége, sajnálatos módon, áthatja a magyar köznevelés rendszerét, és számos diák, szülő, pedagógus szenved a bántalmazás okozta traumáktól. A probléma megoldása kizárólag interdiszciplináris megközelítéssel kezelhető és javítható, amelyhez a pszichológia és a pedagógia mellett a jog eszköztárára is szükség van. Jelen tanulmány célja egy olyan bántalmazás elleni minta-szabályzat kimunkálása, amely közös minimumgaranciákat, kiindulási alapot biztosít az általános és középiskolák számára egy saját, önálló szabályzat elkészítéséhez. Ennek keretében szövegszerűen kidolgozásra került a tanulmány mellékletében egy minta-szabályzat, amelynek elemei organikusan igazodnak a már meglévő jogszabályi környezetbe, valamint kiegészítik azt a bántalmazás tudományos hátterével, elemeivel. Példaként említve, a személyi és területi hatály kérdésnek rendezése mellett, definiálja a szabályzat a bullying és cyberbullying magatartást, valamint a jelenség során gyakran megjelenő megtorlást is. Továbbá, egy ajánlott eljárásrendet is kínál, amelynek finomhangolásával megfelelő módon kezelhetőek a bántalmazási esetek.
Hivatkozások
Arató, Nikolett: The Role of Socio-emotional Skills in Cyberbullying Engagement. Doktori értekezés. Pécs, Pécsi Tudományegyetem, Pszichológia Doktori Iskola, 2021.
Balla, Boróka – Bartók, Zita – Csalár, Dorina: A gyermekvédelem és tartalomszabályozás új útjai az interneten – Az Internet Hotline működése és gyakorlata. In Medias Res, 2023/1. https://doi.org/10.59851/imr.12.1.8
Cohen-Almagor, Raphael: Cyberbullying, Moral Responsibility, and Social Networking: Lessons from the Megan Meier Tragedy. European Journal of Analytic Philosophy, Vol. 16., No. 1. (2020) https://doi.org/10.31820/ejap.16.1.4
Digital Parenting Kutatás 7-16 éves gyermekekkel és szüleikkel – Kutatási jelentés a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság részére. https://tinyurl.com/3kp732dd
Hazai kutatások – A gyerekek közel fele szerint egy pofon belefér. Unicef, 2014. https://tinyurl.com/3yx9ubeu
Hinduja, Sameer – Patchin, Justin W.: Bullying Beyond the Schoolyard – Preventing and Responding to Cyberbullying. (2nd ed.) Thousand Oaks California, Corwin, 2015.
Jármi, Éva – Várnai, Dóra Eszter: Online platformok és a bullying megjelenési formái. Online platformok, 2023. július 13. https://tinyurl.com/5ebenpjr
Középiskolások tapasztalatai az iskolai zaklatásról. Unicef–Medián, 2022. https://tinyurl.com/4pvr4wcw
Krupincza, Mariann: Sümegi tragédia: miért fajulhatott idáig a helyzet, min mennek át a bántalmazottak és a bántalmazó tinédzserek? Mandiner, 2023. november 21. https://tinyurl.com/29whz63r
Kulcsár, Gabriella: Bullying és cyberbullying – Hogyan előzzük meg és kezeljük az iskolai és az online kortársbántalmazást? Budapest, Novissima, 2024.
Margitics, Ferenc – Figula, Erika – Pauwlik, Zsuzsa – Szatmári, Ágnes: A szülői bánásmód hatása az iskolai erőszakkal kapcsolatban előforduló magatartásmintákra. Magyar Pedagógia, 2010/3.
Nagy, Nikoletta: Vonat gázolt el egy középiskolai diákot Sümegen. Telex, 2023. november 19. https://tinyurl.com/2ctsmajj
Németh, Ágnes (szerk.): Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása 2022. Budapest, ELTE, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 2023. https://tinyurl.com/atm2ytws
NF: Holtan találták a vajai tinit, aki iskolai zaklatások után tűnt el. Index, 2021. 09. 07. https://tinyurl.com/4abnn5ae
Olweus, Dan: Invited Expert Discussion Paper - Cyberbullying: An overrated phenomenon? European Journal of Developmental Psychology, Vol. 9. (2012) https://doi.org/10.1080/17405629.2012.682358
Policy Department for Citizen’s Rights and Constitutional Affairs: Cyberbullying Among Young People. European Union, 2016.
Pongó, Tamás: A cyberbullying és a diákok véleménynyilvánítási szabadsága, különös tekintettel az USA jogrendszerére. Szeged, Iurisperitus, 2021
Rodkin, Philip C. – Fischer, Karla: Cyberbullying form Psychological and Legal Perspectives. Missouri Law Review, Vol. 77. (2012)
Shariff, Shaheen: Sexting and Cyberbullying – Defining the Line for Digitally Empowered Kids. Cambridge University Press, 2015. https://doi.org/10.1017/CBO9781139095891
Weber, Nicole L. – Pelfrey, William V. Jr.: Cyberbullying – Causes, Consequences, and Coping Strategies. LFB Scholarly Publishing LLC, 2014.
Copyright (c) 2025 Pongó Tamás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.