Az online platformokon megjelenő politikai hirdetések szabályozási kihívásai Európában és az Egyesült Államokban
Absztrakt
Az online platformok közéleti diskurzusban betöltött egyre növekvő szerepének köszönhetően a választási kampányok során is a polgárok megszólításának elsőszámú terepévé váltak. A 2016-os esztendő fordulópontot jelentett a közösségi média demokratikus folyamatokra gyakorolt hatásait illetően. A fájdalmas felismerést követő években az online politikai kampányok szabályozási kérdései előtérbe kerültek, Európában és az Egyesült Államokban egyaránt. A tanulmány ezen szabályozási lépéseket ismerteti, rávilágítva, hogy az Atlanti-óceán mindkét partján tulajdonképpen ugyanazokkal az eszközökkel igyekeznek küzdeni az online politikai hirdetéseken keresztül történő választási dezinformációval szemben. Ugyanakkor, az átláthatóság követelményének és a célzott reklámtechnikák alkalmazására vonatkozó szabályozásnak nemcsak hatékonyágát, de alkotmányosságát is kérdőjelek övezik.
Hivatkozások
Bartóki-Gönczy Balázs – Koltay András – Papp János Tamás – Sorbán Kinga: A európai uniós szabályozás és bírósági gyakorlat. In: Barzó Tímea – Czékmann Zsolt – Csák Csilla: „Gondolatok köztere” – A közösségi média személyiségvédelemmel összefüggő kihívásai és szabályozása az egyes államokban. Miskolc, Miskolci Egyetemi Kiadó, 2021. 69–117.
Benkler, Yochai: Election Advertising Disclosure: Part 1. Harward Law Review Blog, 2017. október 31. https://harvardlawreview.org/blog/2017/10/election-advertising-disclosure-part-1/
Benkler, Yochai: Election Advertising Disclosure: Part 2. Harward Law Review Blog, 2017. november 3. https://harvardlawreview.org/blog/2017/11/election-advertising-disclosure-part-2/
Beyersdorf, Brian: Regulating the „Most Accessible Marketplace of Ideas in History”: Disclosure Requirements in Online Political Advertisements After the 2016 Election. California Law Review, Vol. 107., No. 3. (2019).
Bulka, Talia: Algorithms, and Misinformation: The Constitutional Implication of Regulating Microtargeting. Fordham Intellectual Property, Media and Entertainment Law Journal, Vol. 32., No. 4. (2022).
Dobber, Tom – Ó Fathaigh, Ronan – Borgesius, Frederik J. Zuiderveen: The regulation of online political micro-targeting in Europe. Internet Policy Review, Vol. 8., No. 4. (2019). https://doi.org/10.14763/2019.4.1440
Dommett, Katharine – Zhu, Junyan: The barriers to regulating the online world: Insights from UK debates on online political advertising. Policy & Internet, Vol. 14., No. 4. (2022). https://doi.org/10.1002/poi3.299
Ekstrand, Victoria Smith – Fox, Ashley: Regulating the Political Wild West: State Efforts to Disclose Sources of Online Political Advertising. Journal of Legislation, Vol. 47., No. 1. (2021).
Fowler, Erika Franklin – Franz, Michael M. – Ridout, Travis N.: Political advertising in the United States. Buying and targeting political advertising (2nd edition). New York, Routledge, 2022.
Galantino, Sharon: How Will the EU Digital Services Act Affect the Regulation of Disinformation? SCRIPTed, Vol. 20., No. 1. (2023).
Goldman, Erik: The Constitutionality of Mandating Editorial Transparency. Hastings Law Journal, Vol. 75., No. 5. (2022) 1203.
Helberger, Natali – Dobber, Tom – de Vreese, Claes: Towards Unfair Political Practices Law: Learning Lessons from the Regulation of Unfair Commercial Practices for Online Political Advertising. 12(3) Journal of Intellectual Property, Information Technology and Electronic Commerce Law, Vol. 12., No. 3. (2021).
King, John M.: Microtargeted Political Ads: An Intractable Problem. Boston University Law Review, Vol. 102., No. 3. (2022).
Kirk, Niamh – Teeling, Lauren: A review of political advertising online during the 2019 European Elections and establishing future regulatory requirements in Ireland. Irish Political Studies, Vol. 37., No. 1. (2022). https://doi.org/10.1080/07907184.2021.1907888
Koltay András: Az online dezinformáció megfékezésére tett európai kísérletek kritikája. Pro Publico Bono, 2024/3. https://doi.org/10.32575/ppb.2024.3.2
Koltay András: Sajtószabadság. Egy közös európai eszme szabályozása. Budapest, ORAC, 2024.
Nunziato, Dawn C.: The Marketplace of Ideas Online. Notre Dame Law Review, Vol. 94., No. 4. (2019). https://doi.org/10.2139/ssrn.3405381
Persily, Nathaniel: The Coming Revolution in Campaign Communication, The Sacramento Bee, 2015. május 30. www.sacbee.com/opinion/california-forum/article22581321.html
Tham, Joo-Cheong – Ewing, K. D.: A szólásszabadság és a választások. In: Adrienne Stone – Frederick Schauer: A szólásszabadság oxfordi kézikönyve. Budapest, ORAC, 2025.
Trask, Tallman: Digital Advertising and State-Level Political Advertising Disclosure Schemes After McManus. Washington Journal of Law, Technology & Arts, Vol. 17., No. 1. (2022).
van Drunen, Max Zeno – Helberger, Natalie – Ó Fathaigh, Ronan: The beginning of EU political advertising law: unifying democratic visions through the internal market. International Journal of Law and Information Technology, Vol. 30., No. 2. (2022). https://doi.org/10.1093/ijlit/eaac017
Weber, Merrill: Reform for Online Political Advertising: Add on to the Honest Ads. Federal Communications Law Journal, Vol. 74., No. 1. (2021) 105.
Wood, Abby K.: Facilitating Accountability for Online Political Advertisements. Ohio State Technology Law Journal, Vol. 16., No. 2. (2020)
Copyright (c) 2025 Szikora Tamás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.