Az Digitális világ, zöld jövő?” – Az alfa generáció környezethez fűződő viszonya

  • Katus Szilvia Dunaújvárosi Egyetem, Tanárképző Központ Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola, Eger
Kulcsszavak: Fenntarthatóságra nevelés, iskolai szemléletformálás, környezetvédelmi attitűdök

Absztrakt

A környezeti nevelés egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be a hazai oktatásban, célja nem csupán ismeretek átadása, hanem a fenntarthatósághoz szükséges értékek és készségek megalapozása is. Az alfa generáció tagjai – akik már digitális környezetben nőnek fel – potenciálisan kulcsszereplői lehetnek egy tudatosabb jövő formálásának. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy milyen mértékben hatott rájuk az óvodai és általános iskolai környezeti nevelés: kialakult-e bennük a környezettudatos gondolkodás, illetve az ezzel járó cselekvési hajlandóság. A vizsgálat során 95 kilencedikes diák környezeti ismereteit és attitűdjeit mértem fel kérdőívek és csoportos interjúk segítségével. Az eredmények alapján a tanulók bizonyos környezeti alapfogalmakat ismernek, nyitottak a fenntarthatóság eszméjére, de a mélyebb ökológiai összefüggések és a mindennapi cselekvésekben való következetesség még hiányos. A válaszokból kirajzolódik, hogy az iskolai környezet jelentős befolyással bír a környezettudatos viselkedés kialakulására, és kiemelkedő szerepe van a pedagógusok szemléletformáló munkájának. A kutatás megerősíti, hogy a környezeti nevelés hatékonysága intézményi és pedagógusi szinten is jelentős eltéréseket mutat, így a jövő szempontjából elengedhetetlen a pedagógusképzés erősítése ezen a területen.

Megjelent
2025-01-01
Hogyan kell idézni
KatusS. (2025). Az Digitális világ, zöld jövő?” – Az alfa generáció környezethez fűződő viszonya. Dunakavics, 13(1), 29-38. https://doi.org/10.63684/dk.2025.1.03
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek