A tanuláselemzés fejlődése és nemzetközi alkalmazása az oktatásban
Absztrakt
A tanuláselemzés avagy tanulási analitika (Learning Analytics: LA) fogalma és gyakorlata technológiaalapúsága miatt viszonylag rövid múltra visszatekintő, interdiszciplináris kutatási terület, ami alapvetően az elektronikus tanulási környezet és annak relevanciájában a tanulás megértésével, optimalizálásával foglalkozik. Az Európai Bizottság magyar „Oktatás és képzés 2020” munkacsoportjának véleménye szerint „komoly potenciállal rendelkezik az oktatás és a tanulás minőségének javítása szempontjából”. A tanuláselemzés egyszerre akadémiai terület és kereskedelmi piac, amely az elmúlt évtizedben gyorsan formálódott. Kutatási és oktatási területként a tanulás (pl. oktatáskutatás, tanulási és értékelési tudományok, oktatástechnológia), az analitika (pl. statisztika, vizualizáció, számítástechnika/adattudomány, mesterséges intelligencia) és az emberközpontú tervezés (pl. használhatóság, részvételen alapuló tervezés, szociotechnikai rendszerekben való gondolkodás) konvergenciáján helyezkedik el. Történetileg a tanuláselemzés legáltalánosabb alkalmazási területe a hallgatók tanulmányi sikerének előrejelzése, pontosabban azon hallgatók azonosítása, akiknél fennáll a veszélye, hogy megbuknak egy kurzuson vagy kiesnek a tanulmányaikból. Habár ezek az indukciós pontok is már elég reális igényt adnak a tanuláselemzés alkalmazásához, a kutatások és a gyakorlatból származó bizonyítékok azt mutatják, hogy a tanítás és tanulás támogatására ezen felül további potens és produktív lehetőségek rejlenek a használatában.