Teachers’ Perspectives on the Practical Experiences and Development Paths of Technical Education

  • Budai Gábor University of Dunaújváros, Teacher Training Centre, Assistant Professor
Kulcsszavak: Technikusképzés, szakképzés, oktatásmódszertan, digitális eszközök, duális képzés, projektalapú tanulás, kompetenciafejlesztés

Absztrakt

A kutatás célja a technikusképzésben megvalósult oktatásmód­szertani fejlesztések vizsgálata egy dunaújvárosi középiskolában a 2021– 2023 közötti időszakban. A tanulmány kiemelten foglalkozik a digitális eszközök tanórai integrációjával, a duális képzés szerepével, a projektalapú és problémaorientált tanulás alkalmazásával, valamint a kompetenciafejlesztés gyakorlatával. A vizsgálat kérdőíves módszerrel zajlott: 2024. június 1–12. között 40 főállású műszaki tanár osztotta meg tapasztalatait és véleményét.  Az eredmények azt mutatják, hogy a digitális technológiák elterjedése, a duális képzés továbbfejlesztése, valamint a projektalapú tanulás széleskörű alkalmazása érdemben hozzájárult a technikusképzés rugal­masságának és hatékonyságának növeléséhez. A kompetenciaalapú oktatás hangsúlyosabbá válása tovább erősítette a tanulók munkaerőpiaci felkészítését. A módszertani megújulások összességében lehetővé tet­ték, hogy a technikusképzés eredményesebben reagáljon a 21. század gyorsan változó gazdasági és tech­nológiai kihívásaira.

Hivatkozások

Falus, O.–Jóźwiak, P.–Kővári A. (2022): “Gólyakalifa” a 21. században: Joghézag és analógia a virtuális valóság jogában. Jogelméleti Szemle, 2022., (2.), pp. 20–32.

Budai G. (2023): A tudás hasznosítása a munkaerőpiacon. Dunakavics, 2023., (01.), pp. 34–38.

Kőkuti T. (2022). Mesterséges intelligencia és foglalkoztatás. In: Keszi-Szeremlei Andrea–Rajcsányi-Molnár Mónika András István (Szerk.): Gazdasági növekedés és fenntarthatóság: Globalizáció a 21. században. Dunaújváros, DUE Press. pp. 39–51.

Budai G. (2015): Információs társadalom iskolái: hagyományos és elektronikus tanulás, Dunakavics, 2015., (9.), pp. 27–43.

Budai G. (2014): Tanulói és tanulási utak a renszerváltástól napjainkig, Dunakavics, 2014., (6.), pp. 5–27.

Budai, G. (2024a): Historical development of education: changes in hungarian education methodology, Dunakavics, 2024., (12.), pp. 29–36.

Fehérvári A. (2022): Tanítási gyakorlat tantermi jelenlét nélkül: tanárjelöltek tapasztalatai a Covid-lezárás idején, Szeged: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság. pp. 222–238.

Komlos J.–Falus O. (2023): Van-e jogunk stresszmentes élethez?: A stressz egyes gazdasági és jogelméleti aspektusairól. Civil Szemle, 2023., (20.), pp. 145–156.

Fekete M. (2020): Digitális átállás – az első hét tapasztalatai. Iskolakultúra, 30., (9.), pp. 77–95.

Kőkuti T. (2021). Hallgatói munkaérték-preferenciák a digitális oktatási formák bevezetésének fázisában In: Balázs László (Szerk.): Digitális kommunikáció és tudatosság. Budapest: Hungarovox. pp. 65–77.

Nahalka I. (2021): Koronavírus és oktatáspolitika. Educatio, 30., (1.), pp. 22–35.

Budai, G. (2024b): The effectiveness of the application of modern methodologies in technical vocational education, Dunakavics, 2024., (03.), pp. 5–16.

Györgyi Z. (2022): A negyedik ipari forradalom és a hazai szakképzés, Educatio, 31., (1.), pp. 56–69.

Megjelent
2025-12-16
Hogyan kell idézni
BudaiG. (2025). Teachers’ Perspectives on the Practical Experiences and Development Paths of Technical Education . Dunakavics, 13(12), 5-18. https://doi.org/10.63684/dk.2025.12.01
Rovat
Cikkek