Hibrid design: A hálózatkutatás és a design szövetsége – Bauhaustól a kortárs ökológiai innovációig

Kulcsszavak: Hibrid design, hálózatkutatás, design, művészet, tudomány, technológia, interdiszciplinaritás, rendszerek, struktúrák

Absztrakt

A tanulmány a hibrid design kortárs paradigmáját vizsgálja, amely olyan tervezői megközelítés, amely egyszerre épít a művészet, a tudomány, a technológia és az ökológia tudására, és ezek fenntartható össze­szervezését tűzi ki célul. A hibrid design lényege nem pusztán tárgyak létrehozása, hanem komplex ökoszisztémák, társadalmi és természeti kapcsolatok újrarendezése, valamint új dinamikák kialakítása. A designer ebben a keretben nem kizárólag esztétikai döntéseket hoz, hanem közvetítőként, hálózatihídként működik: képes összekapcsolni mérnököt és biológust, társadalomkutatót és számítógépes szakembert, művészt és ipari partnert. A hálózatkutatás ebben a folyamatban nem csupán elméleti háttér, hanem uni­verzális tervezői eszköztár: közös fogalmi nyelvet kínál a különböző területek és heterogén rendszerek (anyagok, folyamatok, közösségek, technológiák) egységes modellezéséhez és összehangolt alakításához. A történeti ív (Bauhaus–MIT) azt mutatja, hogy az interdiszciplinaritás hálózati logikája intézményesült, míg a kortárs esettanulmányok (Neri Oxman material ecology, Tomás Saraceno pókháló-alapú installációi, Michael Strano biolumineszcens növényei) példázzák a hálózati gondolkodás metaforikus, analitikus és operatív alkalmazását a tervezési folyamatban. Rámutatunk, hogy a skálafüggetlen, kisvilág- és multiplex hálózati modellek a hibrid designban kulcsszereplők azonosítását, gyors tudásáramlást és rétegezett együttműkö­déseket tesznek lehetővé. Következtetésünk szerint a hibrid design tudományának potenciális kibővítése a hálózatkutatás és design szövetsége, amely növeli a tervezés átláthatóságát, rugalmasságát, innovációs potenciálját és fenntarthatóságát, miközben új strultúrált pozíciót kínál a művészetek számára.

Hivatkozások

Adamatzky, A., & Saraceno, T. (2020). Spider/web communication in biohybrid networks. Leonardo, 53(2), 212–219. https://doi.org/10.1162/leon_a_01830

Barabási, A.-L. (2002). Behálózva: A hálózatok új tudománya (ford. Bognár Róbert). Budapest: Magyar Könyvklub.

Barabási, A.-L. (2013). Villanások: A jövő kiszámítható (ford. Török Gábor). Budapest: Libri.

Barabási, A.-L. (2016). A képlet: A siker egyetemes törvényei (ford. Török Gábor). Budapest: Libri.

Barabási, A.-L., & Albert, R. (1999). Emergence of scaling in random networks. Science, 286(5439), 509–512. https://doi.org/10.1126/science.286.5439.509

Burt, R. S. (1992). Structural holes: The social structure of competition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Colani, L. (2019). Hybrid design: Interdisciplinary approaches in contemporary practice. London: Routledge.

Droste, M. (2002). Bauhaus 1919–1933. Köln: Taschen.

Erdős, P., & Rényi, A. (1959). On random graphs I. Publicationes Mathematicae, 6, 290–297.

Euler, L. (1736). Solutio problematis ad geometriam situs pertinentis. Commentarii Academiae Scientiarum Imperialis Petropolitanae, 8, 128–140.

Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360–1380. https://doi.org/10.1086/225469

Kennedy, S. (2018). Design as a form of brokerage: Mediating science and society through material innovation. Journal of Architectural Education, 72(1), 24–33. https://doi.org/10.1080/10464883.2018.1407956

Kepes, G. (1965). The new landscape in art and science. Chicago: Paul Theobald.

Kepes, G. (1979). A vizuális kommunikáció. Budapest: Gondolat.

Kivelä, M., Arenas, A., Barthelemy, M., Gleeson, J. P., Moreno, Y., & Porter, M. A. (2014). Multilayer networks. Journal of Complex Networks, 2(3), 203–271. https://doi.org/10.1093/comnet/cnu016

Kwak, S. Y., Giraldo, J. P., Lew, T. T. S., Wong, M. H., Liu, P., Yang, Y., ... & Strano, M. S. (2017). A nanobionic light-emitting plant. Nano Letters, 17(12), 7951–7961. https://doi.org/10.1021/acs.nanolett.7b04369

Manzini, E. (2015). Design, when everybody designs: An introduction to design for social innovation. Cambridge, MA: MIT Press.

Moholy-Nagy, L. (1947). Vision in motion. Chicago: Paul Theobald.

Moholy-Nagy, L. (2010). Látás mozgásban (válogatott írások; ford. Forgács Éva). Budapest: Typotex.

Negroponte, N. (1995). Being digital. New York: Alfred A. Knopf.

Negroponte, N. (1997). Digitális létezés (ford. Mátis Lívia). Budapest: Typotex.

Newman, M. E. J. (2010). Networks: An introduction. Oxford: Oxford University Press.

Oxman, N. (2010). Material-based design computation. MIT Design Issues, 26(1), 78–92. https://doi.org/10.1162/desi.2010.26.1.78

Oxman, N., & csapata. (2014). Silk Pavilion: A biologically inspired digital fabrication project. MIT Media Lab Research Report.

Saraceno, T. (2012). Cloud Cities. Berlin: Hamburger Bahnhof.

Watts, D. J. (2004). Six degrees: The science of a connected age. New York: W. W. Norton.

Watts, D. J., & Strogatz, S. H. (1998). Collective dynamics of ‘small-world’ networks. Nature, 393(6684), 440–442. https://doi.org/10.1038/30918

Megjelent
2025-09-18
Hogyan kell idézni
VattayF. V. (2025). Hibrid design: A hálózatkutatás és a design szövetsége – Bauhaustól a kortárs ökológiai innovációig. Dunakavics, 13(9), 13-24. https://doi.org/10.63684/dk.2025.09.02
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek