Az óvodapedagógusok szakmai tanulására ható szervezeti tényezők
Abstract
A nemzetközi szakirodalomban számos vizsgálat, tanulmány olvasható, amely valamilyen szegmens mentén értelmezi a szervezetet, a szervezeten belüli tanulást, a pedagógusok szakmai fejlődését. [1, 2] Bár különböző oldalról, elméleti megközelítésből történtek ezek a vizsgálatok, de kimutatták a szervezet hatását. A magyar oktatáspolitikai törekvések egyik meghatározó területe is a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének erősítése, és ehhez kapcsolódva az intézményen belüli tudásmegosztó tevékenységek ösztönzése. [3] Jelen kutatásban szintén a szervezeti tényezők hatását vizsgálom (óvodai kontextusban) és arra keresem a választ, hogy: Az óvodavezetők, hogyan vélekednek az intézményben dolgozó óvodapedagógusok tanulás iránti motiváltságukról? Milyen motivációs eszközök, technikák állnak rendelkezésére vagy éppen mik azok a gátló tényezők, amelyek kihívást jelentenek a vezető inspiráló, támogatói attitűdjében? Az óvodavezetőkkel (N=18) félig strukturált interjút készítettem, melynek eredményei rávilágítanak arra, hogy az óvodapedagógusok tanulási hajlandóságát személyes és szervezeti tényezők egyaránt befolyásolják és az ösztönző tényezők alkalmazásához (pl. financiális támogatás) a feltétel nem adott.