Az inkluzív szemlélet kiterjesztése

  • Antal-Fekete Emese Pécsi Tudományegyetem, „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola
Kulcsszavak: Inklúzió, exklúzió, empírikus vizsgálat

Absztrakt

A befogadás kérdése nem csak egyéni probléma, hanem össztársadalmi szinten is jelentős. A befogadás értelmezési kerete az elmúlt négy évtizedben folyamatosan tágul, jelentőségét megannyi tudományterület hangsúlyozza, és az inklúzió fókuszában álló csoportok köre is egyre szélesedik. Jelen tanulmány célkitűzése, hogy bevonja a státuszt az inkluzió értelmezési keretébe, valamint összegezze ezeknek a csoportoknak hazai és nemzetközi megjelenését, és két empirikus vizsgálattal új perspektívákra világítson rá. Jelen tanulmány két fókuszcsoport és egy kis mintán végzett kérdőíves pilotkutatás (N=65) eredményeit mutatja be. A várakozásoknak megfelelő módon az oktatási rendszerben alulteljesítő diákok bizonyultak a legkitettebbnek az exklúzió szempontjából. Megállapítható, hogy az inklúzió hagyományosan vizsgált fókuszpontjai mellett legalább akkora relevanciája lenne többek között a fizikai megjelenésnek, a „különcségnek”.

Megjelent
2025-04-26
Hogyan kell idézni
Antal-FeketeE. (2025). Az inkluzív szemlélet kiterjesztése. Dunakavics, 13(1), 14-33. https://doi.org/10.63684/dk.ksz.2025.1.01
Rovat
Cikkek