A Successful School Innovation and the Potentials Inherentin Free School Choice

  • Bolla Zsolt Pécsi Mátyás Király Utcai Általános Iskola, igazgató PTE BTK „Oktatás és társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola doktorandusz
Kulcsszavak: Szabad iskolaválasztás, iskolai innovációk, beiskolázás

Absztrakt

A magyar oktatáspolitika történetének sokszor elítélt, máskor elfogadott vagy olykor ünnepelt, de még mindig túlélő (a kormányokat is túl-élő) eleme a szülők szabad iskolaválasztáshoz való joga. Szerepe a szegregált iskolák kialakulásában megkérdőjelezhetetlen. Ugyanakkor biztosíthatja az innovatív városi iskolák fennmaradását is, amelyek jól átgondolt jövőképpel és cselekvési hajlandósággal rendelkeznek. Előadásomban bemutatom, hogy az iskola arculatának és tartalmának megváltoztatása hogyan segítheti elő a sikeres beiskolázást, különös tekintettel a változó körülményekre, az egyházi iskolák elszívó hatására és a csökkenő gyermeklétszám okozta nehézségekre. Intézményünk, a Pécsi Mátyás Király Utcai Általános Iskola elmúlt időszaka több szempontból is tanulságos lehet más, hasonló helyzetben lévő állami fenntartású intézmény számára is. Bemutatom, hogy az iskola újításai hogyan segítettek megfordítani a fennmaradást veszélyeztető trendeket. Hogyan újultak meg az iskola tantermei szülők, kollégák és Alapítványunk segítségével. Hogyan tudtuk új szemlélettel gazdagítani intézményünket, megőrizve meglévő értékeink örökségét: az ének-zene tagozatot, amelynek elindítását maga Kodály Zoltán segítette, majd az angol tagozatot, és az iskola családias hangulatát. Mit jelent, és mennyire sikeresek a tartalmi változtatások, mint egy zenei program („Hangol-órák”) bevezetése alsósok számára, a tanórák rövidítése (40 perc), és az iskolai bullying megelőző program. Hogyan sikerült eljuttatnunk a szülőkhöz ezeket a változásokat. Az elmúlt két év beiskolázási statisztikái, a túljelentkezés azt mutatta, hogy elképzeléseink beváltak. Különböző informális csatornákon keresztül gyorsan elterjedt a hír a gyermeküknek iskolát kereső szülők körében, hogy a Mátyás Iskolában el-indult egy innovatív folyamat, amely egy vonzó, gyermekbarát és színvonalas iskola lehetőségét kínálja mindenki számára.

Megjelent
2024-12-01
Hogyan kell idézni
BollaZ. (2024). A Successful School Innovation and the Potentials Inherentin Free School Choice . Dunakavics, 12(12), 13-18. https://doi.org/10.63684/dk.2024.12.02
Rovat
Cikkek