A tanuláselemzés fejlődése és nemzetközi alkalmazása az oktatásban

  • Kocsó Edina
Kulcsszavak: Learning Analytics, tanuláselemzés, adatvezérelt oktatás

Absztrakt

A tanuláselemzés avagy tanulási analitika (Learning Ana­lytics: LA) fogalma és gyakorlata technológiaalapúsága miatt viszonylag rövid múltra visszatekintő, interdiszciplináris kutatási terület, ami alap­vetően az elektronikus tanulási környezet és annak relevanciájában a ta­nulás megértésével, optimalizálásával foglalkozik. Az Európai Bizottság magyar „Oktatás és képzés 2020” munkacsoportjának véleménye szerint „komoly potenciállal rendelkezik az oktatás és a tanulás minőségének ja­vítása szempontjából”. A tanuláselemzés egyszerre akadémiai terület és kereskedelmi piac, amely az elmúlt évtizedben gyorsan formálódott. Kutatási és oktatási területként a tanulás (pl. oktatáskutatás, tanulási és értékelési tudományok, oktatástechnológia), az analitika (pl. statisztika, vizualizáció, számítástechnika/adattudomány, mesterséges intelligencia) és az emberközpontú tervezés (pl. használhatóság, részvételen alapuló ter­vezés, szociotechnikai rendszerekben való gondolkodás) konvergenciáján helyezkedik el. Történetileg a tanuláselemzés legáltalánosabb alkalma­zási területe a hallgatók tanulmányi sikerének előrejelzése, pontosabban azon hallgatók azonosítása, akiknél fennáll a veszélye, hogy megbuknak egy kurzuson vagy kiesnek a tanulmányaikból. Habár ezek az indukciós pontok is már elég reális igényt adnak a tanuláselemzés alkalmazásához, a kutatások és a gyakorlatból származó bizonyítékok azt mutatják, hogy a tanítás és tanulás támogatására ezen felül további potens és produktív lehetőségek rejlenek a használatában.

Megjelent
2025-02-01
Hogyan kell idézni
KocsóE. (2025). A tanuláselemzés fejlődése és nemzetközi alkalmazása az oktatásban. Dunakavics, 13(2), 59-67. https://doi.org/10.63684/dk.2025.2.07
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek