Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket már a kérdésfeltevésnél

  • Bognár László
Kulcsszavak: Kérdőíves felmérések, felsőoktatás; statisztika, kérdésfeltevés, relevancia, mérhetőség, megbízhatóság, face validity, content validity, pilot study

Absztrakt

A kérdőíves felmérések a felsőoktatás szívverései – legalábbis a mi számunkra, akik a statisztikától várjuk, hogy válaszoljon az élet minden nagy kérdésére. Igyekszem bemutatni, hogyan ronthatjuk el már az első lépé­seknél a kutatási folyamatot, amikor a kérdéseinket megfogalmazzuk. Ami­kor nem nézzük meg, hogy a kérdéseink relevánsak-e, megbízhatóak-e, hogy a válaszok mérhetők-e, és gyermetegnek tartjuk az olyan módszereket, mint „face validity”, „content validity”, „pilot study”. Persze ezekre a vizsgálatokra tényleg csak akkor van szükség, ha feladjuk az eredmények fantáziadús értel­mezhetőségénék örömét, az új, soha nem látott tézisek felfedezésének katar­zisát. Összeszedtem a leggyakoribb hibákat – és egy-két jótanácsot is adok.

Megjelent
2025-02-01
Hogyan kell idézni
BognárL. (2025). Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket már a kérdésfeltevésnél. Dunakavics, 13(2), 25-36. https://doi.org/10.63684/dk.2025.2.03
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek