Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a statisztikai elemzéseknél és az azokból levont következtetéseknél

  • László Bognár Dunaújvárosi Egyetem, Informatikai Intézet, Matematika és Számítástudományi Tanszék

Abstract

Az oktatási felmérések statisztikai elemzése során számos le­hetőségünk van arra, hogy hibát kövessünk el és téves következtetéseket vonjunk le – és sokszor élünk is ezekkel a lehetőségekkel. Ez a cikk a leggya­koribb hibákat tárgyalja, amelyeket elkövethetünk, miközben azt gondoljuk, hogy pontos elemzéseket végzünk. Bemutatja a tervezett kísérletek és a meg­figyeléses adatok közötti különbségeket, valamint a legkedveltebb statisztikai módszerek – mint a t-próba, ANOVA, korreláció, regresszió és khi-négyzet-próba – alkalmazásánál elkövetett tipikus hibákat. Kiemelt figyelmet fordí­tunk a statisztikai feltételezések ellenőrzésére, a normalitás vizsgálatára, a függetlenég vizsgálatára, és az adatok megbízhatóságára, mert ahogy monda­ni szokták: a statisztika nem hazudik, de miért ne segítenénk neki egy kicsit.

References

Bognár L. (2019): Statisztika Online. https://www.statisztika-online.hu/

Cohen, J. (1988): Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Field, A. (2018): Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th Ed.). London: Sage Publications.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E.-Tatham, R. L. (2010): Multivariate data analysis (7th Ed.). New York: Pearson.

Howell, D. C. (2013): Statistical methods for psychology (8th Ed.). Wadsworth Cengage Learning.

Kovács E.-Nagy, J. (2015): Statisztikai elemzések az oktatási kutatásokban: Módszertani áttekintés és gyakorlati példák. Bdapest: Akadémiai Kiadó.

Pallant, J. (2020): SPSS survival manual (7th Ed.). McGraw-Hill Education. https://doi.org/10.4324/9781003117407

Tabachnick, B. G.-Fidell, L. S. (2019): Using multivariate statistics (7th Ed.). New York: Pearson.

Zalai E. (2018): Statisztikai módszerek és alkalmazásaik. Budapest: Typotex Kiadó.

Published
2025-04-01
How to Cite
BognárL. (2025). Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a statisztikai elemzéseknél és az azokból levont következtetéseknél. Dunakavics, 13(4), 5-19. https://doi.org/10.63684/dk.2025.4.01
Section
Cikkek