Validation of the experience of civic volunteering
Abstract
Validation in different languages and cultures means acceptance, recognition, validation of something. If validation is examined from the point of view of previous experiences or the results of learning processes, the knowledge capital that civilian volunteers acquire through their own work inevitably appears, and the validation of which is of great importance in various studies and in assessing suitability for occupations and jobs. The latter is particularly important from the labour market, because it means that not only proving a qualification with a certificate, certificate or diploma makes someone suitable for certain tasks, but also work experience gained as a volunteer in a given field can make up for them. In our study, we examine the operation of validation in the education systems of some countries, with special regard to the recognition and accounting of volunteer work in the civil sector, and we also look at how volunteering in civil areas appears in the perception of human resources.
References
Aichinger, et al., (2020). Validation in volunteering. https://www.improval.eu/news/study-on-the-outcomes-and-impact-of-the-validation-of-volunteers-competences (2024.08.22.)
Bartal, A.M. – Kmetty, Z. (2011): A magyar önkéntesek motivációi - a Magyar Önkéntes Motivációs Kérdőív sztenderdizálásának eredményei alapján. In: Civil Szemle, 8 (4). pp.7-30.
Benkei-Kovács, B. (2009). Az előzetes tudás elismerésének (validation des acquis de l’expérience) gyakorlata Franciaországban. Pedagógusképzés, 7(36) ,2009/4 . pp.111-121.
Benkei-Kovács, B. (2012). Az előzetes tudás elismerési rendszereinek komparatív andragógiai vizsgálata. Budapest: ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány.
Communiqué de presse (2023.) A l’occasion de la journée mondiale du bénévolat, la Secrétaire d’Etat chargée de la Jeunesse et du Service national universel réaffirme le soutien du gouvernement aux bénévoles qui font de l’engagement une réalite en France. https://www.associations.gouv.fr/IMG/pdf/cp_05122023_lancement_-du_site_vaeb.pdf (2024.07.15.)
Charraud, A-M. (2010). France. “European Inventory on Validation of Non-formal and informal learning” https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/ofipast/2011/03/franciaorszag.pdf (2024.07.20.)
Découvrez l’évolution de la VAE à travers l’histoire. https://entheor.com/decouvrez-levolution-de-la-vae-a-travers-lhistoire/ (2024.08.01.)
Európai Ifjúsági Portál 2024: Dokumentáld önkéntes tevékenységed tapasztalatait: szerezz előnyöket a munkaerőpiacon. https://youth.europa.eu/go-abroad/volunteering/record-your-volunteering-experience-better-job-prospects_hu (2024.07.28.)
European Commission (2001). Making a European Area of Lifelong Learning a Reality, European Commission, Brussels.
Európai Tanács (2012). A Tanács ajánlása a nem formális és az informális tanulás eredményeinek érvényesítéséről. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32012H1222%2801%29&from=HU (2024.08.12.)
Farkas, É. (2014). A rejtett tudás. A nem formális környezetben szerzett tanulási eredmények hitelesítése. SZTE JGYPK FI.
Farkas, É. (2017). Segédlet a tanulási eredmények írásához a szakképzési és felnőttképzési szektor számára. Oktatási Hivatal
Garai-Fodor, M. – Csiszárik-Kocsis, Á. – Varga, J (2021): Az önkéntesség motivációs ereje értékrendalapú megközelítés a Z generációs fiatalok körében. In: Vezetéstudomány/Budapest Management Review, LII. évfolyam 2021. 10. pp. 42-56.
Identifier ces competences avec „Brillo” https://www.vaebenevole.associations.gouv.fr/identifier-ses-competences-avec-brillo/ (2024.08.18.)
Kovács A. J.(2021). Nem formális környezetben megszerzett tanulási eredmények validálása a magyar felsőoktatásban. PhD értekezés. Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola
Magyar Képesítési Keretrendszer https://www.magyarkepesites.hu/kepesitesi_keretrendszerek/mkkr (2024.08.08.)
Móré, M. (2012). Munkahelyi tanulás és motiváció. In Láczay, M. & Bocsi, V. (Eds.), Multikulturális Műhelytanulmányok II., pp.13-27.
Németh, B. (2009). A nem formális és az informális tanulás elismertetésének programja Európában, különös tekintettel néhány ország felsőoktatási gyakorlatára. http://ofi.hu/sites/default/files/ofipast/2011/03/nemeth_balazs.pdf ( 2024.08.12.)
Palencsárné Kasza, M. (2013). A korábban megszerzett tudás elismerése Hollandiában – az EVC (Erkenning van Verworven Competenties) eljárás. Szak-és felnőttképzés, II(7-8.), 55-57.
Tót, É. (2009). A validáció fogalmának értelmezési lehetőségei, rokon fogalmai a hazai és nemzetközi gyakorlatban, a validáció lehetséges kutatási irányai. http://ofi.hu/sites/default/files/ofipast/2010/09/tot_eva_a_validaciorol.pdf (2024.08.01.)
Tót, É. (2015). A validáció fejlesztésének lehetőségei és korlátai a hazai felsőoktatásban. In Vámos, Á. & Kopp, E. (Eds.), A tanulás támogatásának új megközelítései és eszközei a felsőoktatásban. Kutatás, fejlesztés, akciókutatás. Oktatási Hivatal. pp. 59-75..
Tót, É. (2017). Segédlet a tanulási eredmények írásához a felsőoktatási szektor számára. Budapest, Oktatási Hivatal
Ure, O. B. (2015). How informal and non-formal learning is recognised in Europe. Norway – country report. https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/LL_Norway_-FINAL_40Seiten.pdf (2024.08.05.)
Útmutató mikrotanusítványok tervezéséhez, kibocsátásához és elismeréséhez. 2023. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Utmutato_a_mikrotanusitvanyok_-tervezesehez_kibocsatasahoz_es_elismeresehez.pdf (2024.07.15.)
vaebenevole.associations.gouv.fr https://www.vaebenevole.associations.gouv.fr/ (2024.08.02.)
Zentai, László (2006): Önkéntes segítés Magyarországon ma és holnap. In: Polgári Szemle, 2. évfolyam 5. szám, 2006. május https://polgariszemle.hu/archivum/22-2006-majus-2-evfolyam-5-szam/100-oenkentes-segites-magyarorszagon-ma-es-holnap