University community engagement practices in Hungary through the lense of social justice
Abstract
Nowadays, universities are expected to prove their usefulness towards the society that they are part of. A potential approach to do so is university community engagement (UCE), according to which universities cooperate with non-academic actors in a way that is mutually beneficial for all parties involved while also enriching conventional university missions. Present study deals with those Hungarian UCE initiatives that reflect the principles of the so called social justice approach to UCE. I introduce social justice and sustainability orientated Hungarian UCE practices that are directly connected to academic research and/or education activities, based on the results of a qualitative research process (semi-structured interviews with Hungarian boundary spanners). The results of this empirical research show that social justice orientated UCE is not a widely spread academic practice in Hungary, similarly to the international context. Still, initiatives show a diverse picture and are far more frequently connected to social justice initiatives than to
environmental sustainability ones. They also fundamentally change the aims of academic education and research and the way that these activities are conventionally carried out in academic environments: democratic relations, diversity and social usefulness become core elements of educational and research processes within the approach of social justice orientated UCE.
References
Bacsa-Bán Anetta–András István (2022): Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19., (4.), pp. 34–147.
Balázs László–Rajcsányi-Molnár Mónika–András István–Sitku Krisztina (2020): Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban – egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17., (3.), pp. 5–25.
Balázs, László–Rajcsányi-Molnár, Mónika–András, István–Sitku, Krisztina (2021): Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21., (1.), pp. 54–63.
Balla Edit (2024): Hogyan működik a szociodráma a közösségfejlesztésben?. Civil Szemle, 21., (1.), pp. 51–166. DOI: https://doi.org/10.62560/csz.2024.01.10
Bárány Edit (2022): A modern ökológiai szemlélet bemutatása az erasdg living lab projekt kapcsán. OxIPO: Interdiszciplináris E-Folyóirat, 5., (1.), pp. 69–77.
Benneworth, Paul–Osborne, Michael (2013): Knowledge, engagement and Higher Education in Europe. In: GUNI (Ed.): Higher Education in the World 5: Knowledge, Engagement–Higher Education: Contributing to Social Change. Hampshire: Palgrave Macmillan, pp. 219–232.
Benneworth, Paul–Kaiser, Frans–Vossensteyn, Hans–Westerheijden, Don (2018): Critical Approaches to Developing Effective Accountability Tools in Higher Education. In: Benneworth, Paul–Culum, Bojana –Farnell, Thomas–Kaiser, Frans–Seeber, Marco–Scukanec, Ninoslav–Vossensteyn, Hans–Westerheij¬den, Don (2018): Mapping and Critical Synthesis of Current State-of-the-Art on Community Engagement in Higher Education. Institute for the Development of Education, pp. 76–100. https://research.utwente.nl/en/publications/mapping-and-critical-synthesis-of-current-state-of-the-art-on-com
Bodorkós Barbara (2010): Társadalmi részvétel a fenntartható vidékfejlesztésben: a részvételi akciókutatás lehetőségei. Doktori értekezés. Gödöllő: Szent István Egyetem, Környezettudományi Dok¬tori Iskola. http://szie.hu//file/tti/archivum/Bodorkos_B_ertekezes.pdf. Letöltés: 2011. 05. 28.
Bodorkós, Barbara–Pataki, György (2009): Local communities empoweredto plan? Action Research, 7., (3.), pp. 313–334.
Catalani, Caricia–Minkler, Meredith (2010): Photovoice: a review of the literature in health and public health. Health Education–Behavior, 37., (3.), pp. 424–451.
Compagnucci, L.–Spigarelli, F. (2020): The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting Social Change, 161., 120284.
Csécsei Ilona–Csengei Andrea–Dósa Mariann–Kleiner Imre–Palotai Magdolna–Szakmáry Ibolya Tünde–Sziráki Zoltán–Szombathy Károly–Tompa István–Udvarhelyi Éva Tessza–Wittmann Nándor (2017): „Mikor van a tetteknek ideje, ha nem ilyenkor?!” Részvételi akciókutatás a magyarországi lakhatási mozgalmakról. Kovász, 2017 tavasz–tél, pp. 65–81.
Csillag Sára–Balázs Éva–Kocsis Mihály–Orosz Attila–Udvarhelyi Éva Tessza–Vágó Irén (2017): „Volt egyszer egy élet, de egy ember nem élvezhette.” Akciókutatás a magyar autizmusellátó rendszer fej¬lesztéséért. Kovász, 2017 tavasz-tél, pp. 33–51.
Dános Zsolt (2021): A társadalmi felelősségvállalás jelenléte a magyar állami egyetemek szervezeti dokumentumaiban. Educatio, 30., (1.), pp. 125–134.
Gál, Zoltán–Ptaček, Pavel (2011): The role of mid-range universities in knowledge transfer in non-metropolitan regions in Central Eastern Europe. European Planning Studies, 19., (9.), pp. 1669–1690.
Gébert Judit–Mihók Barbara–Juhász Judit–Bajmócy Zoltán–Méreiné Berki Boglárka–Horváth Norbert–Kis Antal (2022): Hallássérült fiatalok helyzetének megismerése kvalitatív módszerekkel. Replika, 124., pp. 57–175. Available at: DOI: https://doi.org/10.32564/124.7.
GUNI (Ed) (2017): Higher education in the world 6: Towards a socially responsible university – balancing the global with the local. GUNI, Girona.
Gyöngyösi Katalin–Balog Gyula–Erdőshegyi Márta (2022): Részvételi kutatás szociális kérdésekről: gyakorlati tapasztalatok a hajléktalanság területéről. METSZETEK – Társadalomtudományi folyóirat, 11., (2.), pp. 40–61. DOI: https://doi.org/10.18392/metsz/2022/2/3
Haragonics Sára (2022) A kamera mint társadalmi katalizátor. Replika, 124., pp. 103–127.
Hazelkorn, Ellen (2016): Contemporary debates part 1: Theorising civic engagement. In: Goddard, John–Hazelkorn, Ellen–Kempton, Louise–Vallance, Paul (Eds.): The Civic University. Edward Elgar Publishing. DOI: https://doi.org/10.4337/978,1784717728.00010
Hazelkorn, Ellen (2018): Reshaping the world order of higher education: The role and impact of rankings on national and global systems. Policy Reviews in Higher Education, 2., (1.), pp. 4–31. DOI: https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1424562
Heltai János Imre–Tarsoly Eszter–Jenei Kamilla–Turó Zoltán–Ábri Izabella–Kerekesné Lévai Erika–Lakatos Elisabeth–Lakatos Józsefné Balogh Róza–Lakatos Sára Zsanu–Lakatos Mária–Makula Attiláné Rostás Melinda–Opre Csabáné Ica–Tokár Zoltánné Katalin–Szabóné Balázs Beáta–Szántóné Erika (2023): Sibbolethek: beszédünk társadalmi tétjei. Egy részvételi etnográfiai kutatás eredményeiből. Nyelvtu¬dományi Közlemények: A Magyar Tudományos Akadémia és a Nyelvtudományi Kutatóköz¬pont folyóirata, 119., pp. 187–213.
Juhász, Judit–Málovics, György–Bajmócy, Zoltán (2021): Co-Creation, Reflection, and Transformation. The Social Impact of a Service-Learning Course at the University of Szeged. Vezetéstudomány – Buda¬pest Management Review, 51., (7.), pp. 6–17. DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.07.02.
Király, Gábor – Géring, Zsuzsanna (2021): Having nothing but questions? The social discourse on higher education institutions’ legitimation crisis. Journal of Futures Studies, 25., 4., pp. 57–70.
Kőkuti Tamás–Balázs László–Rajcsányi-Molnár Mónika (2022): A felsőoktatási felelősségvállalás egy sajátos módja: Képzési Életpálya-menedzsment Program a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19., 4., pp. 113–126.
Laredo, Philippe (2007): Revisiting the third mission of universities: Toward a renewed categorization of university activities?. Higher education policy, 20., (4.), pp. 441–456.
Larrán Jorge, Manuel–Andrades, Pena–Francisco, Javier (2017): Analysing the literature on university social responsibility: a review of selected higher education journals. High Educ. Q., 71., (4.), pp. 302–319.
Lo, Carlos Wing-Hung–Pang, Rose Xue–Egri, Carolyn P. –Li, Pansy Hon-Ying (2017): University social responsibility: conceptualization and an assessment framework. In: Shek, Daniel T. L. and Holliuster, Ro¬bert L. (Eds): University Social Responsibility and Quality of Life. Singapore: Springer. pp. 37–59.
Málovics György (2019): Tudás létrehozása társadalmi hatással karöltve: a részvételi akciókutatás (RAK) megközelítése. Magyar Tudomány, 180., (8.), pp. 147–1157. DOI: https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.8.5
Málovics György–Bajmócy Zoltán–Gébert Judit–Juhász Judit–Méreiné Berki Boglárka–Mihók Barbara (2022a): A közösségi szerepvállalás mint az egyetemek újrafelfedezett, de elhanyagolt feladata. Ma¬gyar Tudomány, 183., pp. 631–643. DOI: https://doi.org/10.1556/2065.183.2022.5.9
Málovics György–Juhász Judit–Bajmócy Zoltán (2022b): The potential role of university community engagement (UCE) in social justice and sustainability transformation – The case of the University of Szeged (Hungary). DETUROPE – The Central European Journal of Tourism and Regional Devel¬opment, 14., (3.), pp. 103–128. DOI: https://doi.org/10.32725/det.2022.024
Málovics György–Juhász Judit–Tóth Janka (2021): Confronting espoused theories with theories-in-use: Challenges of participatory action research with marginalized communities in contributing to social change and theory building. Action Research, 19., (2.), pp. 255–276. DOI: https://doi.org/10.1177/1476750318774389.
Matolay Réka–Révész Éva (2020): Mit adhatnak a társadalmi vállalkozások a felsőoktatásnak? Perspektívák és kapcsolódások. Educatio, 29., (1.), pp. 33–47.
Mihók, Barbara–Juhász, Judit–Gébert, Judit (2023): Slow science and “caring” research – the transformative power of collaborative research with hard of hearing youths. IJAR – International Journal of Action Research, 19., (2.), pp. 57–173. DOI: https://doi.org/10.3224/ijar.v19i2.06.
Nagy Gáborné–Rajcsányi-Molnár Mónika (2022): Egy felsőoktatási intézmény harmadik missziós szerepvállalása. Civil Szemle, 19., (4.), pp. 163–171.
Nárai Márta–Pécsi Gertrúd–Tóbiás László (2019): Önkéntes segítő gyakorlat egyetemisták társadalmi érzékenyítésére. Szociálpedagógia, 13., pp. 139–159.
Nárai Márta (2019): Felsőoktatási intézmények szerepe a fiatalok társadalmi érzékenyítésében In: Berghauer-Olasz Emőke–Gávriljuk Ilona–Hutterer Éva–Pallay Katalin (Szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Nemzetközi tudományos konferencia, tanulmánykötet. Ungvár, Ukrajna, pp. 305–314.
Neulinger Ágnes–Nagy Míra Júlia–Petróczi Zsuzsa–Kiss Gabriella–Veress Tamás–Lazányi Orsolya (2023): Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Egy részvételi kutatás tapasztalatai. Marketing–Menedzsment, 57., (1.), pp. 15–24.
Pataki György (2007): Bölcs „laikusok”: Társadalmi részvételi technikák a demokrácia szolgálatában. Civil Szemle, 4., (3–4.), pp. 144–156.
Reisinger Adrienn (2009): Részvételi demokrácia és társadalmi részvétel – elméleti megközelítések. Civil Szemle, 6., (4.), pp. 5–23.
Reisinger Adrienn–Dános Zsolt (2021a): Az egyetemi társadalmi felelősségvállalás területi megközelítésben – négy magyar egyetem fókuszában. Tér és Társadalom, 35., (3,), pp. 87–107. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.3342
Reisinger, Adrienn–Dános, Zsolt (2021b): Examining the Visibility of Social Responsibility on the Websites of Hungarian State Universities. Deturope, 13., (3.), pp. 58–72. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.334210.32725/det.2021.019
Reisinger Adrienn–Dános Zsolt (2022): Az egyetemi társadalmi felelősségvállalás kommunikációja: A Széchenyi István Egyetemről megjelenő hírek vizsgálata a helyi online sajtóban. Socio.Hu Társada¬lomtudományi Szemle, 12., (4.), pp. 191–212. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.334210.18030/socio.hu.2022.4.191
Shek, Daniel T. A.–Yuen Tsang–Angelina W. K.–Ng, Eddie C. W. (2017): University social responsibility (USR): Insight from the historical roots to the contemporary challenges. Shek, Daniel T. L.–Hollius¬ter, Robert L. (Eds): University Social Responsibility and Quality of Life. Singapore: Springer, pp. 25–36.
Sitku Krisztina (2023): Egyetem és társadalom interakciói: egyetemi társadalmi felelősségvállalás, „harmadik misszió” és közösségi szerepvállalás. Civil Szemle, 20., (6.), pp. 29–41.
Szombati Kristóf (2011): A részvétel problémája az akciókutatásban: A mezőcsáti fejlesztőmunka tanulságai. In: Pataki György–Vári Anna (Szerk.): Részvétel – akció – kutatás. Magyarországi tapaszta¬latok a részvételi-, akció és kooperatív kutatásokból. Budapest: MTA Szociológiai Kutatóintézet, pp. 52–83.
Weerts, David J.–Sandmann, Lorilee R. (2010): Community Engagement and Boundary-Spanning Roles at Research Universities. The Journal of Higher Education, 81., (6.), pp. 632–657. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.334210.1080/00221546.2010.11779075