A tanári hivatás védelmében – Civil szervezetek szerepe a pályaelhagyás megelőzésében

  • Cserné Pekkel Márta Dunaújvárosi Egyetem, Tanárképző Központ; Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola
Kulcsszavak: Pedagógushiány, pedagóguspálya, pályaelhagyó.

Absztrakt

A pedagógushiány világszerte egyre súlyosbodó probléma, amely komplex, egymással összefüggő tényezők eredményeként alakul ki. Az oktatási rendszerek egyik tartós kihívása a pedagógustársadalmak elöregedése, amelyhez szorosan kapcsolódik a pedagógusképzés iránti érdeklődés csökkenése, a képzés alatti lemorzsolódás, valamint a pályára lépők alacsony száma. Tovább nehezíti a helyzetet a tanári pálya korai elhagyása, amely különösen aggasztó tendenciákat mutat számos országban. Ebben a helyzetben felértékelődik azoknak a civil szervezeteknek a szerepe, amelyek aktívan segítik a tanárok pályán tartását és hosszú távú szakmai elköteleződését. E szervezetek nem csak alternatív tanárképzési lehetőségeket kínálnak, hanem komplex támogatási rendszereket építenek ki, amelyek a szakmai identitás megerősítését, a motiváció fenntartását, valamint a közösségi beágyazottságot célozzák meg. A mentorprogramok, szakmai műhelyek és támogató hálózatok hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanárok egy segítő közösség tagjaként élhessék meg hivatásukat. A tanulmány célja, hogy bemutassa e civil kezdeményezések pályán tartó erejét, különös figyelemmel a tanári pálya vonzerejének növelésére, a kiégés megelőzésére és a hosszú távú elköteleződés elősegítésére. Az elemzés nemzetközi jó gyakorlatokat is ismertet, melyek tanulságul szolgálhatnak a hazai törekvések számára. Írásunk rámutat arra, hogy a tanári hivatás támogatása nem kizárólag állami feladat, hanem közösségi ügy, amelyben a civil szféra jelentős hozzáadott értéket képviselhet.

Hivatkozások

Aspfors, J., & Fransson, G. (2015). Research on mentor education for mentors of newly qualified teachers: A qualitative meta-synthesis. Teaching and Teacher Education, 48, 75–86. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.02.004

Bacsa-Bán, A., & Cserné Pekkel, M. (2023). A pedagógusképzés alternatív útjai, egy civil szerveződés jó példája. Civil Szemle, 20(7, Különszám), 123–137.

Bezzina, C. (2006). The road less travelled: Professional communities in secondary schools. Theory Into Practice, 45(2), 159–167. https://www.advisory21.com.mt/wp-content/uploads/2022/12/Chris-Bezzina_-The-road-less-travelled..pdf

Brandenburg, R., Larsen, E., Simpson, A., Sallis, R., & Tran, D. (2024). ‘I left the teaching profession… and this is what I am doing now’: A national study of teacher attrition. The Australian Educational Researcher, 51(5), 1–20. https://doi.org/10.1007/s13384-024-00697-1

Collie, R. J. (2023). Autonomy-supportive and autonomy-thwarting leadership and teachers' occupational outcomes. British Journal of Educational Psychology, 93(1), 266–285.

Crawford Garrett, K., & Thomas, M. A. M. (2018). Teacher education and the global impact of Teach For All. In “Teacher education and the global impact of Teach For All.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.417

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2020). Effective teacher professional development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute. https://learningpolicyinstitute.org/product/effective-teacher-professional-development-report

Day, C., & Gu, Q. (2010). The new lives of teachers. Routledge. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ977354.pdf

Dolton, P., Marcenaro, O., De Vries, R., & She, P. (2018). Global Teacher Status Index 2018. Varkey Foundation. https://www.varkeyfoundation.org/media/4867/gtsi-2018.pdf

Education International. (2023). Go Public! Fund Education. https://www.ei-ie.org/en/campaigns/go-public-fund-education

Education International & UNESCO. (2021). Teacher attrition in education: A global crisis. https://www.ei-ie.org/en/item/25489:teacher-attrition-in-education-a-global-crisis

European Commission. (2023). Teachers in Europe: Careers, development and wellbeing. Eurydice Report.

Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: Challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25(6), 814–825. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.02.021

Gallant, A., & Riley, P. (2017). Early career teacher attrition: New thoughts on an intractable problem. Teacher Development, 21(1), 1–15. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1184288

Gallant, P. (2009). Kindergarten teachers speak out: „Too much, too soon, too fast!”. Reading Horizons, 49(3), 201–220.

Gambhir, M., Broad, K., Evans, M., & Gaskell, J. (2008). Characterizing initial teacher education in Canada: Themes and issues. Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto. https://www.researchgate.net/publication/265080776_Initial_Teacher_Education_-Program_Characterizing_Initial_Teacher_Education_in_Canada_Themes_and_Issues

Global School Leaders. (2023). Our model. https://www.globalschoolleaders.org/our-model

Goldhaber, D., Krieg, J., Theobald, R., & Brown, N. (2015). Refueling the STEM and special education teacher pipelines. Phi Delta Kappan, 97(4), 56–62. https://kappanonline.org/goldhaber-refueling-the-stem-and-special-education-teacher-pipelines/

HundrED. (2023). HundrED Global Collection 2023. https://hundred.org/en/collections/hundred-2023

Ingersoll, R., & Strong, M. (2011). The impact of induction and mentoring programs for beginning teachers: A critical review of the research. Review of Educational Research, 81(2), 201–233. https://doi.org/10.3102/0034654311403323

Ingersoll, R., Merrill, L., & Stuckey, D. (2021). The changing face of the teaching force. Education Digest, 86(7), 29–37. https://core.ac.uk/download/pdf/231834035.pdf

Ingersoll, R. M. (2001). Teacher turnover and teacher shortages: An organizational analysis. American Educational Research Journal, 38(3), 499–534.

International Task Force on Teachers for Education 2030. (2022). Addressing teacher shortages: A global perspective. https://teachertaskforce.org/knowledge-hub/addressing-teacher-shortages-global-perspective

Johnson, S. M., Kraft, M. A., & Papay, J. P. (2012). How context matters in high-need schools: The effects of teachers’ working conditions on their professional satisfaction and their students’ achievement. Teachers College Record, 114(10), 1–39. https://scholar.harvard.edu/files/mkraft/files/johnson_kraft_papay_teacher_-working_conditions_final.pdf

Kopp, W. (2011). A chance to make history: What works and what doesn’t in providing an excellent education for all. New York, NY: PublicAffairs.

Kraft, M. A., Blazar, D., & Hogan, D. (2018). The effect of teacher coaching on instruction and achievement: A meta-analysis of the causal evidence. Review of Educational Research, 88(4), 547–588. https://scholar.harvard.edu/files/mkraft/files/kraft_blazar_hogan_2016_teacher_coaching.pdf

Lannert, J., & Sinka, E. (Eds.). (2009). A pedagógusok munka- és munkaidőterhelése: Kutatási beszámoló. TÁRKI-Tudok Zrt. http://www.tarki-tudok.hu/file/tanulmanyok/kutbesz_pedteher.pdf

Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5–22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077

Lieberman, A., & Miller, L. (2011). Learning communities: The starting point for professional learning is in schools and classrooms. In A. Lieberman & L. Miller (Eds.), Teachers caught in the action: Professional development that matters (pp. 1–15). Teachers College Press. https://learningforward.org/wp-content/uploads/2011/08/lieberman-1.pdf

Lindqvist, H., Nordänger, U. K., & Carlsson, R. (2021). Teacher attrition: Identity and commitment in narrative perspectives. Teaching and Teacher Education, 100, 103293. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103293

Maslach, C. (2013). Burnout: A multidimensional perspective. Psychology Press. https://www.researchgate.net/publication/263847970_Burnout_A_Multidimensional_Perspective

Milner, H. R. (2013). Policy reforms and de-professionalization of teaching [Working paper]. National Education Policy Center, University of Colorado Boulder. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED544286.pdf

Ministère de l'Éducation. (2023). Enquête sur les conditions de travail des enseignants. https://www.education.gouv.fr/les-enseignants-face-aux-conditions-de-travail-2023

Nguyen, T. D., & Springer, M. G., et al. (2024). A comprehensive analysis of teacher shortages in the United States. https://edworkingpapers.com/sites/default/files/ai23-789.pdf

OECD. (2018). TALIS 2018 results (Vol. 1 & 2). OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/talis/

OECD. (2020). TALIS 2018 results (Volume II): Teachers and school leaders as valued professionals. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/talis-2018-results-volume-ii_19cf08df-en.html

OECD. (2021). Teachers and leaders in schools: Results from TALIS 2018. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9383c3d2-en

Organisation for Economic Co operation and Development. (2024). Education at a glance 2024: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/e7d20315-en

Price, H. E., & Weatherby, K. (2018). The global teaching profession and civil society: Toward a global teacher movement. Globalisation, Societies and Education, 16(4), 482–499. https://doi.org/10.1080/14767724.2017.1413975

Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, 16(2), 149–161. https://www.researchgate.net/publication/233144446_Teacher_professional_identity_Competing_-discourses_competing_outcomes

Sahlberg, P., & Walker, T. D. (2021). In teachers we trust: The Finnish way to world-class schools. W. W. Norton & Company.

Saloviita, T., & Pakarinen, E. (2021). Teacher burnout explained: Teacher-, student-, and organisation-level variables. Teaching and Teacher Education, 97, Article 103221. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103221

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1029–1038. https://www.academia.edu/17056835/Teacher_job_satisfaction_and_motivation_to_leave_the_-teaching_profession_Relations_with_school_context_feeling_of_belonging_and_emotional_exhaustion

Teach For All. (2023). Annual impact report. https://teachforall.org

UNESCO / Fundación SM. (2025). La profesión docente en Iberoamérica: situación, desafíos y propuestas. https://fundacion-sm.org/informe-profesion-docente-2025

Varkey Foundation. (2021). Teachers’ Voices: A global snapshot of teacher perspectives. Retrieved from https://www.varkeyfoundation.org

Varkey Foundation. (2023). What we do. https://www.varkeyfoundation.org/what-we-do/

Worth, J., & Faulkner-Ellis, H. (2022). Teacher Labour Market in England Annual Report. National Foundation for Educational Research. https://www.nfer.ac.uk/media/3mudk0m4/teacher_labour_market_in_england_annual_report_2022.pdf

Megjelent
2025-09-25
Hogyan kell idézni
Cserné Pekkel M. (2025). A tanári hivatás védelmében – Civil szervezetek szerepe a pályaelhagyás megelőzésében. Civil Szemle, 22(5), 123-141. https://doi.org/10.62560/CSZ.2025.05.8