Hazai egyetemi közösségi szerepvállalási gyakorlatok a társadalmi igazságosság lencséjén keresztül
Absztrakt
Napjainkban az egyetemek irányába alapvető társadalmi elvárás, hogy bizonyítsák társadalmi hasznosságukat. Ennek egyik lehetséges eszköze az egyetemi közösségi szerepvállalás megközelítése, amelynek értelmében az egyetemek egyetemen kívüli szereplőkkel működnek együtt olyan módon, hogy az mindegyik félnek kölcsönösen hasznos, és gazdagítja az egyetemek főtevékenységeit. Tanulmányomban a hazai, társadalmi igazsági megközelítésű egyetemi közösségi szerepvállalási kezdeményezésekkel foglalkozom. Félig strukturált egyéni mélyinterjúk elemzése alapján mutatom be azon gyakorlatokat, amelyek mentén a hazai akadémiai szféra egyes szereplői kapcsolódnak nem-akadémiai szereplőkhöz (közösségekhez, civilszervezetekhez, egyénekhez) a társadalmi igazságosság és fenntarthatóság ügyének előmozdítása érdekében, az egyetem első két missziójához (oktatás, kutatás) is kapcsolódóan. Következtetésem, hogy bár e megközelítés a gyakorlati megvalósítás szintjén hazánkban (sem) nevezhető általánosan elterjedtnek, a hazai gyakorlat mégis sokszínű képet mutat. A hazai egyetemi közösségi szerepvállalási kezdeményezések sokkal inkább a társadalmi igazsághoz kapcsolódnak, mint a környezeti fenntarthatósághoz, és mind az egyetemi oktatás, mind pedig az akadémiai-jellegű kutatás módját és célját megváltoztatják: megjelennek e tevékenységek esetében a konvencionális akadémiai közegben jellemzően hiányzó demokratikus működés, sokszínűség és társadalmi hatásosság szempontjai.
Hivatkozások
Bacsa-Bán Anetta–András István (2022): Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19., (4.), pp. 34–147.
Balázs László–Rajcsányi-Molnár Mónika–András István–Sitku Krisztina (2020): Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban – egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17., (3.), pp. 5–25.
Balázs, László–Rajcsányi-Molnár, Mónika–András, István–Sitku, Krisztina (2021): Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21., (1.), pp. 54–63.
Balla Edit (2024): Hogyan működik a szociodráma a közösségfejlesztésben?. Civil Szemle, 21., (1.), pp. 51–166. DOI: https://doi.org/10.62560/csz.2024.01.10
Bárány Edit (2022): A modern ökológiai szemlélet bemutatása az erasdg living lab projekt kapcsán. OxIPO: Interdiszciplináris E-Folyóirat, 5., (1.), pp. 69–77.
Benneworth, Paul–Osborne, Michael (2013): Knowledge, engagement and Higher Education in Europe. In: GUNI (Ed.): Higher Education in the World 5: Knowledge, Engagement–Higher Education: Contributing to Social Change. Hampshire: Palgrave Macmillan, pp. 219–232.
Benneworth, Paul–Kaiser, Frans–Vossensteyn, Hans–Westerheijden, Don (2018): Critical Approaches to Developing Effective Accountability Tools in Higher Education. In: Benneworth, Paul–Culum, Bojana –Farnell, Thomas–Kaiser, Frans–Seeber, Marco–Scukanec, Ninoslav–Vossensteyn, Hans–Westerheij¬den, Don (2018): Mapping and Critical Synthesis of Current State-of-the-Art on Community Engagement in Higher Education. Institute for the Development of Education, pp. 76–100. https://research.utwente.nl/en/publications/mapping-and-critical-synthesis-of-current-state-of-the-art-on-com
Bodorkós Barbara (2010): Társadalmi részvétel a fenntartható vidékfejlesztésben: a részvételi akciókutatás lehetőségei. Doktori értekezés. Gödöllő: Szent István Egyetem, Környezettudományi Dok¬tori Iskola. http://szie.hu//file/tti/archivum/Bodorkos_B_ertekezes.pdf. Letöltés: 2011. 05. 28.
Bodorkós, Barbara–Pataki, György (2009): Local communities empoweredto plan? Action Research, 7., (3.), pp. 313–334.
Catalani, Caricia–Minkler, Meredith (2010): Photovoice: a review of the literature in health and public health. Health Education–Behavior, 37., (3.), pp. 424–451.
Compagnucci, L.–Spigarelli, F. (2020): The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting Social Change, 161., 120284.
Csécsei Ilona–Csengei Andrea–Dósa Mariann–Kleiner Imre–Palotai Magdolna–Szakmáry Ibolya Tünde–Sziráki Zoltán–Szombathy Károly–Tompa István–Udvarhelyi Éva Tessza–Wittmann Nándor (2017): „Mikor van a tetteknek ideje, ha nem ilyenkor?!” Részvételi akciókutatás a magyarországi lakhatási mozgalmakról. Kovász, 2017 tavasz–tél, pp. 65–81.
Csillag Sára–Balázs Éva–Kocsis Mihály–Orosz Attila–Udvarhelyi Éva Tessza–Vágó Irén (2017): „Volt egyszer egy élet, de egy ember nem élvezhette.” Akciókutatás a magyar autizmusellátó rendszer fej¬lesztéséért. Kovász, 2017 tavasz-tél, pp. 33–51.
Dános Zsolt (2021): A társadalmi felelősségvállalás jelenléte a magyar állami egyetemek szervezeti dokumentumaiban. Educatio, 30., (1.), pp. 125–134.
Gál, Zoltán–Ptaček, Pavel (2011): The role of mid-range universities in knowledge transfer in non-metropolitan regions in Central Eastern Europe. European Planning Studies, 19., (9.), pp. 1669–1690.
Gébert Judit–Mihók Barbara–Juhász Judit–Bajmócy Zoltán–Méreiné Berki Boglárka–Horváth Norbert–Kis Antal (2022): Hallássérült fiatalok helyzetének megismerése kvalitatív módszerekkel. Replika, 124., pp. 57–175. Available at: DOI: https://doi.org/10.32564/124.7.
GUNI (Ed) (2017): Higher education in the world 6: Towards a socially responsible university – balancing the global with the local. GUNI, Girona.
Gyöngyösi Katalin–Balog Gyula–Erdőshegyi Márta (2022): Részvételi kutatás szociális kérdésekről: gyakorlati tapasztalatok a hajléktalanság területéről. METSZETEK – Társadalomtudományi folyóirat, 11., (2.), pp. 40–61. DOI: https://doi.org/10.18392/metsz/2022/2/3
Haragonics Sára (2022) A kamera mint társadalmi katalizátor. Replika, 124., pp. 103–127.
Hazelkorn, Ellen (2016): Contemporary debates part 1: Theorising civic engagement. In: Goddard, John–Hazelkorn, Ellen–Kempton, Louise–Vallance, Paul (Eds.): The Civic University. Edward Elgar Publishing. DOI: https://doi.org/10.4337/978,1784717728.00010
Hazelkorn, Ellen (2018): Reshaping the world order of higher education: The role and impact of rankings on national and global systems. Policy Reviews in Higher Education, 2., (1.), pp. 4–31. DOI: https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1424562
Heltai János Imre–Tarsoly Eszter–Jenei Kamilla–Turó Zoltán–Ábri Izabella–Kerekesné Lévai Erika–Lakatos Elisabeth–Lakatos Józsefné Balogh Róza–Lakatos Sára Zsanu–Lakatos Mária–Makula Attiláné Rostás Melinda–Opre Csabáné Ica–Tokár Zoltánné Katalin–Szabóné Balázs Beáta–Szántóné Erika (2023): Sibbolethek: beszédünk társadalmi tétjei. Egy részvételi etnográfiai kutatás eredményeiből. Nyelvtu¬dományi Közlemények: A Magyar Tudományos Akadémia és a Nyelvtudományi Kutatóköz¬pont folyóirata, 119., pp. 187–213.
Juhász, Judit–Málovics, György–Bajmócy, Zoltán (2021): Co-Creation, Reflection, and Transformation. The Social Impact of a Service-Learning Course at the University of Szeged. Vezetéstudomány – Buda¬pest Management Review, 51., (7.), pp. 6–17. DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.07.02.
Király, Gábor – Géring, Zsuzsanna (2021): Having nothing but questions? The social discourse on higher education institutions’ legitimation crisis. Journal of Futures Studies, 25., 4., pp. 57–70.
Kőkuti Tamás–Balázs László–Rajcsányi-Molnár Mónika (2022): A felsőoktatási felelősségvállalás egy sajátos módja: Képzési Életpálya-menedzsment Program a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19., 4., pp. 113–126.
Laredo, Philippe (2007): Revisiting the third mission of universities: Toward a renewed categorization of university activities?. Higher education policy, 20., (4.), pp. 441–456.
Larrán Jorge, Manuel–Andrades, Pena–Francisco, Javier (2017): Analysing the literature on university social responsibility: a review of selected higher education journals. High Educ. Q., 71., (4.), pp. 302–319.
Lo, Carlos Wing-Hung–Pang, Rose Xue–Egri, Carolyn P. –Li, Pansy Hon-Ying (2017): University social responsibility: conceptualization and an assessment framework. In: Shek, Daniel T. L. and Holliuster, Ro¬bert L. (Eds): University Social Responsibility and Quality of Life. Singapore: Springer. pp. 37–59.
Málovics György (2019): Tudás létrehozása társadalmi hatással karöltve: a részvételi akciókutatás (RAK) megközelítése. Magyar Tudomány, 180., (8.), pp. 147–1157. DOI: https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.8.5
Málovics György–Bajmócy Zoltán–Gébert Judit–Juhász Judit–Méreiné Berki Boglárka–Mihók Barbara (2022a): A közösségi szerepvállalás mint az egyetemek újrafelfedezett, de elhanyagolt feladata. Ma¬gyar Tudomány, 183., pp. 631–643. DOI: https://doi.org/10.1556/2065.183.2022.5.9
Málovics György–Juhász Judit–Bajmócy Zoltán (2022b): The potential role of university community engagement (UCE) in social justice and sustainability transformation – The case of the University of Szeged (Hungary). DETUROPE – The Central European Journal of Tourism and Regional Devel¬opment, 14., (3.), pp. 103–128. DOI: https://doi.org/10.32725/det.2022.024
Málovics György–Juhász Judit–Tóth Janka (2021): Confronting espoused theories with theories-in-use: Challenges of participatory action research with marginalized communities in contributing to social change and theory building. Action Research, 19., (2.), pp. 255–276. DOI: https://doi.org/10.1177/1476750318774389.
Matolay Réka–Révész Éva (2020): Mit adhatnak a társadalmi vállalkozások a felsőoktatásnak? Perspektívák és kapcsolódások. Educatio, 29., (1.), pp. 33–47.
Mihók, Barbara–Juhász, Judit–Gébert, Judit (2023): Slow science and “caring” research – the transformative power of collaborative research with hard of hearing youths. IJAR – International Journal of Action Research, 19., (2.), pp. 57–173. DOI: https://doi.org/10.3224/ijar.v19i2.06.
Nagy Gáborné–Rajcsányi-Molnár Mónika (2022): Egy felsőoktatási intézmény harmadik missziós szerepvállalása. Civil Szemle, 19., (4.), pp. 163–171.
Nárai Márta–Pécsi Gertrúd–Tóbiás László (2019): Önkéntes segítő gyakorlat egyetemisták társadalmi érzékenyítésére. Szociálpedagógia, 13., pp. 139–159.
Nárai Márta (2019): Felsőoktatási intézmények szerepe a fiatalok társadalmi érzékenyítésében In: Berghauer-Olasz Emőke–Gávriljuk Ilona–Hutterer Éva–Pallay Katalin (Szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Nemzetközi tudományos konferencia, tanulmánykötet. Ungvár, Ukrajna, pp. 305–314.
Neulinger Ágnes–Nagy Míra Júlia–Petróczi Zsuzsa–Kiss Gabriella–Veress Tamás–Lazányi Orsolya (2023): Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Egy részvételi kutatás tapasztalatai. Marketing–Menedzsment, 57., (1.), pp. 15–24.
Pataki György (2007): Bölcs „laikusok”: Társadalmi részvételi technikák a demokrácia szolgálatában. Civil Szemle, 4., (3–4.), pp. 144–156.
Reisinger Adrienn (2009): Részvételi demokrácia és társadalmi részvétel – elméleti megközelítések. Civil Szemle, 6., (4.), pp. 5–23.
Reisinger Adrienn–Dános Zsolt (2021a): Az egyetemi társadalmi felelősségvállalás területi megközelítésben – négy magyar egyetem fókuszában. Tér és Társadalom, 35., (3,), pp. 87–107. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.3342
Reisinger, Adrienn–Dános, Zsolt (2021b): Examining the Visibility of Social Responsibility on the Websites of Hungarian State Universities. Deturope, 13., (3.), pp. 58–72. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.334210.32725/det.2021.019
Reisinger Adrienn–Dános Zsolt (2022): Az egyetemi társadalmi felelősségvállalás kommunikációja: A Széchenyi István Egyetemről megjelenő hírek vizsgálata a helyi online sajtóban. Socio.Hu Társada¬lomtudományi Szemle, 12., (4.), pp. 191–212. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.334210.18030/socio.hu.2022.4.191
Shek, Daniel T. A.–Yuen Tsang–Angelina W. K.–Ng, Eddie C. W. (2017): University social responsibility (USR): Insight from the historical roots to the contemporary challenges. Shek, Daniel T. L.–Hollius¬ter, Robert L. (Eds): University Social Responsibility and Quality of Life. Singapore: Springer, pp. 25–36.
Sitku Krisztina (2023): Egyetem és társadalom interakciói: egyetemi társadalmi felelősségvállalás, „harmadik misszió” és közösségi szerepvállalás. Civil Szemle, 20., (6.), pp. 29–41.
Szombati Kristóf (2011): A részvétel problémája az akciókutatásban: A mezőcsáti fejlesztőmunka tanulságai. In: Pataki György–Vári Anna (Szerk.): Részvétel – akció – kutatás. Magyarországi tapaszta¬latok a részvételi-, akció és kooperatív kutatásokból. Budapest: MTA Szociológiai Kutatóintézet, pp. 52–83.
Weerts, David J.–Sandmann, Lorilee R. (2010): Community Engagement and Boundary-Spanning Roles at Research Universities. The Journal of Higher Education, 81., (6.), pp. 632–657. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.35.3.334210.1080/00221546.2010.11779075