Motiválás, ösztönzés a szakképzésben
Egyes pedagógiai eszközök ösztönzőerejének tanulói megítélése társadalmi háttérváltozóik szerint
Absztrakt
A tanulmány központi kérdése, hogy a szakközép- és szakiskolai 1 képzésben részt vevő diá-
kok szerint a tanulást, a szakma elsajátítását milyen tanári értékelési és motiválási módszerek ösztön-
zik, különös tekintettel az újító/konstruktivista tudásátadási eszközökre, és hogy ezeknek a pedagógiai
módszereknek az ösztönző hatása a tanulók mely társadalmi jellemzőivel áll összefüggésben. A több mint
ezerfős, 2015-ben készült adatfelvételen alapuló elemzésünk azt mutatja, hogy a diákok szerint a tanulásra
motiválásban a leghatékonyabb szerepe a szociális motívumok csoportjába tartozó tanári elismerésnek,
támogatásnak és dicséretnek van, míg a mindennapi kikérdezés a legkevésbé ösztönző módszer. Az újgene-
rációs pedagógiai módszerek – mint a kiscsoportos feladatmegoldás, projektmunka –, melyek segítségével
könnyebb ránevelni a tanulókat a gyakorlatias gondolkodásra és problémamegoldásra, főleg a lányokat, az
idősebb korosztályokat (17 és 18 éveseket) és a jó tanulmányi eredményű diákokat ösztönzik a tanulásban.
További jelentős új eredmény, hogy a hátrányos helyzetű diákok a tanulás élményszerű elemeit preferálják.