Reziliens életutak, avagy A hátrányok ellenére sikeresen kibontakozó iskolai karrier
Abstract
Tanulmányunk középpontjában olyan hallgatók életútjai állnak, akik kedvezőtlen társadalmi hátterük ellenére sikeres felsőfokú tanulmányokat folytatnak. A vizsgált hallgatókat rezilienseknek, a társadalmi hátrányok ellenére sikeresen kibontakozó iskolai karrier jelenségét pedig rezilienciának nevezzük. Ez a megközelítés újnak számít a társadalmi háttér és az iskolai pályafutás közötti kapcsolatot vizsgáló kutatások körében, hiszen olyan atipikus eseteket mutatunk be, amelyekben nem érvényesül a megszokott összefüggés, miszerint a kedvezőtlen társadalmi háttér csökkenti a sikeres tanulmányok valószínűségét. Az atipikus esetek vizsgálatával arra szeretnénk választ kapni, hogy mi áll a kivételes sorsok hátterében, melyek azok a rezilienciatényezők, amelyek erősítése által a hasonló társadalmi helyzetű gyermekek és ϐiatalok is képesek lehetnek leküzdeni hátrányaikat, és olyan sikeres hallgató válhat belőlük, mint interjúalanyainkból. Mivel a kivételekre való odafigyelés meghonosodása csak nemrég kezdődött a hazai tudományos diskurzusban, tanulmányunkat annak megindokolásával kezdjük, hogy miért teszünk szociológiai vizsgálat tárgyává egy olyan társadalmi jelenséget, amely nem simul bele a megszokott társadalmi öszszefüggésekbe. A rövid bevezető után az általunk vizsgált jelenség megragadására és mögötteseinek feltárására alkalmas elméleteket mutatjuk be. Kérdéseinkre elsősorban a reziliencia fogalma köré csoportosuló nemzetközi szakirodalomban találtunk válaszokat, de beszámolhatunk a kérdéseink megválaszolásához közelebb vivő hazai munkákról is. Az empirikus részben reziliens hallgatókkal készült életútinterjúkat elemzünk (n=29 fő). A vizsgálatból arra szeretnénk választ kapni, hogy milyen mögöttesek játszanak szerepet a vizsgált életutak sikerében. Az elemzés során a reziliens hallgatók karrierjére befolyással bíró rizikó- és kompenzáló tényezőket, valamint ezen tényezők dinamikus kapcsolatait mutatjuk be.