A „semmi nincs ingyen” mobilitásreceptje. A mobilitás egyéni kárvallottjai és a társadalmi egyenlőtlenségek igazságtalanságának elkendőzői?

Recenzió: Durst Judit – Nyírő Zsanna – Bereményi Ábel (szerk.) (2023): A társadalmi mobilitás ára. Első generációs diplomások és az osztályváltás következményei. Gondolat Kiadó

  • Ceglédi Tímea Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-Hungary), Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport (Magyar Tudományos Akadémia, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar) https://orcid.org/0000-0001-9943-1801
  • Godó Katalin Debreceni Egyetem Neveléstudományi Doktori Program, Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-Hungary), Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport (Magyar Tudományos Akadémia, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar) https://orcid.org/0000-0002-6290-7105
  • Godó Irén Debreceni Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Doktori Program https://orcid.org/0000-0001-8486-5279
Kulcsszavak: társadalmi egyenlőtlenségek, társadalmi mobilitás, romológia

Hivatkozások

Balzac, H. de (1998): Elveszett illúziók. Budapest: Európa.

Beck, U. (1983): Jenseits von Stand und Klasse? Soziale Ungleichheiten, gesellschaftliche Individualisierungsprozesse und die Entscheidung neuer sozialer Formationen und Identitäten. In Kreckel, R. (szerk.): Soziale Ungleichheiten. Göttingen: Verlag Otto Schwartz und Co., 36–74.

Bereményi, Á. B. – Durst, J. (2023): Jelentésalkotás mint társadalmi navigáció reziliens diplomás roma nőknél Spanyolországban és Magyarországon. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 268–306.

Bernstein, B. (1996): Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In Meleg, C. (szerk.): Iskola és társadalom I. Pécs: JPTE Tanárképző Intézet Pedagógia Tanszéke, 129–150.

Blaskó, Z. (2008): Származási hatások a munkapiacon? A társadalmi egyenlőtlenségek iskolarendszeren kívüli átörökítéséről. PhD értekezés. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

Bocsi, V. – Ceglédi, T. (2021): Is the glass ceiling inaccessible? The educational situation of Roma youth in Hungary. Balkanistic Forum, XXX(3): 329–343. doi: 10.37708/bf.swu.v30i3.19

Boreczky, Á. (2000): Kultúraazonos pedagógia. Új Pedagógiai Szemle, 50(7–8): 81–92.

Boros, J. – Bogdán, P. – Durst, J. (2023): Roma kulturális tőke. Első generációs diplomások és a tehetséggondozó oktatási programok szerepe a társadalmi mobilitás árának csökkentésében Magyarországon. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 203–267.

Boudon, R. (1974): Education, Opportunity, and Social Inequality: Changing Prospects in Western Society. New York, NY: Wiley-Interscience.

Bourdieu, P. (1978): A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Budapest: Gondolat.

Bourdieu, P. (1998): Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In Lengyel, G. – Szántó, Z. (szerk.): Tőkefajták: A társadalmi és kulturális erőforrások szociológiája. Budapest: Aula Kiadó, 155–177.

Bourdieu, P. (2003): Az oktatási rendszer ideologikus funkciója. In Meleg, C. (szerk.): Iskola és társadalom. Budapest–Pécs: Dialóg Campus, 10–24.

Ceglédi, T. (2018): Ugródeszkán. Reziliencia és társadalmi egyenlőtlenségek a felsőoktatásban. Debrecen: CHERD-Hungary.

Ceglédi, T. (2021): Önmagunkból táplálkozva tanítani. PR Herald, 21(1): 1–5.

Czeizel, E. (1997): Sors és tehetség. Budapest: Fitt Image – Minerva Kiadó.

Derrington, C. (2007): Fight, flight and playing white: An examination of coping strategies adopted by Gypsy Traveller Adolescents in English secondary schools. International Journal of Educational Research, 46(6): 357–367. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2007.06.001

Dés, F. (2023): „Nagyon nehéz a rendszert hibáztatni, amikor ott van előtted egy ember, aki ugyanannak a rendszernek a terméke, de szemben álltok egymással.” A társadalmi mobilitás költségei a párkapcsolatok kontextusában. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 307–337.

Durkheim, É. (2000): Az öngyilkosság. Budapest: Osiris.

Durst, J. – Bereményi, Á. B. (2021): “I Felt I Arrived Home”: The Minority Trajectory of Mobility for First-in-Family Hungarian Roma Graduates. In Mendes, M. M. – Magano, O. – Toma, S. (szerk.): Social and Economic Vulnerability of Roma People. New York: Springer International Publishing, 229–249.

Durst, J. – Bereményi, Á. B. (2023): „Úgy éreztem, hazaérkeztem”. A mobilitás kisebbségi útja első generációs roma diplomásoknál. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 189–229.

Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (2023): Bevezető. Egyéni siker, kollektív kudarc: Első generációs diplomások és a társadalmi mobilitás kegyetlen optimizmusa. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 17–47.

Durst, J. – Nyírő, Z. – Dés, F. – Boros, J. (2023): Rasszizált üvegplafon. Rejtett akadályok és az első generációs roma értelmiségiek szegmentált munkaerőpiaci helyzete Magyarországon. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 136–188.

Elekes, G. (2012): The Impacts of Microsocial Relationships on School Mobility in the Roma Population. Szociológiai Szemle, 22(4): 34–52.

Elekes, G. (2021): A történelem kereke. A szóbeliség jelentősége perifériára szorult cigány közösségek életében. Új Pedagógiai Szemle, 21(3–4): 13–34.

Ferge, Zs. (2006): A társadalmi struktúra és az iskolarendszer közötti néhány összefüggés. In Fényes, H. – Róbert, P. (szerk.): Iskola és mobilitás. Debrecen: Debreceni Egyetem, 67–84.

Forray, R. K. – Óhidy, A. (2019): The situation of Roma women in Europe: Increasing success in education – Changing roles in family and society. Hungarian Educational Research Journal, 9(1): 1–8.

Frank, R. H. (2016): Success and Luck. Good Fortune and the Myth of Meritocracy. Princeton–Oxford: Princeton University Press.

Godó, K. – Ceglédi, T. – Kiss, A. (2020): The Mentoring’s Role among Alumni Students of István Wáli Roma College for Advanced Studies of the Reformed Church. Central European Journal of Educational Research, 2(1): 36–52. https://doi.org/10.37441/CEJER/2020/2/1/5757

Hafičová, H. – Dubayova, T. – Kovács, E. – Ceglédi, T. – Kaleja, M. (2020): Mentor and Social Support as Factors of Resilience and School Success: Analyses of Life Narratives of University Students from Marginalized Roma Communities. Warsaw: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny „SIM” Hanna Bicz.

Harcsa, I. – Monostori, J. – Ceglédi, T. – Dabney-Fekete, I. D. (2022): A nemzedékek közötti iskolai mobilitás mintázata és összefüggései az anyagi helyzettel: A reziliensek hátrányai a diploma után. socio.hu, 4–26. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2022.3.4

Illyés, Gy. (2003): Puszták népe. Budapest: Osiris.

Janky, B. (2016): A szegénység újratermelődése: A struktúrától a kultúráig, és vissza Gondolatok Orlando Patterson és Ethan Fosse „The Cultural Matrix: Understanding Black Youth” című kötete kapcsán. socio.hu, (2): 89–102. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2016.2.89

Kalla, É. (2023): Átok és áldás. Az első generációs roma értelmiség identitásküzdelmei. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 380–415.

Kállai, E. (2023): Rendhagyó foglalkozású roma értelmiségiek. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 338–379.

Kapitány, Á. – Kapitány, G. (2007): Túlélési stratégiák. Társadalmi adaptációs módok. Budapest: Kossuth Kiadó.

Koulish, R. (2010): Hungarian Roma attitudes on minority rights: The symbolic violence of ethnic identification. Europe-Asia Studies, 57(2): 311–326.

Kovács, E. – Ceglédi, T. – Bordás, A. – Berei, E. B. – Hafičová, H. – Dubayova, T. – Petrov, B. (2022): „Things I didn’t even know about myself until now.” Reflective research. Development of the training method of the project called Spotting and Strengthening Resiliency Skill from Early Childhood. Debrecen: National Transit Employment Association.

Lambrev, V. (2020): „They clip our wings”: studying achievement and racialisation through a Roma perspective. Intercultural Education, 31(2): 139–156.

Lauritzen, S. M. – Nodeland, T. S. (2018): “What is the problem represented to be?” Two decades of research on Roma and education in Europe. Educational Research Review, 24: 148–169. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.04.002

Leist-Balogh, B. – Jámbori, S. (2016): A kapunyitási pánik vizsgálata a megküzdési módok és a szorongás függvényében. Alkalmazott Pszichológia, 16(2): 69–90.

Lipset, S. M. – Zetterberg, H. L. (1970): A theory of social mobility. In Tumin, M. M. (szerk.): Readings on Social stratification. New Jersey: Englewood Cliffs, N. J., Prentice-Hall, 435–454.

Lukács, J. Á. (2018): Roma egyetemisták beilleszkedési mintázatai kapcsolathálózati megközelítésben. Doktori értekezés. Budapest: Semmelweis Egyetem Mentális Egészségtudományok Doktori Iskola.

Máté, D. (2015): Reziliens romák identitáskonstrukciói. Erdélyi Társadalom, 13(2): 43–56.

Messing, V. (2017): Differentiation in the making: Consequences of school segregation of Roma in the Czech Republic, Hungary, and Slovakia. European Education, 49(1): 89–103.

Mollenhauer, K. (1996): Szocializáció és iskolai eredmény. In Meleg, C. (szerk.): Iskola és társadalom I. Pécs: JPTE Tanárképző Intézet Pedagógia Tanszéke, 95–109.

Nyírő, Z. – Durst, J. (2023): Rasszizálás mindenekfelett. Az oktatási mobilitás hatása a habitusra. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 90–135.

Orsós, A. (2019): Kettős kisebbségben – cigánynak már nem cigány, magyarnak még nem magyar. In Arató, F. (szerk.): Autonómia és felelősség tanulmánykötetek V. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet, 93–104.

Papp Z., A. – Zsigmond, Cs. (2023): Szabadon lebegve? Kisebbségi magyar első és többgenerációs fiatal értelmiségiek. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 416–452.

Pásztor, I. Z. – Pénzes, J. – Tátrai, P. – Palóczi, Á. (2016): The number and spatial distribution of the Roma population in Hungary – in the light of different approaches. Folia geographica, Acta facultatis studiorum humanitatis et naturae Universitatis Prešoviensis, 58(2): 5–21.

Pusztai, G. (2004): Kapcsolatban a jövővel: Roma/cigány diplomások pályafutását támogató erőforrások. Valóság, 47(5): 69–84.

Reay, D. – Crozier, G. – Clayton, J. (2009): ‘Strangers in Paradise’?: Working-class Students in Elite Universities. Sociology, 43(6): 1103–1121. https://doi.org/10.1177/0038038509345700

Subramanyam, M. A. – James, S. A. – Diez-Roux, A. V. – Hickson, D. A. – Sarpong, D. – Sims, M. – Taylor, H. A. – Wyatt, S. B. (2013): Socioeconomic status, John Henrysim and blood pressure among African-Americans in the Jackson Heart Study. Social Science & Medicine, 13(93): 139–146.

Szalai, J. (2011): Contested Issues of Social Inclusion through Education in Multiethnic Communities across Europe. Budapest: Center for Policy Studies Central European University.

Treiman, D. J. – Laumann, E. O. (1970): Industrialization and Social Stratification. In Social Stratification: research and Theory for the 1970’s. New York: The Bobbs-Merrill Company, 207–234.

Varga, A. (2019): Személyes és közösségi felvérteződés egy roma szakkollégiumi közösségben. In Arató, F. (szerk.): Autonómia és felelősség tanulmánykötetek. Pécs: Pécsi Tudományegyetem, 105–122.

Young, M. (1961): The rise of the meritocracy 1870-2033. An essay on education and equality. Mitcham, Victoria: Penguin Books.

Zolnay, J. (2023): Esélyteremtés és kirekesztés. A közoktatás-politikai változások mint a társadalmi mobilitás keretrendszere. In Durst, J. – Nyírő, Z. – Bereményi, Á. B. (szerk.): A társadalmi mobilitás ára. Budapest: Gondolat Kiadó – Társadalomtudományi Kutatóközpont, 53–89.

Megjelent
2024-12-19
Hogyan kell idézni
CeglédiT., GodóK., & GodóI. (2024). A „semmi nincs ingyen” mobilitásreceptje. A mobilitás egyéni kárvallottjai és a társadalmi egyenlőtlenségek igazságtalanságának elkendőzői? Recenzió: Durst Judit – Nyírő Zsanna – Bereményi Ábel (szerk.) (2023): A társadalmi mobilitás ára. Első generációs diplomások és az osztályváltás következményei. Gondolat Kiadó. Szociológiai Szemle, 34(3), 116-128. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.15841
Folyóirat szám
Rovat
Recenziók