„Román, ’s mi jobb a’ Románnál” – a román népszerűsítésének stratégiáiról

  • Norbert Béres Debreceni Egyetem, BTK, Irodalom- és Kultúratudományok Doktori Iskola

Absztrakt

Jelen dolgozat elsődleges célkitűzése a 18-19. századi románsorozatok kiadásával, propagálásával és értékesítésével kapcsolatos korabeli gyakorlatok rekonstruálása. Közismert, hogy a régi századforduló a magyar nyelvű széppróza térhódításának, a románok számszerű gyarapodásának kiemelkedő időszaka. Miközben a keresztény morál primátusát féltő egyházi gondolkodók, s a régi tudós műveltségű literátorok pálcát törtek a károsnak minősített műfaj fölött, a román minden korabeli tömegnyomtatvány keresettségét és népszerűségét túlszárnyalta. A kiadványok jelentősen (mondhatni ugrásszerűen) megnövekedő száma ezért szükségessé tette egy következetes finanszírozási és értékesítési rendszer fokozatos kialakítását, a kötetek szélesebb körben való megismertetésére irányuló technikák alkalmazását.

Megjelent
2019-03-09
Rovat
Tanulmányok