Illuminált invokáció
Istenidézés Kurtág György Alkohol című Pilinszky-dalában
Absztrakt
Alig néhány évvel a Bornemisza Péter mondásai kompozíciós gazdagsága után Kurtág György Pilinszky- költeményekre írt dalciklust. Az Alkohol címet viselő nyitódarab zenei világa puritánabb nem is lehetne: a dal legnagyobb része egyetlen d hangból áll. De elég egy kicsit közelebbi pillantást vetni erre a d hangra, hogy feltáruljanak a költő és a zeneszerző által elrejtett titkok. E tanulmány célja a monoton, torz énekhang egyszerűsége mögött rejtőző komplex jelentésrétegek feltárása. Ebben segített több, a dal szövegéhez kapcsolódó Pilinszky- vers, a zeneszerzővel folytatott beszélgetésem, és legfőképp a darabban rejtőző számos apró nyom. Egyetlen hang és néhány torz magánhangzó ugyanis meglepő mennyiségű finom zenei utalást képes hordozni. Úgy vélem, hogy a dal beszélőjének alkoholgőzös látomását figyelmesebben szemlélve a befogadó nem kevesebbnek lehet tanúja, mint egy transzcendens létező aktív megidézésének.
Hivatkozások
Varga Bálint András: „Kulcsszavak: beszélgetés Kurtág Györggyel és Kurtág Mártával”. In: Varga Bálint András (összeáll.): Kurtág György. Budapest: Holnap Kiadó, 2009
Walsh, Stephen: „György Kurtág: An Outline Study II”, Tempo 142. (1982) https://doi.org/10.1017/S0040298200032526