Az üzemanyagpiaci árazási stratégiák komplex elemzése

Árréselemzés és a költségátadás vizsgálata

  • Farkas Richárd PTE, Közgazdaságtudományi Kar, Közgazdaságtan és Ökonometria Intézet
  • Baczur Roland PTE, Közgazdaságtudományi Kar, Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola; PTE, Rektori Kabinet

Absztrakt

A jelen cikk két empirikus kutatás eredményeit integrálja annak bemutatására, hogy az üzemanyagpiaci árazási stratégiák elemzése milyen komplex, többdimenziós megközelítést igényel. Az első tanulmány a vertikálisan integrált domináns vállalat költségátadási magatartását vizsgálja a magyar üzemanyagpiacon, különös tekintettel az aszimmetrikus költségátadás jelenségére. A második egy horizontális fúzió (MOL–AGIP) árhatásait elemzi, bemutatva, hogy az árhatások időben különböző szakaszokban jelentkeznek. A két elemzés együttesen rávilágít arra, hogy a piaci erő kihasználása különböző formákban jelenhet meg a piacokon (aszimmetrikus költségátadás, fúzió utáni áremelések), és hogy az árazási hatások komplex időbeli dinamikával rendelkeznek. A tanulmány fő hozzájárulása, hogy a magyar kiskereskedelmi üzemanyagpiac példáján bemutatja, hogy az árazási stratégiák átfogó megértéséhez elengedhetetlen a horizontális és vertikális piaci struktúrák, a térbeli tényezők, valamint az időbeli dinamika egyidejű vizsgálata.

Hivatkozások

BACON, R. [1991]: Rockets and feathers: the asymmetric speed of adjustment of UK retail gasoline prices to cost changes. Energy Economics, 13. évf. 3. sz. 211–218. o. https://doi.org/10.1016/0140-9883(91)90022-R

BORENSTEIN, S.–CAMERON, A. C.–GILBERT, R. [1997]: Do gasoline prices respond asymmetrically to crude oil price changes? The Quarterly Journal of Economics, 112. évf. 1. sz. 305–339. o. https://www.jstor.org/stable/2951284

ERDŐS, K.–BACZUR, R.–KEHL, D.–FARKAS, R. [2022]: When post-merger price effect becomes smoothed over time: A case of a gasoline market merger. Energy Economics, 105. köt. 105682. https://doi.org/10.1016/j.eneco.2021.105682

EUROPEAN COMMISSION [2016]: Regulation (EC) No. 139/2004 Merger Procedure. Case M. 7849 – MOL/ENI Hungaria/ENI Slovenija Commission Decision. https://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions/m7849_386_3.pdf

FARKAS, R.–YONTCHEVA, B. [2019]: Price transmission in the presence of a vertically integrated dominant firm: Evidence from the gasoline market. Energy Policy, 126. köt. 223–237. o. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2018.11.016

GVH [2014]: A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsának Vj/50-722/2010. sz. végzése. https://www.gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek/archiv/dontesek_2010/vj_50_2010_722

PENNERSTORFER, D.–WEISS, C. [2013]: Spatial clustering and market power: Evidence from the retail gasoline market. Regional Science and Urban Economics, 43. évf. 4. sz. 661–675. o. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2013.04.002

PELTZMAN, S. [2000]: Prices rise faster than they fall. Journal of Political Economy, 108. évf. 3. sz. 466–502. o. https://doi.org/10.1086/262126

Megjelent
2025-10-17
Hogyan kell idézni
FarkasR., & BaczurR. (2025). Az üzemanyagpiaci árazási stratégiák komplex elemzése: Árréselemzés és a költségátadás vizsgálata. Közgazdasági Szemle, 72(9-10), 992-1000. https://doi.org/10.18414/KSZ.2025.9-10.992
Rovat
Tanulmány