A pályatanácsadás gazdasági hasznai
Absztrakt
A pálya-, karrier-tanácsadás, a pályaorientáció gazdasági hasznosságát évtizedek óta igyekszik bizonyítani és elfogadtatni a pályaorientációs szakma. A pályaorientációs szakemberek és a pályaorientációt értékelő közgazdászok között kevés a munkakapcsolat, miközben a pályaválasztás, az életút-támogató pályadöntések sorozatának gazdasági kérdésköre egyre többször kerül előtérbe. A pályaorientáció valós gazdasági hasznáról, direkt és indirekt eredményeiről a mai napig keveset tudunk. Holott technikai értelemben ma már nem kellene klasszikus kísérletet szervezni a hatásmechanizmusok megértésére. Ez a cikk a témában elérhető, de közel sem elégséges irodalom feldolgozására, bemutatására vállalkozik.
Hivatkozások
ALKIRE, S. [2013]: Well-being, happiness, and public policy. OPHI Research in Progress 37a, Oxford Poverty and Human Development Initiative (OPHI), University of Oxford.
APPADURAI, A. [2004]: The Capacity to Aspire: Culture and the Terms of Recognition. Stanford University Press. https://dx.doi.org/10.1787/cec854f8-en.
AZRIN, N. H.–FLORES, T.–KAPLAN, S. J. [1975]: Job-finding club: a group assisted programme for obtaining employment. Behaviour Research and Therapy, Vol. 13. 17–27. o.
BRYNDÍS, D. S.–KARIN, S.–JAN KETIL, A.–ANDERS, D. [2023]: Career transitions and career success from a lifespan developmental perspective: A 15-year longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, Vol. 140. 103809. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2022.103809.
BORBÉLY-PECZE TIBOR BORS [2010]: Életút-támogató pályaorientáció. Neveléstudományi disszertáció. ELTE PPK, Budapest, https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/45497/Kd_11527.pdf.
BORBÉLY-PECZE TIBOR BORS–GYÖNGYÖSI KATALIN–JUHÁSZ ÁGNES [2013]: Az életút-támogató pályaorientáció a köznevelésben. 1. rész. Új Pedagógiai Szemle, 63. évf. 5–6. sz. 32–49. o. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00158/pdf/EPA00035_upsz_2013_05-06_032-049.pdf.
BOURDIEU, P. [1999]: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. Megjelent: Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 156–177. o.
COVACEVICH, K.–MANN, A.–SANTOS, C.–CHAMPAUD, J. [2021]: Indicators of teenage career readiness: An analysis of longitudinal data from eight countries. OECD Education Working Papers, No. 258. OECD Publishing, Párizs, https://doi.org/10.1787/cec854f8-en.
CRISCUOLO, C.–GAL, P.–FREUND, L. [2024]: Human capital at work: Five facts about the role of skills for firm productivity, growth, and wage inequality. OECD Productivity Working Papers, No. 36. https://doi.org/10.1787/486c0289-en.
EC [2008]: Resolution on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies. 2905th Education, Youth and Culture Council meeting. Council of the European Union, Brüsszel, november 21. https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/104236.pdf.
ELGPN [2015]: European Lifelong Guidance Policy Network. Guidelines for Policies and Systems Development for Lifelong Guidance. A Reference Framework for the EU and for the Commission. University of Jyvaskyla. https://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-tools-no-6-guidelines-for-policies-and-systems-development-for-lifelong-guidance/.
EUROSTAT [2024]: Duration of working life. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Duration_of_working_life_-_statistics.
FARKAS ZOLTÁN [2013]: A társadalmi tőke fogalma és típusai. Szerzői kézirat, Szellem és Tudomány, 4. évf. 2. sz. 106–133. o https://real.mtak.hu/26709/1/FarkasZ_Tarsadalmi_toke.pdf.
FREDERICK, S.–LOEWENSTEIN, G.–O’DONOGHUE, T. [2002]: Time discounting and time preference: A critical review. Journal of Economic Literature, Vol. 40. No. 2. 351–401. o. https://doi.org/10.1257/002205102320161311.
HÁRS ÁGNES–TÓTH GÁBOR [2010]: A pályaorientációs tanácsadás hatékonysága és költségráfordítása – gazdasági szempontú vizsgálati lehetőségek. Életpálya-tanácsadás, 2. évf. 3–4. sz. 6–9. o. https://epa.oszk.hu/02500/02512/00003/pdf/EPA02512_eletpalya_tanacsadas_2010_3-4.pdf.
HOOLEY T.–DODD, V. [2015]: The Economic Benefits of Career Guidance. Careers England. https://repository.derby.ac.uk/item/924qx/the-economic-benefits-of-career-guidance.
HUGHES, D. [2004]: Investing in Career: Prosperity for Citizens, Windfalls for Government. The Guidance Council, Winchester, https://dmhassociates.org/wp-content/uploads/2024/11/Investing-in-Career-Final-Version2-June.pdf.
HUGHES, E. C. [1937]: Institutional office and the person. American Journal of Sociology, Vol. 43. 404–413. o. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/217711.
KILLEEN, J.–KIDD, J. M. [1991]: Learning Outcomes of Guidance. A Review of Recent Research. Department of Employment, London.
MAGUIRE, M.–KILLEEN, J. [2003]: Outcomes from Career Information and Guidance Services. OECD, Párizs.
MANN, A.–DENIS V.–PERCY, C. [2020]: Career ready? How schools can better prepare young people for working life in the era of COVID-19. OECD Education Working Papers, No. 241. https://dx.doi.org/10.1787/e1503534-en.
MAYSTON, D. [2002]: Evaluating the Benefits of Careers Guidance. Centre for Performance, Evaluation and Resource Management Department of Economics, University of York, http://www.york.ac.uk/depts/econ/documents/research/djm021a.pdf.
MURRAY, A. [2010]: The State of Knowledge on the Role and Impact of Labour Market Information: A Survey of the International Evidence. Centre for the Study of Living Standards, Ottawa, https://www.csls.ca/reports/csls2010-05.pdf.
OECD [2004]: Career Guidance and Public Policy: Bridging the Gap. Párizs, https://www.cedefop.europa.eu/files/OECD_overview_EN.pdf.
PÁLVÖLGYI LAJOS [2025]: Pályaedukációs tanulási program hatásvizsgálata gimnáziumban. Neveléstudományi disszertáció. ELTE PPK, Budapest.
SULTANA, R. G.–WATTS, A. G. [2006]: Career Guidance in Public Employment Services Across Europe. International Journal for Educational and Vocational Guidance, Vol. 6. 29–46. o. https://doi.org/10.1007/s10775-006-0001-5.
TAYLOR, L. [2013]: Cost to the Economy of Government Policy on Career Guidance. A Business Case for Funding and Strengthening Career Guidance in Schools. Careers England.
TENHAKEN, V. [2016]: Lessons from Century Club Companies. Managing for Long-Term Success. Spinner Press.
WATTS, A. G. [1999]: The economic and social benefits of guidance. Educational and Vocational Guidance Bulletin, Vol. 63. 12–19. o. https://eric.ed.gov/?id=ED436671.
APPADURAI, A. [2004]: The Capacity to Aspire: Culture and the Terms of Recognition. Stanford University Press. https://dx.doi.org/10.1787/cec854f8-en.
AZRIN, N. H.–FLORES, T.–KAPLAN, S. J. [1975]: Job-finding club: a group assisted programme for obtaining employment. Behaviour Research and Therapy, Vol. 13. 17–27. o.
BRYNDÍS, D. S.–KARIN, S.–JAN KETIL, A.–ANDERS, D. [2023]: Career transitions and career success from a lifespan developmental perspective: A 15-year longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, Vol. 140. 103809. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2022.103809.
BORBÉLY-PECZE TIBOR BORS [2010]: Életút-támogató pályaorientáció. Neveléstudományi disszertáció. ELTE PPK, Budapest, https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/45497/Kd_11527.pdf.
BORBÉLY-PECZE TIBOR BORS–GYÖNGYÖSI KATALIN–JUHÁSZ ÁGNES [2013]: Az életút-támogató pályaorientáció a köznevelésben. 1. rész. Új Pedagógiai Szemle, 63. évf. 5–6. sz. 32–49. o. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00158/pdf/EPA00035_upsz_2013_05-06_032-049.pdf.
BOURDIEU, P. [1999]: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. Megjelent: Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 156–177. o.
COVACEVICH, K.–MANN, A.–SANTOS, C.–CHAMPAUD, J. [2021]: Indicators of teenage career readiness: An analysis of longitudinal data from eight countries. OECD Education Working Papers, No. 258. OECD Publishing, Párizs, https://doi.org/10.1787/cec854f8-en.
CRISCUOLO, C.–GAL, P.–FREUND, L. [2024]: Human capital at work: Five facts about the role of skills for firm productivity, growth, and wage inequality. OECD Productivity Working Papers, No. 36. https://doi.org/10.1787/486c0289-en.
EC [2008]: Resolution on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies. 2905th Education, Youth and Culture Council meeting. Council of the European Union, Brüsszel, november 21. https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/104236.pdf.
ELGPN [2015]: European Lifelong Guidance Policy Network. Guidelines for Policies and Systems Development for Lifelong Guidance. A Reference Framework for the EU and for the Commission. University of Jyvaskyla. https://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-tools-no-6-guidelines-for-policies-and-systems-development-for-lifelong-guidance/.
EUROSTAT [2024]: Duration of working life. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Duration_of_working_life_-_statistics.
FARKAS ZOLTÁN [2013]: A társadalmi tőke fogalma és típusai. Szerzői kézirat, Szellem és Tudomány, 4. évf. 2. sz. 106–133. o https://real.mtak.hu/26709/1/FarkasZ_Tarsadalmi_toke.pdf.
FREDERICK, S.–LOEWENSTEIN, G.–O’DONOGHUE, T. [2002]: Time discounting and time preference: A critical review. Journal of Economic Literature, Vol. 40. No. 2. 351–401. o. https://doi.org/10.1257/002205102320161311.
HÁRS ÁGNES–TÓTH GÁBOR [2010]: A pályaorientációs tanácsadás hatékonysága és költségráfordítása – gazdasági szempontú vizsgálati lehetőségek. Életpálya-tanácsadás, 2. évf. 3–4. sz. 6–9. o. https://epa.oszk.hu/02500/02512/00003/pdf/EPA02512_eletpalya_tanacsadas_2010_3-4.pdf.
HOOLEY T.–DODD, V. [2015]: The Economic Benefits of Career Guidance. Careers England. https://repository.derby.ac.uk/item/924qx/the-economic-benefits-of-career-guidance.
HUGHES, D. [2004]: Investing in Career: Prosperity for Citizens, Windfalls for Government. The Guidance Council, Winchester, https://dmhassociates.org/wp-content/uploads/2024/11/Investing-in-Career-Final-Version2-June.pdf.
HUGHES, E. C. [1937]: Institutional office and the person. American Journal of Sociology, Vol. 43. 404–413. o. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/217711.
KILLEEN, J.–KIDD, J. M. [1991]: Learning Outcomes of Guidance. A Review of Recent Research. Department of Employment, London.
MAGUIRE, M.–KILLEEN, J. [2003]: Outcomes from Career Information and Guidance Services. OECD, Párizs.
MANN, A.–DENIS V.–PERCY, C. [2020]: Career ready? How schools can better prepare young people for working life in the era of COVID-19. OECD Education Working Papers, No. 241. https://dx.doi.org/10.1787/e1503534-en.
MAYSTON, D. [2002]: Evaluating the Benefits of Careers Guidance. Centre for Performance, Evaluation and Resource Management Department of Economics, University of York, http://www.york.ac.uk/depts/econ/documents/research/djm021a.pdf.
MURRAY, A. [2010]: The State of Knowledge on the Role and Impact of Labour Market Information: A Survey of the International Evidence. Centre for the Study of Living Standards, Ottawa, https://www.csls.ca/reports/csls2010-05.pdf.
OECD [2004]: Career Guidance and Public Policy: Bridging the Gap. Párizs, https://www.cedefop.europa.eu/files/OECD_overview_EN.pdf.
PÁLVÖLGYI LAJOS [2025]: Pályaedukációs tanulási program hatásvizsgálata gimnáziumban. Neveléstudományi disszertáció. ELTE PPK, Budapest.
SULTANA, R. G.–WATTS, A. G. [2006]: Career Guidance in Public Employment Services Across Europe. International Journal for Educational and Vocational Guidance, Vol. 6. 29–46. o. https://doi.org/10.1007/s10775-006-0001-5.
TAYLOR, L. [2013]: Cost to the Economy of Government Policy on Career Guidance. A Business Case for Funding and Strengthening Career Guidance in Schools. Careers England.
TENHAKEN, V. [2016]: Lessons from Century Club Companies. Managing for Long-Term Success. Spinner Press.
WATTS, A. G. [1999]: The economic and social benefits of guidance. Educational and Vocational Guidance Bulletin, Vol. 63. 12–19. o. https://eric.ed.gov/?id=ED436671.
Megjelent
2025-04-15
Hogyan kell idézni
Borbély-PeczeT. B. (2025). A pályatanácsadás gazdasági hasznai. Közgazdasági Szemle, 72(4), 405-417. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/kszemle/article/view/18752
Folyóirat szám
Rovat
Szemle