Versenyezni, de miben?
Absztrakt
Korunk vezér gondolata a verseny, amelynek szinte az élet minden területén meghatározó erőt tulajdonítanak. El kell ismerni, hony ebbes sok igazság van: a verseny ösztönzi a termelést, az innovációt, a tudomány fejlesztését és sok minden más. Még az oktatást és a tudás elsajátítására való törekvést is. Nem mindegy azonban, hogy mi a verseny célja, tartalma, formája. Ha a verseny rosz irányultságú, nem biztos, hogy gyümölcsöző lesz a munka, amelyet a verseny kivitelezésére fordítunk, így erőfeszítéseink hamvába hullnak. Az alábbi cikk szerzője a ZMNE-en szerezett tapasztalatai alapján úgy látja, hogy az intényémben a hallgatókén folytatott verseny nem célirányos, mert arra irányúl, hogy - a hallgatói létszám növelése érdekében - folyamatosan bőviti a képzési kínálatát. Ez a mennyiségi szemlélethez vezet s az egyetem mind több éstöbb irányú ismeretet akar adni - s ezzel fokozza vonzerejét - de így nem eléggé erős a minőség megőrzésében, fejlesztésében. Ezért a szerző úgy látja, hoy a veseny íránya - s ezáltal tartalma, formája sem - hosszú távon nem fenntartható és nem célravezető. A probláma megoldésa érdekében azt javasólja, hogy a ZMNE a mennyiségi szempontú fejlesztésekről térjen át a minőségi szempontú fejlesztésre. Ennek érdeében célszerűnek tartja az intézményben haladéktalanúl megkezdeni az elit képzés folytatásához szükséges fejlesztési programok kidolgozását. A szerző a javaslatai sokoldalú elemzéssel indokolja és felvázója azt, a szerinte sok erőfesztítést igénylő, nehéz utat, amelyben a ZMNE állományának az áttérés érdekében végig kell menni. Felhívja a figyelmet az oktatók, a kutatók felkészítésének segítésére, a feltételek megteremtésére, mert a minőségi oktatás minőségi tanári állományt és körülményket követel meg. A feltételek javítása közé sorólja egy kutató- fejlesztő innovációs tudáscentrum megeremtését és egy - a szövetségi elvárásoknak megfelelő - kiválósági központ létrehozását.