Digital Mohács 3.0
Abstract
How exposed is Hungary to a cyberspace operation? Is it even conceivable that Hungarycould be attacked by another nation state through cyberspace in peacetime? These are just twoof a huge range of questions that regularly emerge among representatives of Hungariancybersecurity, and which increasingly need to be answered in public. It is no coincidence thatsuch questions are being raised, as for decades we have been experiencing that our society andeconomy are increasingly dependent on the digital ecosystem, while one of the main focalpoints of the great-power competition is exactly on the information infrastructure. And in the third decade of the century, revolutionary changes took place that, while not without portentsfor experts, have the power of novelty for the general public. Disruptive technologies such asartificial intelligence, security challenges that are reshaping the international order, such asthe Russia-Ukraine war or the tension between the US and China, or the widespread digitalinclusion caused by the COVID-19 pandemic, which has brought digitalisation ata breakneck speed to a wide range of societies and businesses are worth mentioning here.A few years after the authors’ two-part study entitled Digital Mohács, this paper focuses onthe domestic cybersecurity situation, analysing the most important cyberspace areas.
References
/2013. (III. 21.) Korm. határozat Magyarország Nemzeti Kiberbiztonsági Stratégiájáról biztonságára vonatkozó Stratégiájáról.
/2020. (IV. 21.) Korm. határozat Magyarország Nemzeti Biztonsági Stratégiájáról.
/2018. (XII. 28.) Korm. határozat Magyarország hálózati és információs rendszerek.
/2013. (XII. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti Kiberbiztonsági Koordinációs Tanács, valamint
a Kiberbiztonsági Fórum és a kiberbiztonsági ágazati munkacsoportok létrehozásával, mûködtetésével kapcsolatos szabályokról, feladat- és hatáskörükrõl.
Belügyminisztérium 2024. BSR - Bûnügyi Statisztikai Rendszer. https://bsr.bm.hu/Document/Index
Bruce M., Lusthaus J., Kashyap R., Phair N., Varese F. 2024. Mapping the global geography of cybercrime with the World Cybercrime Index. PLoS ONE 19 (4): e0297312. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0297312
Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/1148 irányelve (2016. július 6.) a hálózati és információs rendszerek biztonságának az egész Unióban egységesen magas szintjét biztosító intézkedésekrõl.
Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2555 irányelve (2022. december 14.) az Unió egész területén egy
ségesen magas szintû kiberbiztonságot biztosító intézkedésekrõl, valamint a 910/2014/EU rendelet és az (EU) 2018/1972 irányelv módosításáról és az (EU) 2016/1148 irányelv hatályon kívül helyezésérõl.
Kim-McLeod, Riam 2024. Russia-Ukraine war: Telegram-based hacktivism in 2023. https://www.secalliance.com/blog/russia-ukraine-war-telegram-based-hacktivism-in-2023
Kovács László, Krasznay Csaba 2010. Digitális Mohács: Egy kibertámadási forgatókönyv Magyarországellen. Nemzet és Biztonság: Biztonságpolitikai Szemle, 2010 (1): 44–56.
Kovács László, Krasznay Csaba 2017. Digitális Mohács 2.0: kibertámadások és kibervédelem a szakértõk
szerint. Nemzet és Biztonság: Biztonságpolitikai Szemle, 2017 (1): 3–16.
Legárd Ildikó 2023. Információbiztonsági incidenstrendek a közigazgatásban. Nemzetbiztonsági Szemle, 11. (1): 78–107. https://doi.org/10.32561/nsz.2023.1.6
Magyar Nemzeti Bank 2022. A magyar pénzügyi szektor kiberfenyegetettségi térképe 2022. https://www.mnb.hu/letoltes/kiberfenyegetettsegi-terkep-2022.pdf
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság 2024.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság 2023. évi beszámolója. https://www.naih.hu/eves-beszamolok?download=908:naih-beszamolo-a-2023-evi-tevekenysegrol