Városi mikromobilitás: fiatal generációk e-roller használata egy magyarországi vidéki városban
Abstract
A városi elektromobilitási rendszer egyik eleme a mikromobilitás, amely olyan elektromos személyszállító eszközök napi használatában jelenik meg, mint pl. az e-rollerek [1], és számos városüzemeltetési célon túl [2, 3] a városi életminőség javulását [4, 5] és a szórakoztató közlekedést is biztosíthatja, különösen a fiatal, értelmiségi férfilakosság körében [6]. Hogyan jelenik meg a fiatalok mikromobilitása egy vidéki magyar város esetében? Egy megyei jogú város 15–23 év közötti lakosságának e-rollerhasználati szokásait vizsgáltuk meg egy online kérdőíves felmérésen keresztül e közlekedési mód elterjedtsége, költsége, a helyi tömegközlekedést kiváltó szerepe, és a fiatalok biztonságos közlekedési ismeretei vonatkozásában. Eredményeink szerint a Bird e-rollerek kevésbé népszerűek, mint a gazdaságosabb helyi tömegközlekedés, a fiatalok többsége szórakozási céllal használja őket, jellemzően havonta egyszer, vagy ritkábban. Az egyetemisták gyakrabban utaznak így, mint a középiskolások, és a fiatalok általában nem rendelkeznek KRESZ-vizsgával, ami a biztonságos forgalmi használathoz szükséges tudás hiányára utal. A célcsoport forgalomnövekedése érdekében árcsökkentésre, sajátos bérleti konstrukciókra és közlekedési képzésre lenne szükség, amit megkérdőjelez a Bird vállalat mai piaci helyzete.