Közösségi kezdeményezés és civil erőforrások:

Egy Waldorf-iskola megalapításának társadalmi dinamikája

  • Kocsó Edina Dunaújvárosi Egyetem, Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola
  • Nagy Bálint Dunaújvárosi Egyetem
Kulcsszavak: Civil társadalom, közösségi önszerveződés, társadalmi tőke

Absztrakt

A civil társadalom autonóm szerveződéseinek egyedülálló példája a helyi közösségek által létrehozott iskola, amely nem csupán oktatási intézmény, hanem a társadalmi részvétel és közösségi önszerveződés terepe is. Előadásunkban egy Waldorf-iskola megalapításának folyamatát elemezzük, fókuszálva azokra az emberi, társadalmi és mentális erőforrásokra, amelyek a kezdeményezést életre hívták és fenntartják. Bemutatjuk, hogyan épültek fel az együttműködés, a közös értékek és a közösségi identitás mentén azok a mechanizmusok, amelyek képesek voltak hosszú távú társadalmi tőkét és intézményi struktúrát létrehozni. A példán keresztül arra keressük a választ, hogyan működik a civil szféra erőforrásainak mobilizációja, milyen kihívásokkal szembesülnek az alulról szerveződő közösségi projektek, és milyen társadalmi tanulságok vonhatók le az ilyen kezdeményezésekből egy szélesebb társadalomtudományi kontextusban.

Hivatkozások

Bæck, U. D. K. (2010). Parental involvement practices in formalized home–school cooperation. Scandinavian Journal of Educational Research, 54(6), 549–563. https://doi.org/10.1080/00313831.2010.522845

Benedek, Z. (2023). On the transformative potential of Hungarian local food-buying clubs. Frontiers in Sustainable Food Systems, 7, 1124877.

Berner, A., Spring, C., & Ochoa, A. (2023). Assessing the civic-building capacities of schools: Early findings from a survey of parents and students. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 705(1), 118–137. https://doi.org/10.1177/00027162231153344

Daskolia, M., & Koukouzeli, V. (2023). How sustainable is a Waldorf school? Exploring the congruence between Waldorf education and the sustainable school approach in a Greek school case study. Education Sciences, 13(4), 403. https://doi.org/10.3390/educsci13040403

Farahani, A., & Roudsari, B. Z. (2023). Deeper democracy through community learning: From education to empowerment. Policy & Practice: A Development Education Review, 36.

Furness, E., Sanderson Bellamy, A., Clear, A., Mitchell Finnigan, S., Meador, J. E., Mills, S., Milne, A. E., & Sharp, R. T. (2022). Communication and building social capital in community supported agriculture. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development, 12(1), 63–78. https://doi.org/10.5304/jafscd.2022.121.009

Haynes, N. M., & Comer, J. P. (1996). Integrating schools, families, and communities through successful school reform: The School Development Program. School Psychology Review, 25(4), 501–506. https://doi.org/10.1080/02796015.1996.12085838

Hu, X., Clarke, L. W., & Zendehdel, K. (2021). Farmers’ market usage, fruit and vegetable consumption, meals at home and health–Evidence from Washington, DC. Sustainability, 13(13), 7437. https://doi.org/10.3390/su13137437

Hüning, H. (2022). Schools’ we-mentality and students’ civic engagement: A text-based approach. Child Indicators Research, 15(6), 2215–2241. https://doi.org/10.1007/s12187-022-09954-0

Kelly, D. M. (2014). Alternative learning contexts and the goals of democracy in education. Teachers College Record, 116(14), 383–410.

Kosár Közösség. (n.d.). Kosár Közösség – Helyi élelmiszer közösségek szervezése. https://kosarkozosseg.hu/

Lawson, M. A., & Alameda-Lawson, T. (2012). A case study of school-linked, collective parent engagement. American Educational Research Journal, 49(4), 651–684.

Magyar Waldorf Szövetség. (n.d.). Névhasználati dokumentumok. https://waldorf.hu/nevhasznalati-dokumentumok/

Mayo, P. (2007). Learning communities: Schools, parents and challenges for wider community involvement in schools. International Journal about Parents in Education, 1(1), 12–19.

Mészáros, T., & Vass, V. (2021). Characteristics of the organizational learning and learning community in Waldorf schools in the light of the innovator’s mindset. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11(2), 104–123.

Mulford, B. (2007). Building social capital in professional learning communities: Importance, challenges and a way forward. Educational Management Administration & Leadership, 35(1), 5–24.

Murray, R., Caulier-Grice, J., & Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation (Vol. 24). NESTA.

Németh, A., & Pukánszky, B. (1999). Magyar reformpedagógiai törekvések a XX. század első felében. Magyar Pedagógia, 99(3), 245–262.

Nosratabadi, S., Khazami, N., Abdallah, M. B., Lackner, Z., Band, S. S., Mosavi, A., & Mako, C. (2020). Social capital contributions to food security: A comprehensive literature review. Foods, 9(11), 1650. https://doi.org/10.3390/foods9111650

Parhar, M. (2002). Globalising education: Trends and applications (Review of the book Globalising Education by R. Mason). Compare: A Journal of Comparative and International Education, 32(3), 379–380.

Somos, M. (2024). Esettanulmány az iskolai szülői bevonódásról és önkéntes tevékenységekről két Waldorf iskola példáján keresztül. Önkéntes Szemle, 4(3), 129-144.

Steiner, R. (1920a). Die Kernpunkte der sozialen Frage in den Lebensnotwendigkeiten der Gegenwart und Zukunft. Der Kommende Tag.

Steiner, R. (1920b). The renewal of education: Lectures delivered in Basel, Switzerland, April 20–May 16, 1920 (Unpubl. lecture series).

Struś, M., Kalisiak-Mędelska, M., Nadolny, M., Kachniarz, M., & Raftowicz, M. (2020). Community-supported agriculture as a perspective model for the development of small agricultural holdings in the region. Sustainability, 12(7), 2656. https://doi.org/10.3390/su12072656

Turós, M. (2023). The impact of public, Catholic and Waldorf schools on pupils’ moral judgement. International Journal of Educational Development, 97, 102706.

Tyson, R. (2023). Theoretical research on Waldorf/Steiner education – A review. Research on Steiner Education, 14(2), 14–28.

Vasquez, A., Sherwood, N. E., Larson, N., & Story, M. (2017). Community-supported agriculture as a dietary and health improvement strategy: A narrative review. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(1), 83–94. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.029

Warsaw, P., Archambault, S., He, A., & Miller, S. (2021). The economic, social, and environmental impacts of farmers markets: Recent evidence from the US. Sustainability, 13(6), 3423. https://doi.org/10.3390/su13063423

Megjelent
2025-09-25
Hogyan kell idézni
KocsóE., & NagyB. (2025). Közösségi kezdeményezés és civil erőforrások:: Egy Waldorf-iskola megalapításának társadalmi dinamikája. Civil Szemle, 22(5), 71-84. https://doi.org/10.62560/CSZ.2025.05.5