Civil szervezetek szerepe a fiatalok munkaerőpiaci kompetenciáinak fejlesztésében és pályaorientációjában

  • Maczó Edit Dunaújvárosi Egyetem
Kulcsszavak: Civil szervezetek, munkaerőpiaci lehetőségek, pályaorientáció, munkavállalói kompetenciák

Absztrakt

A 21. századi munkaerőpiac dinamikusan változó környezete új típusú készségeket követel meg a fiataloktól, amelyek fejlesztésében a formális oktatási rendszerek mellett egyre fontosabb szerepet töltenek be a civil sz ervezetek. A tanulmány célja annak bemutatása, hogy a civil szféra hogyan támogatja a fiatalok munkaerőpiaci érvényesüléséhez szükséges kompetenciák – például problémamegoldás, együttműködés, kreatív gondolkodás és társadalmi felelősségvállalás – kialakítását, valamint hogyan segíti pályaorientációjukat. Az elemzés elméleti kerete a nemformális és informális tanulási környezetek növekvő jelentőségéből indul ki), majd bemutatja, hogy a civil szervezetek által kínált projektek és programok bizonyítottan hozzájárulnak a fiatalok kompetenciafejlődéséhez és szakmai szocializációjához. Hazai példák, mint a tanodahálózatok és ifjúsági közösségi programok is alátámasztják, hogy a civil részvétel révén a fiatalok szociális készségei, vezetői kompetenciái és pályaismerete számottevően fejlődik. A tanulmány következtetése szerint a civil szervezetek kompetenciafejlesztő és pályaorientációs szerepe stratégiai fontosságú a fiatal generációk munkaerőpiaci és társadalmi integrációja szempontjából.

Hivatkozások

Aflatoun International (n.d.). Aflatoun International – Child Social and Financial Education. https://aflatoun.org/ (2025.07.02.)

Alekseeva, L. et al. (2021). The demand for AI skills in the labor market. Labour Economics, Vol. 71, pp. 102002.

Allmann, K. (2022). UK digital poverty evidence review 2022. London: Digital Poverty.

BAGázs Public Benefit Association (n.d.). Bagázs Közhasznú Egyesület. European Youth Portal. https://youth.europa.eu/volunteering/organisation/74454_en (2025.07.03.)

Butcher, J., & Curry, G. (2022). Digital poverty as a barrier to access. Widening Participation and Lifelong Learning, 24(2), pp. 180-194.

Cîmpean, M., Găzdac, V., & Bocoș, M. (2023). Developing 21st Century Skills For Secondary School Students Within The Eutourism Project. In I. Albulescu, & C. Stan (Eds.), Education, Reflection, Development - ERD 2022, vol 6. European Proceedings of Educational Sciences (pp. 633-645). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epes.23056.59

European Commission (2022). EU Youth Strategy: Work Plan for the EU Youth Strategy 2022–2024. https://youth.europa.eu/strategy_en (2025.07.02.)

European Commission (2023). European Solidarity Corps. Publications Office of the European Union. https://youth.europa.eu/solidarity_en (2025.07.03.)

Eurostat (2020). How usual is it to work from home? Eurostat, Luxembourg. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200424-1 (2025.07.03.)

Eurostat (2023): How many EU people can afford an internet connection? https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/edn-20230801-1(2025.07.04.)

Eurostat (2024). Employed persons working from home as a percentage of the total employment, by sex, age and professional status (%). https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/lfsa_ehomp/default/table?lang=en&category=labour.employ.lfsa.lfsa_emp (2025.07.02.)

Hischool (2024). Küldetésünk. https://hischool.hu/ (2025.07.03.)

Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2021). A puha (soft) és a kemény (hard) készségek munkaerőpiaci szükségessége. Educatio, 30(3), 532–542. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.3.13

IFUA Nonprofit Partner. (2016). A BAGázs 16 éves roma fiatalokkal végzett munkájának hatásmérése. https://www.hatasmeres.hu/downloads/IFUA-Nonprofit-Partner_BAGAZS-16-eves-roma-fiatal_HATASMERES-TANULMANY_20161015.pdf (2025.07.03.)

Johnson, M., & Majewska, D. (2021). Formal, non formal and informal learning: What are they, and how can we research them? Cambridge University Press & Assessment Report. doi:10.17863/CAM.110841

Junior Achievement Worldwide (n. d.). JA Worldwide. https://www.jaworldwide.org/ (2025.07.03.)

KézenFogva Alapítvány (n.d.). Támogatott foglalkoztatás – A munkába állás lépései. https://kezenfogva.hu/node/1897 (2025.07.04.)

Kőkuti, T., & Maczó, E. (2024). Mesterséges intelligencia, civil szervezetek és a felsőoktatás. Civil Szemle, 21(5), 107-123. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.7

Komenczi, Bertalan (2001): Az Európai Bizottság memoranduma az egész életre kiterjedő tanulásról. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00050/2001-06-euKomenczi-Europai.html) (2025.07.01.)

Konnekt Egyesület. (2023). ÉnJövőm Nap – Pályaorientáció fiataloknak. https://konnekt.org/ (2025.07.04.)

Kumar, A., Singh, P. N., Ansari, S. N., & Pandey, S. (2022). Importance of soft skills and its improving factors. World Journal of English Language, 12(3), 220–227. https://doi.org/10.5430/wjel.v12n3p220 (2025.07.02.)

LinkedIn Global Talent Trends (2019). https://business.linkedin.com/talent-solutions/ resources/talent-strategy/global-talent-trends-2019 (2025.07.03.)

Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete. (n.d.). Igazgyöngy Alapítvány. https://rajztanarok.hu/partnerek/igazgyongy/#:~:text=foglalkoz%-C3%A1sokat.%20Tanul%C3%B3ink%2070%25,link (2025.07.03.)

McKinsey Report (2024). A new future of work: The race to deploy AI and raise skills in Europe and beyond. (2025.07.02.)

Miller, C., Bos, J., Porter, K., Tseng, F., & Abe, Y. (2018). Laying a foundation: Four-year results from the National YouthBuild evaluation (Report No. ED590015). MDRC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED590015.pdf (2025.07.02.)

OECD (2021). The Future of Education and Skills: Education 2030. (2025.07.02.)

National Soft Skills Association (2015) Th e Soft Skills Disconnect. https://www. nationalsoftskills.org/the-soft-skills-disconnect/ (2025.07.02.)

Randstad Workmonitor (2024). https://www.randstad.hu/hr-kutatasok/workmonitor/

(2025.07.02.)

Succi, C., & Canovi, M. (2020). Training and developing soft skills in higher education: Evidence from international students’ perceptions. International Journal of Management Education, 18(1), 100-105. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100305

UNESCO (2022). Reimagining our futures together: A new social contract for education.

Társadalmi Hatásmérés (2023). Az Igazgyöngy Alapítvány az Impact Academyben. https://tarsadalmihatasmeres.hu/az-igazgyongy-alapitvany-az-impact-academyben/(2025.07.02.)

Technológiai Oktatásért Alapítvány. (n.d.). Skool – A jövő női technológiai alkotóiért. https://skool.org.hu/ (2025.07.04.)

Van Baren, E., Meelen, M., és Meijs, L. C. P. M. (2015). A fiatalok fejlődésének támogatása világszerte: A The Duke of Edinburgh’s International Award program. Journal of Youth Development, 10(1), 151001PA002. https://jyd.pitt.edu/ojs/jyd/article/view/151001PA002

World Economic Forum (2023). Future of Jobs Survey. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/digest/ (2025.07.02.)

World Economic Forum. (2025). Future of jobs report 2025: Jobs of the future and the skills you need to get them. https://www.weforum.org/stories/2025/01/future-of-jobs-report-2025-jobs-of-the-future-and-the-skills-you-need-to-get-them/ (2025.07.02.)

Zouali, R., Ben Mustapha, K., & El Ghali, M. (2023). The development of soft skills via in-person training in secondary education: A case study in OujdaAngad Directorate, Morocco. Journal of Employability Skills, 1(1), 115.

Megjelent
2025-09-25
Hogyan kell idézni
MaczóE. (2025). Civil szervezetek szerepe a fiatalok munkaerőpiaci kompetenciáinak fejlesztésében és pályaorientációjában. Civil Szemle, 22(5), 57-70. https://doi.org/10.62560/CSZ.2025.05.4