A bűnügyi tudományok oktatásának jövőbeni kihívásai az NKE Rendészettudományi Karán

Kulcsszavak: büntető anyagi jog, büntető eljárásjog, kriminológia, oktatás

Absztrakt

Cél: A tanulmány célja, hogy a bűnügyi tudományok oktatásának területén megfogalmazza azokat a sarokpontokat, amelyek elősegítik a hallgatók elméleti tudásra alapozott gyakorlati kompetenciáinak fejlesztését, mely a Rendészettudományi Kar képzési feladatainak speciális jellegéből fakad, és a rendészeti munka gyakorlati szemléletén alapul. Tanulmányunkban a büntetőjog, a büntető eljárásjog és a kriminológia szempontjából vizsgáljuk, hogy a jövőben milyen digitális oktatási módszerek segíthetik az oktatást és a hallgatók tudásának elmélyítését a bűnügyi tudományok által gondozott tudományterületeken, amelynek során a járványhelyzetben történt digitális oktatás tapasztalatai is feldolgozásra kerülnek.
Módszertan: A kutatás módszere a hazai felsőoktatási intézetekben kialakított „jó gyakorlatok” áttekintésének összevetése az NKE RTK-n a bűnügyi tudományok oktatásának módszereivel, különös tekintettel a digitális eszköz és módszerrendszerekkel.
Megállapítások: A tanulmány felvázolja, milyen új, komplex – így az összefüggő tudományterületeket egyesítő – oktatási módszertant, tantárgyi tematikákat alakítsunk ki az alapképzésben, amely az elméleti tudásanyagra alapozva annak gyakorlati alkalmazhatóságára helyezi a hangsúlyt. A tanulmány az oktatás digitalizálásának lehetőségeivel kapcsolatban áttekinti a bűnügyi tudományok terén az online oktatás során alkalmazható képzési modellek előnyeit és hátrányait mind az oktatók, mind a hallgatók szempontjára tekintettel.
Érték: A tanulmány a jelenleg fennálló oktatás számára fogalmaz meg hasznosítható javaslatokat, annak jövőbeni továbbfejlesztését, hatékonyságának növelését célozva.

Hivatkozások

Barabás A. T. (Szerk.) (2020a). Alkalmazott Kriminológia. Dialóg Campus.

Barabás A. T. (Szerk.) (2020b). Kriminológia MA. Ludovika Egyetemi Kiadó.

Barbás A. T. (2020). Alkalmazott kriminológia. In Barabás A. T. (Szerk.), Alkalmazott Kriminológia (pp. 55–64). Dialog Campus Kiadó.

Blaskó B. & Pallagi A. (2020). Aspects of Criminal Policy and Law Enforcement Science. Magyar Rendészet, 20(3), 37–53. https://doi.org/10.32577/mr.2020.3.3

Borbíró A. (2016). Problémafelvetés: mivel foglalkozik a kriminológia? In Borbíró A., Gönczöl K., Kerezsi K. & Lévay M. (Szerk.), Kriminológia, 31. (pp. 38–44). Wolters Kluwer.

Fantoly Zs. (2014). A büntető eljárásjog oktatásának tapasztalatai a rendvédelmi tisztiképzésben. Magyar Rendészet, 14(1), 15–19.

Finszter G. (2014). A társadalomtudományok és a rendészet. In Gaál Gy. & Hautzinger Z. (Szerk.), Rendészettudományi gondolatok: írások a Magyar Rendészettudományi Társaság megalapításának egy évtizedes jubileuma alkalmából (pp. 15–33). Magyar Rendészettudományi Társaság.

Korinek L. (2002). A kriminológia fogalma, feladata, helye a társadalomban és a bűnügyi tudományokban. Jura, 9(2), 59–67.

Korinek L. (2010). Mire jó a kriminológia? In Virág Gy. (Szerk.), Kriminológiai Tanulmányok 47. (pp. 61–71). Országos Kriminológiai Intézet.

Stout, B. & Clamp, K. (2015). Applied Criminology and Criminal Justice. International Encyclopedia of the Social and Behavioural Sciences, 1, 832–838. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.10512-4

Megjelent
2022-10-14
Hogyan kell idézni
BarabásA. T., FantolyZ., & PallagiA. (2022). A bűnügyi tudományok oktatásának jövőbeni kihívásai az NKE Rendészettudományi Karán. Belügyi Szemle , 70(10), 1977-1994. https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.10.3
Rovat
Tanulmányok