Az intézkedéstaktika tantárgy online oktatásának tapasztalatairól

Kulcsszavak: rendészeti kiképzés, intézkedéstaktika, digitális oktatás, járványhelyzet

Absztrakt

Cél: A cikk az intézkedéstaktika mint rendészeti felsőoktatási tantárgy digitális oktatásának tapasztalatait mutatja be.
Módszertan: Az elmúlt évtized történelme alapján kijelenthető, hogy globális, regionális és hazai szinten is folyamatosan változó kihívások elé kerülnek a rendészetben szolgálatot teljesítők. Ezen megváltozott kihívásokra a hazai rendészeti szervezetek kiképzési metodikája, eszközrendszere, különös figyelemmel a lőkiképzésre és az intézkedéstaktikára csak korlátozottan, sokszor több éves késéssel reagál. A koronavírus-világjárvány is egy az ilyen jellegű, korábban nem tapasztalt kihívásokból, erre a közigazgatásnak, a rendészetnek, így a rendészeti felsőoktatásnak is gyors és adekvát választ kellett adnia. A tanulmány rövid betekintést nyújt az intézkedéstaktika mint rendészeti felsőoktatási tantárgy tartalmi elemeibe, oktatásának specialitásaiba, valamint a digitális oktatás tantárgyspecifikus lehetőségeibe és korlátaiba. Hallgatói elégedettségi kérdőív adatainak elemzésén keresztül összegzi a digitális oktatás eredményeit, hiányosságait. Javaslatot tesz a tantárgy fejlesztési irányainak meghatározására.
Megállapítások: A rendészeti felsőoktatásban részt vevő nappali tagozatos hallgatók részére kidolgozott online tananyag hasznos ismeretek közvetítésére volt alkalmas. Az intézkedéstaktika tantárgy nem oktatható kizárólag online, a gyakorlati foglalkozásokan való részvétel elengedhetetlen.
Érték: A tanulmány témája korábbi vizsgálat tárgyát nem képezte, az abban szereplő megállapítások, következtetések a tantárgyfejlesztésben hasznosítható adatokat, információkat tartalmaznak.

Hivatkozások

Borbély Zs., Cieleszky P., Csizner Z., Éberhardt G., Pesti T., Schmidt L., Veprik Z. & Vizvári F. (2020). Nemzetközi Rendészeti Figyelő I. Belügyi Szemle, 69(2). 285–303. https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.2.6

Erdős Á. & Gáspár M. (2019). A lőkiképzés szerepe a magyar rendészeti felsőoktatásban. Magyar Rendészet, 19(4), 53–60. https://doi.org/10.32577/mr.2019.4.3

Christián L. & Erdős Á. (2020). Vészharang és jubileum? A rendészeti felsőoktatás kilátásai, a tisztjelöltek toborzásának és életpályára állításának nehézségei Belügyi Szemle, 68(12), 11–42. https://doi.org/10.38146/BSZ.2020.12.1

Gáspár M. & Regényi K. (2017). A TASER mint a rendészeti kényszerítő eszköz alkalmazásának egyes lehetőségei In Gaál Gy. & Hautzinger, Z. (Szerk.), Szent Lászlótól a modernkori magyar rendészettudományig (pp. 115–122). Pécs, Magyar Hadtudományi Társaság.

Hegedűs J. & Fekete M. (2018). A rendészeti felsőoktatás pedagógiai megújulásának lehetőségei. In Dobák I. & Hautzinger Z. (Szerk.), Szakmaiság, szerénység, szorgalom (pp. 289–298). Nordex Kft.

Krauzer E. (2019). Az intézkedéstaktika mint oktatásmódszertan, a korszerű és gyakorlatorientált képzés alapja. Belügyi Szemle, 67(7-8), 79–115. https://doi.org/10.38146/BSZ.2019.7-8.5

Marlok T. (2021). Virtuálisvalóság-alapú taktikai szimulációs kiképző eszközök hazai fejlesztési lehetőségei 2. rész: A technológia lehetőségei a kiképzés szemszögéből. Hadmérnök, 16(1), 161–176. https://doi.org/10.32567/hm.2021.1.10

Megjelent
2022-06-20
Hogyan kell idézni
GáspárM. (2022). Az intézkedéstaktika tantárgy online oktatásának tapasztalatairól. Belügyi Szemle , 70(6), 1229-1256. https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.6.6
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei