Járványszótár: A világjárványhoz köthető szavak és kifejezések
Absztrakt
A témájában, műfajában és nyelvezetében is egyedi alkotás a koronavírus-járvány első hullámának ideje alatt készült. A szerző kutatói alkotásának elméleti háttere kiválóan illeszkedik a Patyi-féle „egyetemi háromszög” modellhez, mely alapvetően az egyetemi működést egy hármas tevékenységrendszerben illusztrálja (kutatás–oktatás–tananyagkészítés), illetve Paavola és Hakkarainen (2005) trialogikus modelljéhez, amely az együttműködés kompetenciájával lehetőséget teremt a tanulók kreativitásának fejlesztésére, motivációjának magas szinten tartására, a munkaerőpiac által megfogalmazott kompetenciák fejlesztésére, és az élményalapú tanítás-tanulás kivitelezésére. A szerző a korpuszalapú szótárkészítés módszerével zárt és nyitott kérdéseket tartalmazó kérdőíves adatfelvételt alkalmazott a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar rendészeti szaknyelvet tanuló hallgatóinak körében. Emellett a Facebook közösségi oldalon regisztrált ismerősi körére is kiterjesztette a kutatást. Az említett elméleti háttérre épülő szó- és kifejezésgyűjtemény 96 oldal terjedelmű, 403 koronavírus-járvánnyal és karanténhelyzettel kapcsolatos, az első hullám ideje alatt leggyakrabban előforduló angol nyelvű szót, szószerkezetet, kifejezést és neologizmust, valamint azok meghatározásait tartalmazza.
Hivatkozások
Barnucz N. & Uricska E. (2020). Innovatív nyelvtanulási módszerek és módszertan a rendészeti szaknyelvi képzés vizsgálatában. Előtanulmány egy vizsgálathoz. Új Pedagógiai Szemle, 70(9-10), 53–63.
Barnucz N. & Uricska E. (2021). Kiterjesztett valóság és közösségi oldalak alkalmazása a nyelvoktatásban különös tekintettel a rendészeti szaknyelvre. Rendvédelem, 10(2), 4–48.
Molnár K. & Uricska E. (2019). A Café módszer alkalmazásának tapasztalatai a rendészeti felsőoktatásban. Magyar Rendészet, 19(4), 69–80. https://doi.org/10.32577/mr.2019.4.5
Paavola, S. & Hakkarainen, K. (2005). The knowledge creation metaphor – an emergent epistemological to learning, Science and Education, 14(6), 535–557. https://doi.org/10.1007/s11191-004-5157-0
Patyi A. & Barnucz N. (2020). A közszolgálati és rendészeti felsőoktatás néhány időszerű kihívása. Új Magyar Közigazgatás, 13(4), 1–12.
Uricska, E. (2021): COVIDICTIONARY Words and Phrases related to the global pandemic. Rejtjel Kiadó.
Uricska E. (2020a). Rendészeti közösségi oldalak alkalmazása a szaknyelvoktatásban. Educatio. 29(4), 653–662. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.10
Uricska E. (2020b). Közösségi rendészet - közösségi média. Elméleti háttér és a rendészeti digilektus fogalmának bevezetése. Magyar Rendészet, 20(2), 153–168. https://doi.org/10.32577/mr.2020.2.8
Uricska E. (2020c). Proper interactive communication of the police as a(n e-) trust-building strategy. Introducing the term policing digilect. Kosice Security Revue, 10(2), 185–195.
Veszelszki Á. (2020). Karanténszótár. Virális tartalom. Inter – IKU.