Az új rendvédelmi tehetségmenedzsment-rendszer tudományos megalapozása I. Tehetséges személyek a munka világában

Kulcsszavak: tehetséges felnőtt, személyiségjellemzők, tehetségkoncepciók, beilleszkedés

Absztrakt

A tehetséges munkavállalók speciális csoportot jelentenek a munkahelyi szervezeten belül. Sajátos működésmódjuk, személyiségdinamikájuk teszi lehetővé azt az egyéni látásmódot, mely bázisa a tradicionális megoldásoktól való elrugaszkodásnak, s a kiemelkedő területspecifikus eredményeknek egyaránt. E tanulmány célja az új rendvédelmi tehetségmenedzsment-rendszer pszichológiai alapjainak bemutatása. Leírjuk a tehetséges felnőttek sajátos vonásait és jellemző foglalkozási preferenciáit. Áttekintjük a munka világának sajátos kontextusában létező tehetségkoncepciókat. Bemutatjuk a tehetséges dolgozó személyiségének intraperszonális dinamikáját, továbbá a tehetséges ember és a munkakörnyezete közti interakciókból eredő lehetséges problémákat. Végül megvitatjuk, hogyan segíthetjük beilleszkedésüket, illetve a tehetséges munkavállalók hogyan tudnak hozzájárulni a szervezeti innovációhoz.

Hivatkozások

Corten, F., Nauta, N. & Ronner, S. (2006). Highly intelligent and gifted employees-key to innovation? Academic paper International HRD-conference. https://www.academia.edu/28369376/Highly_intelligent_and_gifted_employees_key_to_innovation

Fiedler, E. D. (2009). Advantages and Challanges of Lifespan Intensity. In Danels, S. & Piechowski, M. M. (Eds.), Living with Intensity (pp. 167-184). Great Potential Press.

Fodor Sz. (2020). A kreativitást és innovációt támogató szervezeti légkör pszichológiai vonatkozásai. In Klein S. (Szerk.), Intelligencia, kreativitás, kompetencia (pp. 369-388). Edge2000.

Gallardo-Gallardo, E., Dries, N. & González-Cruz, T. F. (2013). What is the meaning of ’talent’ in the world of work? Human Resource Management Review, 23, 290-300. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2013.05.002

Gofee, R. & Jones, G. (2009). Clever: Leading Your Smartest, Most Creative People. Harvard Business Review Press.

Green, M. J. (2006). Helping Build Lives: Career and Life Development of Gifted and Talented Students. ASCA Professional School Counseling, 10(1), 34-42. https://doi.org/10.1177/2156759X0601001S05

Harmatiné Olajos T. (2011). Tehetség és szocio-emocionális fejlődés. Didakt Kiadó.

Hatvani A. & Taskó T. (2003). Személyiségfejlődés és pályafejlődés. In V. Dávid M. (Szerk.), Pedagógiai tanácsadási módszerek a pályaválasztás segítésében (pp. 5-16). B.A.Z. Megyei Munkaügyi Központ.

Jacobsen, M. E. (1999). The Gifted Adult. Ballantine Books.

Jacobsen, M. E. (2000). Giftedness in the Workplace: Can the Bright Mind Thrive in Organizations? The MENSA Research Journal, 39(2), 15-20. http://talentdevelop.com/articles/GITW.html

Jung, J. Y. (2012). Giftedness as a Developmental Construct That Leads to Eminence as Adults: Ideas and Implications From an Occupational/Career Decision-Making Perspective. Gifted Child Quarterly, 56(4), 189-193. https://doi.org/10.1177/0016986212456072

Kotleras, R. (2007). The Workplace Mobbing of Highly Gifted Adults: An Unremarked Barbarism. Advanced Development Journal, 1(1), 130-149.

Lyman, H. & Gustaffson, A. (1996). Mobbing at work and the development of post traumatic stress disorder. European Journal of Work and Organisational Psychology, 5(2), 251-275. https://doi.org/10.1080/13594329608414858

Malét-Szabó E. & Takács-Fehér M. (2021). A Kétlépcsős Integrált Alkalmasságvizsgálati Rendszer – a tudomány válasza a rendvédelmi hivatásos állomány alkalmasságvizsgálatának kihívásaira. Belügyi Szemle, 69(8), 1385-1403.

Nauta, N. & Corten, F. (2002). Gifted Adults in Work. Journal for Occupational and Insurance Physicians. 10(11) 332-335. https://doi.org/10.1007/BF03073802

Nauta, N. & Ronner, S. (2013). Gifted workers: Hitting the target. Shaker Media.

Persson, R. S. (2009). Intellectually gifted individuals’ career choices and work satisfaction: a descriptive study. Gifted and Talented International, 24(1), 11-23. https://doi.org/10.1080/15332276.2009.11674857

Roeper, A. (1991). Gifted Adults: Their Charactristics and Emotions. Advanced Development, 3, 85-98.

Sekowski, A. & Siekanska, M. (2008). National academic award winners over time: their family situation, education and interpersonal relations. High Ability Studies, 19(2), 155–171. https://doi.org/10.1080/13598130802504270

Smart, B. D. (2005). Topgrading: How leading companies win by hiring, coaching, and keeping the best people. Portfolio (Penguin Group).

Stewart, J. B. (1999). Career Counselling for the Academically Gifted Students. Canadian Journal of Counselling, 33(1), 3-12.

Streznewski, M. L. (1999). Gifted Grownups: The mixed blessings of extraordinary potential. Oxford University Press.

Super, D. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282-298. https://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1

Tolan, S. (1994). Discovering the gifted ex-child. Roeper Review, 17(2) 134-138. https://doi.org/10.1080/02783199409553642

Vos, D., Dalstra, L., Post, Z., Nixdorf, N., Tuinstra, J. & Vervoort, J. (2016). Highlighting the bright side: Research report providing more insight into the positive aspects of work conflicts in the workplace of gifted adults. Science Shop, University of Groningen.

Megjelent
2021-08-09
Hogyan kell idézni
OlajosT., & FodorS. (2021). Az új rendvédelmi tehetségmenedzsment-rendszer tudományos megalapozása I. Tehetséges személyek a munka világában. Belügyi Szemle , 69(8), 1429-1447. https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.8.7
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok