Képzési és kimeneti követelmények (KKK), tanulási eredmény alapú tantervfejlesztés, 21. századi kompetenciák a rendészeti felsőoktatásban

Kulcsszavak: tanulási eredmény, Bloom taxonómiája, kompetenciák, Európai Képesítési Keretrendszer

Absztrakt

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán az új tantervben oktatott valamennyi tantárgy leírását a 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendeletben, valamint az államtudományi területen oktatott szakok és szakirányok 222/2019. (IX. 25.) Korm. rendeletben megfogalmazott képzési és kimeneti követelményeinek megfelelően kell elkészíteni. A közlemény áttekintést ad ezek történeti előzményeiről, az európai és hazai felsőoktatást érintő egységesítési törekvésekről. Ismerteti a tanulási eredmény alapú tantárgyfejlesztés lényegi elemeit, majd azt vizsgálja, hogy ezek hogyan függnek össze a korszerű pedagógiai taxonómiákkal (rendszertanokkal), továbbá az úgynevezett „4C” (creativity, critical thinking, communication, collaboration: kreativitás, kritikai gondolkodás, kommunikáció, kollaboráció) és a „21. századi” készségek fejlesztésével. Végül néhány példán keresztül bemutatja, hogy ez hogyan valósítható meg a rendészeti felsőoktatás gyakorlatában.

Hivatkozások

Amberg E. & Molnár K. (2004). Személyiségfejlesztő módszerek felhasználása a kommunikációban. Magyar Rendészet, 4(4), 133–147.

Baksa-Haskó G. (2014). Informatikaoktatás a gazdálkodástani felsőoktatásban. PhD Értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola

Barnucz N. & Uricska E. (2020). Innovatív nyelvtanulási módszerek és módszertan a rendészeti szaknyelvi képzés vizsgálatában. Új Pedagógiai Szemle, 70(9-10), 53-63.

Bloom, B. et al. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, Handbook I: Cognitive Domain. Longmans

Bodnár É., Csillik O., Csuvár F., Daruka M., Könczöl T., Mihályi K. & Sass J. (2015). Iránytű helyett: Pillanatkép: kihívások, szempontok és tendenciák: a Nemzeti Köznevelési Portál és a digitális nemzedék módszertani támogatásának lehetősége. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Borszéki J. (2017). A határrendészeti tisztképzés negyedszázada egy nyelvtanár szemével (pp. 87-99). In Varga J. (Szerk.), A határrendészeti tisztképzés negyedszázada. Dialóg Campus Kiadó

Borszéki J. (2020). Az English for Border and Coast Guards című nemzetközi szaknyelvi oktatóanyag fejlesztésének folyamata – a nem-nyelvész szakemberek szerepe. In Porta Lingua 2020.

Szaknyelvoktatás és –kutatás nemzetközi kontextusban. SZOKOE. https://doi.org/10.48040/PL.2020.19

Csaba Z., Dézsi Zs. & Szabó A. (2020). Kompetenciaalapú vámügyi felsőoktatás az EU tagállamokban. In Közös kihívások – Egykor és most (pp. 35-52). Tanulmánykötet: Magyar Rendészettudományi Társaság, Vám-és Pénzügyőri Tagozat. https://doi.org/10.37372/mrttvpt.2020.1.2

Derényi A. & Vámos Á. (2015). A felsőoktatás képzési területeinek kimeneti leírása. Ajánlások. Oktatási Hivatal

Derényi A. (2010). Az Európai Felsőoktatási Térség képesítési keretrendszerének kialakulása és kapcsolata az Európai Képesítési Keretrendszerrel. Felsőoktatási Műhely, 4(1), 47–62.

Derényi A. (2015). Az EKKR és az MKKR lényege és jelentősége a szak- és felnőttképzésben. Szakképzési Szemle, 31(1), 4-16.

Erdős Á., Magasvári A. & Szabó A. (2019). Új generáció a rendészeti felsőoktatásban. In Gaál Gy. & Hautzinger Z. (Szerk), Gondolatok a rendészettudományról (pp. 89-102). Magyar Rendészettudományi Társaság

Érsek A. (2018). A történelmi kritikai gondolkodás kognitív elemeinek fejlesztési, tesztelési lehetőségei értelmező képelemzés segítségével web 2.0-ás tanulási környezetben. In Nádasi A.

et al. (Szerk.), Agria Média 2017 - „A digitális átállás a tanulást élménnyé teszi” (pp. 93-99). Líceum Kiadó. https://doi.org/10.17048/AM.2018.91

Falus I. (2009). A tudás, készségek és kompetenciák tipológiája: fogalmi tisztázás és egy prototípus létrehozása. In Kompetencia, tanulási eredmények, képesítési keretrendszerek (pp. 7-16). Tempus Közalapítvány, 11.

Farkas É. (2017a). Segédlet a tanulási eredmények írásához a szakképzési és felnőttképzési szektor számára. Oktatási Hivatal

Farkas É. (2017b). Tanulási eredmény alapú tanterv- és tantárgyfejlesztés a felsőoktatásban. Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó

Frontex (2017). Common Core Curriculum for Border and Coast Guard Basic Training in the EU. Frontex

Hegedűs J. (2019): Szemléletformálás a rendészeti képzésben. In Hegedűs J. (Szerk.), A magatartástudomány helye és szerepe a rendészeti képzésben (pp. 5-18). Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Kennedy D. (2007). Tanulási eredmények megfogalmazása és azok használata. Gyakorlati útmutató. Watermans Printers, University College

Kiss L. (2015). A határrendészeti képzés fejlődési vonalai a schengeni térségben. Doktori (PhD) értekezés. Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Kiss L. (2016). Hova indultunk és hova jutottunk? A schengeni eszmétől a Frontexig. In Hautzinger Z. & Gaál Gy. (Szerk.), Pécsi Határőr Tudományos Közlemények, XVII. (pp. 127-132). Magyar Hadtudományi Társaság

Kovács É. (2020). The experiences of running ‚’Advanced Technical English’’ courses for engineering students at Donát Bánki Faculty of Mechanical and Safety Engineering, Óbuda University. Biztonságtudományi Szemle, 3(1), 65-78.

Kovács G. (2016). A Nemzeti Közszolgálati Egyetem alapképzésben végzett rendőrtisztekkel szemben támasztott követelmények változásai. In Hautzinger Z. & Gaál Gy. (Szerk.), Pécsi Határőr Tudományos Közlemények XVII. (pp. 263–268). Magyar Hadtudományi Társaság

Kovács G. (2018). Az egyetemi közös közszolgálati gyakorlat, mint a gyakorlati felkészítés egyik fő színtere. Belügyi Szemle, 66(11), 39–53. https://doi.org/10.38146/BSZ.2018.11.4

Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory into practice, Autumn, 212–218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2

Krémer F. & Molnár K. (2010). A szociális kompetenciák szerepe a mester szintű rendészeti képzésben. Rendvédelmi Füzetek, 2, 21–32.

Krémer F. & Molnár K. (2011). A szociális kompetenciák szerepe a rendészeti szakmai gondolkodás formálásában. In Gaál Gy. & Hautzinger Z. (Szerk.), Pécsi Határőr Tudományos Közlemények XII. (pp. 229-241). Magyar Hadtudományi Társaság

Lukács I. & Derényi A. (Szerk.) (2017). Kézikönyv a képzési programok tanulási eredményeken alapuló fejlesztéséhez, felülvizsgálatához. Oktatási Hivatal

Magasvári A. (2019). Felkészült, elkötelezett, elhivatott… A Nemzeti Adó- és Vámhivatal pályakezdőkkel szembeni kompetenciaelvárásai. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 6(1), 92–109.

Molnár K. (2001). Az RTF nappali tagozatos hallgatóinak motiváltsága a kommunikációs készségek fejlesztésében. In Molnár K. & Valcsicsák I. (Szerk.), Társadalomtudományi Kutatások – rendvédelmi képzés (pp. 117-126). Rendőrtiszti Főiskola

Molnár K. (2007). Rendészeti kommunikáció vezetőknek. Rendőrtiszti Főiskola

Molnár K. (2019). Kompetenciafejlesztés mesterfokon - tíz éves a rendészeti mesterképzés. In Hegedűs J. (Szerk.), A magatartástudomány helye és szerepe a rendészeti képzésben (pp. 102- 114). Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Molnár K. (2019a). A motiválás módszertani lehetőségei a felsőfokú rendészeti képzésben. In Hegedűs J. (Szerk.), A magatartástudomány helye és szerepe a rendészeti képzésben (pp. 89- 101). Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Nagyné Halász Zs. & Gubán M. (2018). IT szakmák és kompetenciák a felsőoktatás szemszögéből. Logisztika - Informatika - Menedzsment, 3(1), 102–115. https://doi.org/10.29177/ LIM.2018.1.102

Pásztor É. (2019). A kritikai gondolkodás fejlesztése a tanórán – a változó pedagógia jegyében. In Kaposi J. & Szőke-Milinte E. (Szerk.), Pedagógiai változások – a változás pedagógiája (pp. 215-226). Pázmány Péter Katolikus Egyetem

Patyi A. & Barnucz N. (2020). A közszolgálati és rendészeti felsőoktatás néhány időszerű kihívása. Új Magyar Közigazgatás, 13(4), 1-12.

Peres, A., Norris, J. (2015). Sectoral Qualifications Framework for Border Guarding. Frontex, 40(1), 145-158.

Robinson, K. & Aronica, L. (2019). Kreatív iskolák: Az oktatás alulról szerveződő forradalmi átalakítása. HVG Kiadó Zrt.

Scully, D. (2017). Constructing Multiple-Choice Items to Measure Higher-Order Thinking. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 22(4), 1-13.

Temesi J. (2016). Az ESG kapcsolódása az európai támogató folyamatokhoz, eszközökhöz. In Derényi A. (Szerk.), A felsőoktatás minőségbiztosítási horizontja (pp. 45-51). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Temesi J. (Szerk.) (2011). Az Országos képesítési keretrendszer kialakítása Magyarországon. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Tót É. (2017). Segédlet a tanulási eredmények írásához a felsőoktatási szektor számára. Oktatási Hivatal

Uricska E. (2020). Közösségi rendészet-közösségi média, Elméleti háttér és a rendészeti digilektus fogalmának bevezetése. Magyar Rendészet, 20(2), 153–168. https://doi.org/10.32577/mr.2020.2.8

Ur, P. (2020). Critical Thinking. In Mavridi, S. & Xerri, D. (Eds.), English for 21st Century Skills (pp. 9-16). Newbury: Express Publishing

Ürmösné Simon G., Barnucz N. & Faddi N. (2020). Transzdiszciplináris sokszínű kar konferencia. Magyar Rendészet, 20(2), 183-195. https://doi.org/10.32577/mr.2020.2.10

Ürmösné Simon G. & Barnucz N. (2020). Az Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátus múltbeli és jelenlegi tevékenységei, valamint a jövő perspektívája. In Porta Lingua 2020. Szaknyelvoktatás és -kutatás nemzetközi kontextusban. SZOKOE. https://doi.org/10.48040/PL.2020.24

Vass V. (2017). Kompetenciafejlesztés a 21. században: Értékteremtés és megújulás. Selye János Egyetem Tanárképző Kar

Megjelent
2021-05-21
Hogyan kell idézni
BorszékiJ. (2021). Képzési és kimeneti követelmények (KKK), tanulási eredmény alapú tantervfejlesztés, 21. századi kompetenciák a rendészeti felsőoktatásban. Belügyi Szemle , 69(5), 751-780. https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.5.3
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok