A baleset-megelőzés jogi és pszichológiai oldalai

Kulcsszavak: baleset-megelőzés, személyiségteszt, közlekedési baleset

Absztrakt

A tanulmány széles érdeklődésre számot tartható, viszonylag új pszichológiai személyiségtesztet mutat be. A skálák alacsony vagy magas volta megmutatja, milyen veszélyeztető tendenciákat feltételeznek balesetekben. A közlekedési balesetek ugyanis főként emberi tényezőkkel, méghozzá a közlekedési előírások be nem tartásával függenek össze. A legtöbb ütközésnél a gépjárművezetők figyelmetlensége érhető tetten. Kultúránkban az emberi élet kioltása a legnagyobb bűn, s ez büntetendő még akkor is, ha nem szándékosan tesszük.

Hivatkozások

Aranyos J. – Major R. (2005): Kezelő jellegű intézkedés a közlekedési bűncselekmények körében. Belügyi Szemle, 4, 41–49.

Bukasa, B. – Kisser, R. – Wenniger, U. (1990): Computergestützte Leistungsdiagnostik bei verkehrspsychologischen Eignungsuntersuchungen. Diagnostica Band, 2, 148–165.

Fyhri, A. – Bjornskau, T. – Ulleberg, P. (2004): Traffic education for children with a tabletop model. Traffic Psychology and Behaviour, 4–5, 197–207. https://doi.org/10.1016/j.trf.2004.08.002

Holló P. – Zsigmond O. (2005): Emelt közúti sebességhatárok közlekedésbiztonsági hatásvizsgálata idősorok elemzésével. Közlekedéstudományi Szemle, 3, 90–95.

Hőgye-Nagy Á. (2016): A biztonságos közúti viselkedést befolyásoló tényezők közlekedés biztonsági kultúrájának vizsgálata, módszertani megfontolásai. Debreceni Tudományegyetem: PhD értekezés

Irk F. (2003): Közlekedésbiztonság és bűnözéskontroll. Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.

Irk F. (2006): Közlekedés-kriminológia. Rendőrtiszti Főiskola: Főiskolai jegyzet.

Jankó D. (1997): Közúti közlekedésbiztonság. Győr: Novadat Bt.

Jankó D. (2006): Országos sebességmérési adatok feldolgozása. Budapest: Magyar Közút Kft.

Lunda, J. – Aarřb, L. E. (2004): Accident prevention. Presentation of a model placing emphasis on human, structural and cultural factors. Safety Science, 42, 271–324. https://doi.org/10.1016/S0925-7535(03)00045-6

Michelberger P. (2008): Közlekedés a XXI. században. Magyar Tudomány, 2, 131–144.

Nordfjaern, T. – Şimşekoğlu, Ö. – Fallah, Z. M. – Hezaveh, A. M. – Mamdoohi, A. R. – Rundmo, T. (2004): Road traffic culture and personality traits related to traffic safety in Turkish and Iranian samples. Safety Science, 44, 621–628.

Parker, D. – Manstead, A. S. R. – Stradling, S. G. – Reason, J. T. – Baxter, J. S. (1992): Intention to commit driving violations: An application of the theory of planed behavior. Journal of

Applied Psychology, 1, 94–101. https://doi.org/10.1037/0021-9010.77.1.94

Paszternák D. (2014): A közlekedési bűncselekmények szabályozása – különös tekintettel a közúti balesetek okozására. Miskolc Tudományegyetem: Szakdolgozat

Rosén, E. – Stigson, H. – Sander, U. (2011): Literature review of pedestrian fatality risk as a function of car impact speed. Accident Analysis and Prevention, 1, 25–33. https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.04.003

Rothengatter, T. (1997): Psychological aspects of road user behaviour. Applied Psychology: an international review, 3, 223–234. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01227.x

Siegrist, S. – Roskova, E. (2001): The effects of safety regulations and law enforcement. In: Barjonet, P. E. (szerk.): Traffic Psychology Today. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 181–206. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-6867-1_10

Szabó S. T. (2014): A közérdekű feladatot ellátó szervezetek állományának komplex felkészítése a biztonságos közlekedésre. Doktori (PhD) értekezés. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Doktori Iskola

Walz, F. H. – Niederer, P. – Kaeser, R. (1986): The car-pedestrian collision, injury reduction, accident reconstruction, mathematical and experimental simulation, headinjuries in two wheeler collisions. In: Interdisciplinary Working Group for Accident Mechanics. University of Zurich and Swiss Federal Institute of Technology

Wenninger, U. – Krupan, C. (2003): Használati utasítás az ART 2020 Standard tesztkészülékhez. Kézirat. Fordította: Jávorszky K. Kuratorium für Verkehrssichereit. DRIVE Sicherheit- Service, Wien.

Wood, D. P. – Simms, C. K. – Walsh, D. G. (2005): Vehicle-pedestrian collisions: validated models for pedestrian impact and projection. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part D Journal of Automobile Engineering, 2, 183–195. https://doi.org/10.1243/095440705X6703

Megjelent
2020-06-15
Hogyan kell idézni
JuhászA. (2020). A baleset-megelőzés jogi és pszichológiai oldalai. Belügyi Szemle , 68(6), 123-136. https://doi.org/10.38146/BSZ.2020.6.6
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok