A közigazgatási pálya iránti érdeklődés alapjául szolgáló pályamotivációs tényezők empirikus vizsgálata

Kulcsszavak: pályaelhagyás, pályamotiváció, pályaválasztás, külső és belső motiváció

Absztrakt

Cél: A tanulmány célja a közigazagtási pálya iránti csökkentő érdeklődés okainak feltárása. A Diplomás Pályakövető Rendszer adatai szerint a szakmai végzettséget szerző fiatalok jelentős része nem a közigazgatásban helyezkedik el vagy hamar elhagyja azt. Ebben a tanulmányban azt vizsgálom, hogy az érintett pályakezdők karriermotivációja hogyan befolyásolja a közigazgatásban való elhelyezkedési szándékukat.
Módszerek: A tanumányban bemutatott kérődíves vizsgálatot a KÖFOP-2.1.5– VEKOP-16-2016-0000 “Versenyképes közszolgálat személyügyi támogatása” című project keretében végeztem 2021-ben. A kérdőív kitöltése során a résztvevőknek négyfokú Likert-skálán kellett értékelniük a pályaválasztási motivációs tényezőket, a közszolgálati pálya iránti érdeklődésüket, az egyetemi képzés és szakmai gyakorlat hatását a közszolgálati pálya iránti érdeklődésre. A vizsgálatban Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási és Nemzetközi Tanulmányok Karának 114 hallgatója vett részt. A résztvevők 65 százaléka nő, 35 százaléka férfi volt. A minta 71 százaléka nappali tagozaton, 29 százaléka levelező tagozaton tanult.
Eredmények: Hipotézisemnek megfelelően a vizsgálat eredményei megerősítették, hogy a résztvevő hallgatók inkább külső és kevésbé belső, pályamotivációval rendelkeznek, ami negatívan hat a pálya iránti érdeklődésükre. A résztvevők érdeklődése a közszolgálati pálya iránt az egyetemen eltöltött évek során csökkenő tendenciát mutatott. Ez a hatás a legfiatalabb nappali tagozatos hallgatók válaszaiban volt a leginkább tetten érhető. A kutatás során három motivációs módot tudtam azonosítani: erős, azonosított és külső motivációt. A várakozásoknak megfelelően a külső motivációjúak pálya iránti érdeklődése volt a legkisebb, az erős motivációjúaké pedig a legnagyobb.
Érték/felhasználhatóság: A kutatás eredményei hozzájárulnak a fiatal munkavállalók pályaválasztását meghatározó tényezők megértéséhez. További kutatásokra van azonban szükség annak felderítésére, hogy az egyetemi évek alatt miért erősödik a résztvevők külső motivációja, és hogyan fordítható ez a tendencia.

Hivatkozások

Deci, E. L. (1972). Intrinsic Motivation, Extrinsic Reinforcement, and Inequity. Journal of Personality and Social Psychology, 22(1), 119–120. https://doi.org/10.1037/h0032355

Deci, E. L., Connell, J. P. & Ryan, R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580–590. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.4.580

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 12(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/ S15327965PLI1104_01

Deci, E.L., Eghrari, H., Patrick.,B.C. & Leone D.R. (1994). Facilitating Internalization: The Self-Determination Theory Perspective. Journal of Personality, 7(1), 119–142. https://doi.org/10.111 /j.1467-6494.1994.tb00797.x

Fényszárosi, É., Sallay, V., Matuszka, B. & Martos, T. (2018). Munkával kapcsolatos motivációk és elégedettség – személyorientált elemzés. [Work-related motivations and satisfaction - person-oriented analysis.] Magyar Pedagógiai Szemle, (3-4), 411–434. https://doi.org/10.1556/0016.2018.73.3.3

Gagné, M. & Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, (26), 331–362.

Harlow, H. F. (1958). The nature of love. American Psychologist, (13), 673– 685. https://doi.org/10.1037/h0047884

Hazafi, Z. (2016). A közigazgatás létszáma a személyzetpolitika szemszögéből [The size of the administration from a staff policy perspective]. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 14(3), 100–102.

Hazafi, Z. (2014). Új közszolgálati életpálya – a közszolgálat fejlesztésének jogi és emberi erőforrás dimenziói. In Hazafi, Z. (Ed.), Közszolgálati életpálya és emberi erőforrás gazdálkodás [Public service career and human resource management] (p. 24–27). Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó.

Kaiser, T. (Ed.) (2019). Jó Állam Jelentés 2019 – első változat. [Good State Report 2019 - first version] Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

Krauss, F. G., Magasvári, A. & Szakács, É. (2018). A közszolgálati mentori rendszer bevezetését megalapozó kutatási jelentés. In Csóka, G. & Szakács, G. (Eds.), A közszolgálat emberierőforrás-gazdálkodási rendszerének fejlesztését szolgáló kutatások jelentései II. [Reports of research for the development of the human resources management system of the public service II. (pp. 12–147). Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.10/0003-066X.55.1.68

Szakács, É. (2015). Diplomás pályakezdők vagy pályaelhagyók a közszolgálatban [Graduates starting careers or career leavers in the public service]. HR és munkajog, (3), 37–39.

White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological Review, 66(5), 297–333. https://doi.org/10.1037/h0040934

Megjelent
2023-03-31
Hogyan kell idézni
Szakács Édua. (2023). A közigazgatási pálya iránti érdeklődés alapjául szolgáló pályamotivációs tényezők empirikus vizsgálata. Belügyi Szemle , 71(1.ksz.), 36-57. https://doi.org/10.38146/BSZ.SPEC.2023.1.3
Rovat
Tanulmányok