Kulturális tőke és társadalmi reprodukció
Absztrakt
Írásomban a szociológiában Peter M Blau és Otis Dudley Duncan nevével fémjelzett útmodellek felhasználásával vizsgálom a származás, a származás révén megszerezhető kulturális tőke és a megszerzett társadalmi pozíció kapcsolatát, vagyis a kulturális tőke segítette státuszreprodukció folyamatát. Az enyémhez hasonló kiindulási ponttal számos elemzést ismerünk a szakirodalomban. Amiben az itt közölt elemzés ezektől eltér, az:
1. a kulturális tőke és az iskolai végzettség különválasztása;
2. a kulturális tőkének szigorúan (a lehetőségeken belül szigorúan) a magas kultúra „fogyasztásával” való operacionalizálása;
3. a kulturális tőke felbontásának módja a szülői és a gyerek kulturális tevékenységéből származó erőforrásokra;
4. a minta felbontásának szempontjai, nevezetesen a kohorszok és a nemek öszszehasonlító elemzése.
A felsorolt elemek egyike-másika természetesen jelen volt más vizsgálatokban is, ám sohasem egyszerre, a másik három szempont párhuzamos alkalmazása mellett. A továbbiakban először a modellek hátterében álló elméletet - Pierre Bourdieu elméletét - foglalom össze röviden és szükségszerű egyszerűsítésekkel. Külön kihangsúlyozom itt azokat a megfontolásokat, amelyek a fent 1-es ponttal jelölt distinkció, valamint a 2-es pontban leírt operacionalizálási mód alkalmazására késztettek. Röviden utalok ezután azokra az eddig lefolytatott kutatásokra, amelyek az empíria nyelvére kísérelték meg átültetni Bourdieu gondolatait, és amelyek természetesen az én vizsgálatomnak is lényeges kiindulópontjaként szolgáltak. Ezt követően a felhasznált adatok és változók bemutatása után saját modelljeimet közlöm. Elsőként a teljes népesség adataiból előállított változatot, majd a különböző életkori csoportok szétválasztásával képzetteket, végül pedig a férfiak és nők státuszreprodukciós folyamatait elkülönítő és összehasonlító változatokat.