A tankönyvpiac átalakulása a rendszerváltástól napjainkig

  • Emília Molnár
Kulcsszavak: tankönyv, tankönyvpiac, piacfejlődés, állami szabályozás, üzleti stratégia

Absztrakt

A tanulmány bemutatja a magyarországi tankönyvpiac kialakulását, szereplőit és a piac napjainkig tartó fejlõdését. A tankönyvpiac számos, a hagyományos termékpiacoktól eltérő jellemzővel bír, amely alapvetően a tankönyv speciális jellegével magyarázható. Az állam közvetett módon kijelöl és kötelez a tankönyv fogyasztására, miközben azt is meghatározza, milyen feltételeknek kell megfelelnie a piacra kerülő tankönyveknek. Az, aki a piaci kínálatból a terméket (a tankönyvet) kiválasztja (pedagógus) nem azonos a fogyasztóval (tanuló), illetve azzal, aki a termékért fizet (szülő, állam). Mindezek ellenére a tankönyvpiac egy szabályos piac, ahol az eladók (kiadók) különböző üzleti stratégiákat követve versenyeznek egymással. A tanulmány rávilágít arra a sajátos helyzetre, amely a piaci mechanizmusok és az oktatáspolitikai célokat közvetíteni igyekvő állami szabályozás együttes eredményeként áll elõ a tankönyvpiacon.

Megjelent
2024-01-07
Hogyan kell idézni
MolnárE. (2024). A tankönyvpiac átalakulása a rendszerváltástól napjainkig. Szociológiai Szemle, 18(3), 61-91. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/szocszemle/article/view/14345
Folyóirat szám
Rovat
Esettanulmány (archív)