Sport, gender és média: A női és a férfi sportolok megjelenítése a sajtóban
Absztrakt
A női és férfi sportolók média általi megjelenítésének elemzése évtizedek óta népszerű vizsgálati téma a nyugati országok sportszociológusainak körében. A „gender” kutatásokban viszonylag későn jelent meg a sport és a nemek viszonyának kérdése, de a tömegkommunikációs eszközök versenysporttal való teljes összefonódása azonban új kutatási dimenziót nyitott ezen a területen; egyre több szakember tett kísérletet arra, hogy az elektronikus és nyomtatott médiatermékek tartalmának elemzésével bemutassa a férfiak és nők sportjának reprezentációjában fennálló mennyiségi és minõségi eltéréseket. A kutatási eredmények egyértelmûen azt jelzik, hogy itt is - csakúgy, mint a társadalmi élet számos egyéb területén- jelentős hátrányban vannak a nők. Nemcsak mennyiségében, hanem minőségében is elmarad bemutatásuk férfitársaikhoz viszonyítva, s ez nagymértékben befolyásolhatja a két nem sportjának közvélemény általi megítélését. A tanulmány annak a PhD kutatásnak az eredményeit mutatja be, melynek célja a sportsajtó tartalmának gender szempontú tartalomelemzésén túl az élsportoló nők, az olvasók, valamint a sportújságírók véleményének feltárása volt. A vizsgálat konklúziója szerint a nemek bemutatásának jellemzői illeszkednek a nemzetközi trendbe, vagyis a nők sportja jelentősen alulreprezentált a sajtóban. Mind a sportolónők, mind az olvasók esetében igaz, hogy a valóságosnál arányosabbnak ítélik meg a nemek megjelenítésének mennyiségét, a sportzsurnaliszták véleménye szerint azonban az üzleti alapon működő sportmédiában a nőknek nincs esélye az egyenlőségre.