Kontextuális hatások a középiskolások eredményességére
Absztrakt
A dolgozat célja kettős, egyrészt a hazai szociológus szakmában viszonylag ritkán használt módszer, a kontextuális elemzés bemutatása és népszerűsítése, másrészt egy 2006-2008-as OTKA kutatás keretében a középiskolás diákok eredményességére ható kulturális és társadalmi tőke hatások feltárása. A regressziós modellek hívták fel a figyelmet a kontextuális (intézményszintű) hatások jelentőségére a diákok teljesítményeiben, eredményességében. Ez a dolgozat a kontextuális elemzés egyik módszerét, a Davis-tipológiát használva tárja fel ezeket a hatásokat, és választja szét ugyanazon változó egyéni és csoportszintű hatásait. Az eredményességet magyarázó faktorok között elsődlegesen a nem, az otthonról hozott kulturális tőke, valamint a diák és szülei kapcsolati erőforrásai szerepelnek (ez utóbbinál a diák és szülei vallásossága által meghatározott kapcsolati erőforrásokra súlyozunk). Eredményeink szerint, míg a fiúk iskolai aránya nem fejt ki kontextuális hatást, a diplomás szülők iskolai aránya már hat a diákok eredményességére, és a társadalmi tőke-tényezőknél is érdekes eredmények születtek.