Őshonos kisebbség mint nem önkéntes kisebbség
Ogbu kulturális-ökológiai elméletének tesztelése Európában
Absztrakt
A tanulmány célja annak felmérése, mennyiben jellemzők az õshonos ill. nemzeti kisebbségekre az iskolázottsági egyenlőtlenségek. Továbbá arra a kérdésre keresi a választ, vajon a rendszerváltozást követő változások mennyiben befolyásolták az iskolázottsági esélyeket a határon túli magyar kisebbségek körében. Tekintettel arra, hogy nem rendelkezünk egy olyan átfogó elmélettel, mely az őshonos kisebbségek iskolához fűződő viszonyára széles körben alkalmazható lenne, helyette John Ogbu egy, a bevándorlók sajátosságait vizsgáló elméleti modelljének kisebbségekre való használhatóságát teszteltem. Ogbu elmélete, mely az önkéntesség elvén alapul, lehetőséget ad a bevándorlók és az őshonos kisebbségek szétválasztására. Az elméletbõl kiinduló nemzetközi összehasonlító elemzés négy Magyarországgal szomszédos országra kiterjedően méri fel az esetleges etnikai egyenlőtlenségeket az iskoláztatás vonatkozásában. Az elemzés nemcsak az egyenlőtlenségek létét hivatott alátámasztani, hanem időbeni változásukat is nyomon követi; az eredmények azonban megkérdőjelezik az elmélet ilyen jellegű alkalmazhatóságát.