A filmek online feketepiaca és a moziforgalmazás
2. rész: A keresletet alakító mechanizmusok (Kulturális alkotások magyarországi online kalózközönségének empirikus vizsgálata)
Absztrakt
A három legfontosabb magyarországi torrent tracker felhasználóinak valós idejű p2p tranzakcióit, valamint a filmek mozis forgalmazásának statisztikáit tanulmányunk első részében elemezve a filmes kalózpiac hiánypótló paradigmáját találtuk erősebbnek: a fájlcserélők között jóval nagyobb arányt képviselnek azok, akik kizárólag mozikban nem játszott, mint akik csak mozikban is megnézhető filmeket töltenek le – a fájlcserélők többsége viszont mindkét kategóriából letölt. Az oksági kapcsolatokat vizsgálva azonban az is nyilvánvaló, hogy a filmek online kalózkereslete legalább részben és közvetlenül marketingvezérelt (ezáltal független a mozis közönség méretétől), vagy ami ugyanaz: a komolyabb promóció egy része szükségszerűen nagyobb p2p kereslet formájában hasznosul. Az egyes fájlcserélők által letöltött filmek műfaji strukturálatlansága ugyanakkor arra is utalhat, hogy a p2p kalózkodás nem kis mértékben az egyéni ízlés szociológiai összetevőivel nehezen leírható, „magas szabadságfokú” magatartás, melynek egyik lehetséges következménye a kalózok kulturális fogyasztásának gazdagítása, a „kulturális mindenevés”.