Nyelvi hiányosságok vagy rossz attitűd?
A nagyváradi általános iskolás diákok tanulmányi eredményeinek interetnikai vizsgálata
Absztrakt
A tanulmány három alternatív magyarázó modellt tesztel, megvilágítva az etnikai kisebbségekhez és a nemzeti többséghez tartozó diákok jegyeiben mutatkozó különbségekre:
nyelvi deficit, ellenkultúra és etnikai alapon történő elfogult értékelés; mindezek hozzájárulnak a képességekre és a társadalmi reprodukcióra vonatkozó széles körben elterjedt elméletek megértéséhez. A hetedik osztályos, etnikailag vegyes osztályokba járó nagyváradi diákok matematika, román nyelv és anyanyelvi tantárgyakra kapott jegyeinek OLS modellezése alátámasztja mindhárom fenti tézist. Így, amellett, hogy a román nyelvből kapott jegyeket tekintve hátrányos helyzetben vannak, a magyar diákok alacsonyabb iskolai integrációt jeleznek - az iskolával való megelégedettség és az önhatékonyság mutatóiból ítélve - ami magyarázza a matematikából szerzett kisebb osztályzatokat is, míg a magyar nyelvből kapott jegyek pozitívan kompenzálják a többi hátrányokat.