Interetnikus kapcsolatok hatása az identitásra

  • Mária Neményi
Kulcsszavak: etnikai identitás, integráció/szegregáció, önértékelés, identitás stratégia

Absztrakt

Egy nemzetközi kutatás (EDUMIGROM) magyar adatainak elemzésével vizsgálom, mit jelent a vegyes etnikai környezetben tanuló roma serdülők számára etnikai hovatartozásuk. A kérdőíves kutatás mintáját két város és a vonzáskörzetéhez tartozó falvak összesen 611 nyolcadik osztályos tanulója, köztük 20%-nyi roma diák képezte. Az etnikai identitásról mint a szociális identitás egyik meghatározó dimenziójáról beszélünk egyéb, a csoport-hovatartozást meghatározó tényezők (családi háttér, lakókörnyezet, a tanuló neme stb.) között. Ugyancsak meghatározó jelentőségűnek tekintjük az iskolák integrációval/szegregációval kapcsolatos politikáját is, amely az interetnikus kapcsolatok különböző feltételeit nyújtva befolyásolja mind a többségi, mind a kisebbségi tanulók csoport-hovatartozásának tudatosodását, az etnikai identitás alakulását. A cikkben elemezzük, milyen hatást gyakorolnak a roma diákok iskolai helyzetére a tanárok és társak részéről érő pozitív és negatív tapasztalatok, hozzájárul-e az iskola a „másság” érzéséhez, hogyan alakítja a szegregáció, a nyílt vagy rejtett diszkrimináció a roma tanulók önértékelését, és hogy ezek a tapasztalatok vajon a roma származás eltitkolásához, vagy éppen az etnikai identitás megerősítéséhez vezetnek-e.

Megjelent
2023-12-19
Hogyan kell idézni
NeményiM. (2023). Interetnikus kapcsolatok hatása az identitásra . Szociológiai Szemle, 22(2), 27-53. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/szocszemle/article/view/13913
Folyóirat szám
Rovat
Fókusz: Az egyenlőtlenség dimenziói (archív)