Turisztikai tájformálás és kollektív cselekvés

  • Márta Kiss
Kulcsszavak: turizmus, turisztikai piac, turisztikai termék, turista, turisztikai szolgáltató, fesztivál, tájtermelés, kollektív cselekvés, szelektív ösztönzők, kollektív bricolage, hagyományteremtés, imázs, autentikusság

Absztrakt

Tanulmányomban kísérletet teszek a turisztikai piac formálódásának és kooperációs folyamatainak bemutatására, ezen belül is a táj társadalmi konstrukciójára helyezem a hangsúlyt. Alapkoncepcióm, hogy a turisztikai termékek előállítása különbözik más áruk létrehozásától: a szereplőknek nincsenek világos elképzeléseik a végtermékről az előállítás kezdetén, a különböző cselekvéseket motiváló tényezők egyénenként eltérőek, így a termelt táj vagy hagyomány csak utólag válik egyértelművé a résztvevők számára is. Ezt a folyamatot kollektív bricolage-nak nevezem. A kollektív tájtermelés folyamatát három szinten mutatom be: 1. térségi együttműködésre példa a Szatmári Fesztivál, melynek alakulását a kulturális bróker és a települési vezetők kooperációja (egyezségei és súrlódásai) befolyásolja; 2. egy település profiljának kialakítására példa a Szamosmenti Világzenei Fesztivál formálódása, mely a települési vezető és a lakosok közös produktuma, amennyiben egy összecsiszolódási folyamat során mindenki enged valamennyit saját elképzeléseiből és végezetül olyan termék jön létre, amely senkinek sem tükrözi egy az egyben az elképzeléseit; 3. egy településen belül a turisztikai vállalkozók együttműködését Túrbecse példáján mutatom be, ahol mikroszintű kooperációk jönnek létre és bomlanak fel éppen az adott környezeti kihívásokra válaszképpen, különböző szelektív ösztönzők révén.

Megjelent
2023-12-17
Hogyan kell idézni
KissM. (2023). Turisztikai tájformálás és kollektív cselekvés. Szociológiai Szemle, 23(1), 69-88. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/szocszemle/article/view/13791
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok