Comparison of the ARMA and NATO STANAG 6001 language examinations in the military language training in Hungary

  • Viktória Göttler Ludovika University of Public Service, Faculty of Military Sciences and Officer Training, Foreign Language Training Centre
Keywords: NATO STANAG 6001, ARMA examination system, language mediation skills, Hungarian language, French language

Abstract

Today, foreign language skills are of fundamental importance both in everyday life and in the military sphere, due to Hungary's NATO missions. Hungarian soldiers and civil employees primarily participate in English military language training and take NATO STANAG 6001 language examinations, while those learning French or German take ARMA military language exams. This study aims to compare the two language examinations focusing on B2 level. In addition to the four skills, the ARMA system assesses language mediation skills too. This study analyses the role of translation skills in the military and determines the position of the ARMA exam system within the Hungarian military higher education and language training. It proves the suitability of ARMA exams for measuring language skills and is therefore expected to play a decisive role in the language evaluation in Hungary in the future.

References

Barta, P. (2023): Előszó. In: Seresi M. et al. (szerk.) (2023): Nyelvi közvetítés fegyveres konfliktusokban és egyéb válsághelyzetekben. OFFI Zrt., ELTE BTK: Budapest https://doi.org/10.21862/nyelvkozvetitesvalsag/2

Dobos Cs. (2023): Az inter- és az intralingvális ekvivalencia jellemzői a szakfordításban. Porta Lingua. 2023/2. 9-22. https://doi.org/10.48040/PL.2023.2.1

Fábián, Gy. – Kopházi-Molnár, E. (2023): A katonai szakmai angol nyelvvizsgák és a nyelvi képzés jellemzői és eredményei a hazai kadétképzésben. Iskolakultúra. XXXIII/9. 82-97. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.9.82

Fischer, M. (2010): Fordítás és közvetítés a nyelvoktatásban - mit nyújthat a nyelvoktatásnak a fordítástudomány? Fordítástudomány XII/1. 50-62.

Göttler, V. (2005): A francia katonai szaknyelv-oktatás tapasztalatai és korszerűsítésének lehetőségei. Doktori (PhD) értekezés, ZMNE: Budapest

Nábrádi, N. (2015): A NATO STANAG 6001 nyelvvizsgarendszer visszahatása az angol nyelv oktatására. Doktori (PhD) értekezés, NKE: Budapest.

Seresi, M. et al. (szerk.) (2023): Nyelvi közvetítés fegyveres konfliktusokban és egyéb válsághelyzetekben. OFFI Zrt., ELTE BTK: Budapest. https://doi.org/10.21862/nyelvkozvetitesvalsag

Szebenyi, G. (2007): A katonai szaknyelvi nyelvvizsgarendszerek a Közös Európai Referenciakeret normarendszerében. Doktori (PhD) értekezés, ZMNE: Budapest

Vadász, I. (2011): A NATO STANAG 6001 szabvány alapján folytatott magyarországi nyelvvizsgák lexikai érvényességének vizsgálata korpusznyelvészeti módszerekkel. Doktori (PhD) értekezés, ZMNE: Budapest

Várnainé Kis, I. (2002): A ZMNE nyelvvizsgaközpontjáról. Új Honvédségi Szemle. 2002/5 81-86.

Published
2025-11-20
Section
Szaknyelvi tanterv- és tananyagfejlesztés, hallgatóI motiváció