Miért nincs knock-out a filozófiában? David Lewis a filozófiai érvek természetéről

  • Kocsis László

Absztrakt

Van abban valami meglepő, ha valaki azzal az őszinte vallomással kezdi egy általa kidolgozott filozófiai elmélet tárgyalását, hogy nem képes mindenki számára meggyőző érvvel előrukkolnia. Nyilván tompítja a keserű szájízt, ha ez a vallomás nem pusztán önnön képességének lebecsülése, hanem egy általános érvényű diagnózis felállítása. Íme a diagnózis: a filozófiában eleve képtelenség minden vitapartnert letaglózó, avagy knock-out érvekkel előrukkolni. Ennek a szerénységre intő általános érvényű belátásnak azért van jelentősége, mert a filozófusok közül csak kevesen (talán ma már egyre többen) osztják ezt a negatív attitűdöt a filozófiai érvek kényszerítő erejét illetően. Ami biztos, hogy Lewis egyike ezeknek a filozófusoknak.

Hivatkozások

Ballantyne, Nathan 2014. Knockdown Arguments. Erkenntnis. 793. 525–543. https://doi.org/10.1007/s10670-013-9506-8

Bács Gábor – Kocsis László 2011. Lewis a világok sokaságáról. Magyar Filozófiai Szemle. 55/4. 153–177.

Bealer, George 1998. Intuition and the Autonomy of Philosophy. In Michael Raymond DePaul – William M. Ramsey (szerk.) Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry. Lanham/MD, Rowman and Littlefield. 201–240.

Bernáth László – Kocsis László (szerk.) 2021. Az igazság pillanatai? Metafilozófiai válaszok a szkeptikus kihívásra. Budapest, Kalligram.

Bonjour, Laurence 2005. Is There A Priori Knowledge? In Defense of the A Priori. In Matthias Steup – Ernest Sosa (szerk.) Contemporary Debates in Epistemology. Malden/MA, Blackwell. 98–105.

Cappelen, Herman 2012. Philosophy Without Intuitions. New York, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199644865.001.0001

Chudnoff, Elijah 2011. What Intuitions are Like. Philosophy and Phenomenological Research. 82/3. 625–654. https://doi.org/10.1111/j.1933-1592.2010.00463.x

Katona Ágnes 2021. Nem jó, de nem is tragikus – Filozófia a metaszkeptikus vita után. Elpis. 14/2. 87–101. https://doi.org/10.54310/Elpis.2021.2.3

Keller, John A. 2015. On Knockdown Arguments. Erkenntnis. 80/6. 1205–1215. https://doi.org/10.1007/s10670-014-9720-z

Kocsis László 2022. Lehetséges individuumok: világokon átívelő azonosság és hasonmáselmélet. In Kocsis László – Tuboly Ádám Tamás (szerk.) Lehetséges világok, Budapest, Typotex. 137–183.

Kripke, Saul 1981/2007. Megnevezés és szükségszerűség. Ford. Bárány Tibor – Zvolenszky Zsófia, Budapest, Akadémiai Kiadó.

Lewis, David K. 1973/2022. Lehetséges világok. Ford. Hunyady András; a fordítást frissítette Kocsis László – Tuboly Ádám Tamás. In Kocsis László – Tuboly Ádám Tamás (szerk.) Lehetséges világok. Budapest, Typotex. 45–53.

Lewis, David K. 1983a. Philosophical Papers. Volume I. Oxford, Oxford University Press.

Lewis, David K. 1983b. New Work for a Theory of Universals. In Australasian Journal of Philosophy. 61. 343–377. https://doi.org/10.1080/00048408312341131

Lewis, David K. 1986. On the Plurality of Worlds. Oxford, Basil Blackwell.

Lewis, David K. 1996. Elusive Knowledge. Australasian Journal of Philosophy. 74/4. 549–567. https://doi.org/10.1080/00048409612347521

Lewis, David K. 1997. Naming the Colours. Australasian Journal of Philosophy. 75/3. 325–342. https://doi.org/10.1080/00048409712347931

Lewis, David K. 2004. Void and Object. In John Collins – Ned Hall – Laurie Ann Paul (eds.) Causation and Counterfactuals. Cambridge/MA, MIT Press. 277–290. https://doi.org/10.7551/mitpress/1752.003.0011

Lewis, David K. – Helen Beebee – Anthony R. J. Fischer (szerk.) 2020. Philosophical Letters of David K. Lewis, Volume 1: Causation, Modality, Ontology. Oxford, Oxford University Press.

Lycan, William G. 2019. On Evidence in Philosophy. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198829720.001.0001

Moore, George Edward 1925/1981. A józan ész védelmében. Ford. Vámosi Pál. In George Edward Moore: A józan ész védelmében és más tanulmányok, Budapest, Magyar Helikon. 61–115.

Nozick, Robert 1981. Philosophical Explanations. Cambridge/MA, The Belknap Press of Harvard University Press.

Ónya Balázs 2022. Bernáth László – Kocsis László (szerk.) Az igazság pillanatai? Metafilozófiai válaszok a szkeptikus kihívásra. Vigilia. 87/4. 341–343. https://vigilia.hu/pdfs/Vigilia_2022_04_facsimile.pdf#page=79

Pust, Joel 2017. Intuition. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/intuition/

Tőzsér János 2018. Az igazság pillanatai. Esszé a filozófiai megismerés sikertelenségéről. Budapest, Kalligram.

Tőzsér János 2023. The Failure of Philosophical Knowledge. Why Philosophers Are Not Entitled to Their Beliefs. London, Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350340077

van Inwagen, Peter 1997. Materialism and the Psychological-Continuity Account of Personal Identity. Noûs. 31/s11. (Tematikus különszám: Philosophical Perspectives, 11, Mind Causation, and World). 305–319. https://doi.org/10.1111/0029-4624.31.s11.14

van Inwagen, Peter 2004. Freedom to Break the Laws. Midwest Studies in Philosophy. 28/1. 334–350. https://doi.org/10.1111/j.1475-4975.2004.00099.x

van Inwagen, Peter 2009. Metaphysics. Third Edition. Boulder/CO, Westview Press.

Váncza Kristóf 2022. Agonális világvázlatok vagy bummbummok? Magyar Filozófiai Szemle. 66. 4. 188–200. https://epa.oszk.hu/00100/00186/00077/pdf/EPA00186_mfsz_2022_04_188-200.pdf

Williamson, Timothy 2007. The Philosophy of Philosophy. New York, Routledge. https://doi.org/10.1002/9780470696675

Megjelent
2025-08-29
Rovat
Varia