Miért nincs knock-out a filozófiában? David Lewis a filozófiai érvek természetéről
Absztrakt
Van abban valami meglepő, ha valaki azzal az őszinte vallomással kezdi egy általa kidolgozott filozófiai elmélet tárgyalását, hogy nem képes mindenki számára meggyőző érvvel előrukkolnia. Nyilván tompítja a keserű szájízt, ha ez a vallomás nem pusztán önnön képességének lebecsülése, hanem egy általános érvényű diagnózis felállítása. Íme a diagnózis: a filozófiában eleve képtelenség minden vitapartnert letaglózó, avagy knock-out érvekkel előrukkolni. Ennek a szerénységre intő általános érvényű belátásnak azért van jelentősége, mert a filozófusok közül csak kevesen (talán ma már egyre többen) osztják ezt a negatív attitűdöt a filozófiai érvek kényszerítő erejét illetően. Ami biztos, hogy Lewis egyike ezeknek a filozófusoknak.
Hivatkozások
Ballantyne, Nathan 2014. Knockdown Arguments. Erkenntnis. 793. 525–543. https://doi.org/10.1007/s10670-013-9506-8
Bács Gábor – Kocsis László 2011. Lewis a világok sokaságáról. Magyar Filozófiai Szemle. 55/4. 153–177.
Bealer, George 1998. Intuition and the Autonomy of Philosophy. In Michael Raymond DePaul – William M. Ramsey (szerk.) Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry. Lanham/MD, Rowman and Littlefield. 201–240.
Bernáth László – Kocsis László (szerk.) 2021. Az igazság pillanatai? Metafilozófiai válaszok a szkeptikus kihívásra. Budapest, Kalligram.
Bonjour, Laurence 2005. Is There A Priori Knowledge? In Defense of the A Priori. In Matthias Steup – Ernest Sosa (szerk.) Contemporary Debates in Epistemology. Malden/MA, Blackwell. 98–105.
Cappelen, Herman 2012. Philosophy Without Intuitions. New York, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199644865.001.0001
Chudnoff, Elijah 2011. What Intuitions are Like. Philosophy and Phenomenological Research. 82/3. 625–654. https://doi.org/10.1111/j.1933-1592.2010.00463.x
Katona Ágnes 2021. Nem jó, de nem is tragikus – Filozófia a metaszkeptikus vita után. Elpis. 14/2. 87–101. https://doi.org/10.54310/Elpis.2021.2.3
Keller, John A. 2015. On Knockdown Arguments. Erkenntnis. 80/6. 1205–1215. https://doi.org/10.1007/s10670-014-9720-z
Kocsis László 2022. Lehetséges individuumok: világokon átívelő azonosság és hasonmáselmélet. In Kocsis László – Tuboly Ádám Tamás (szerk.) Lehetséges világok, Budapest, Typotex. 137–183.
Kripke, Saul 1981/2007. Megnevezés és szükségszerűség. Ford. Bárány Tibor – Zvolenszky Zsófia, Budapest, Akadémiai Kiadó.
Lewis, David K. 1973/2022. Lehetséges világok. Ford. Hunyady András; a fordítást frissítette Kocsis László – Tuboly Ádám Tamás. In Kocsis László – Tuboly Ádám Tamás (szerk.) Lehetséges világok. Budapest, Typotex. 45–53.
Lewis, David K. 1983a. Philosophical Papers. Volume I. Oxford, Oxford University Press.
Lewis, David K. 1983b. New Work for a Theory of Universals. In Australasian Journal of Philosophy. 61. 343–377. https://doi.org/10.1080/00048408312341131
Lewis, David K. 1986. On the Plurality of Worlds. Oxford, Basil Blackwell.
Lewis, David K. 1996. Elusive Knowledge. Australasian Journal of Philosophy. 74/4. 549–567. https://doi.org/10.1080/00048409612347521
Lewis, David K. 1997. Naming the Colours. Australasian Journal of Philosophy. 75/3. 325–342. https://doi.org/10.1080/00048409712347931
Lewis, David K. 2004. Void and Object. In John Collins – Ned Hall – Laurie Ann Paul (eds.) Causation and Counterfactuals. Cambridge/MA, MIT Press. 277–290. https://doi.org/10.7551/mitpress/1752.003.0011
Lewis, David K. – Helen Beebee – Anthony R. J. Fischer (szerk.) 2020. Philosophical Letters of David K. Lewis, Volume 1: Causation, Modality, Ontology. Oxford, Oxford University Press.
Lycan, William G. 2019. On Evidence in Philosophy. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198829720.001.0001
Moore, George Edward 1925/1981. A józan ész védelmében. Ford. Vámosi Pál. In George Edward Moore: A józan ész védelmében és más tanulmányok, Budapest, Magyar Helikon. 61–115.
Nozick, Robert 1981. Philosophical Explanations. Cambridge/MA, The Belknap Press of Harvard University Press.
Ónya Balázs 2022. Bernáth László – Kocsis László (szerk.) Az igazság pillanatai? Metafilozófiai válaszok a szkeptikus kihívásra. Vigilia. 87/4. 341–343. https://vigilia.hu/pdfs/Vigilia_2022_04_facsimile.pdf#page=79
Pust, Joel 2017. Intuition. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/intuition/
Tőzsér János 2018. Az igazság pillanatai. Esszé a filozófiai megismerés sikertelenségéről. Budapest, Kalligram.
Tőzsér János 2023. The Failure of Philosophical Knowledge. Why Philosophers Are Not Entitled to Their Beliefs. London, Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350340077
van Inwagen, Peter 1997. Materialism and the Psychological-Continuity Account of Personal Identity. Noûs. 31/s11. (Tematikus különszám: Philosophical Perspectives, 11, Mind Causation, and World). 305–319. https://doi.org/10.1111/0029-4624.31.s11.14
van Inwagen, Peter 2004. Freedom to Break the Laws. Midwest Studies in Philosophy. 28/1. 334–350. https://doi.org/10.1111/j.1475-4975.2004.00099.x
van Inwagen, Peter 2009. Metaphysics. Third Edition. Boulder/CO, Westview Press.
Váncza Kristóf 2022. Agonális világvázlatok vagy bummbummok? Magyar Filozófiai Szemle. 66. 4. 188–200. https://epa.oszk.hu/00100/00186/00077/pdf/EPA00186_mfsz_2022_04_188-200.pdf
Williamson, Timothy 2007. The Philosophy of Philosophy. New York, Routledge. https://doi.org/10.1002/9780470696675