Az empirikus fogalmaktól a testig

Egy kanti probléma Merleau-Ponty felől olvasva

  • Schmal Dávid Flórián

Absztrakt

Immanuel Kant hatása talán azoknál a gondolkodóknál a legérdekesebb, akik nem a betű szerinti hűséget tartják a legfontosabbnak, ám nem is vele szemben határozzák meg magukat, hanem inkább eredeti célkitűzéseit igyekeznek kreatív módon továbbgondolni. Náluk a kanti örökséghez való hűség sokszor Kant ellenében valósulhat csak meg igazán. A fenomenológia esetében például rendkívül termékenynek bizonyult az az ellentmondás, amely a benne megfogalmazódó Kant-kritika, és a mégis megkerülhetetlen kanti inspiráltság között áll fenn. A tág értelemben vett transzcendentális beállítódás itt az intellektualizmus éles kritikájával társul, vagyis azon gondolat elvetésével, hogy a tapasztalat megformálásában jól elkülöníthető és invariáns értelmi tevékenységek közreműködését kell feltételeznünk – ahogyan ezt Kant kétségtelenül tette. Így Merleau-Ponty is, amikor a test fenoménjét állítja vizsgálódásai középpontjába, a lehető legtávolabb pozícionálja magát mindenfajta intellektualizmustól, számára azonban ez egyáltalán nem jelenti a transzcendentális megalapozás igényének elvetését, és ezzel magyarázhatjuk azt, hogy a tapasztalat genezisének kutatásakor valamiféle nem-intellektuális, ám mégis transzcendentális aktivitás keresésére indul. Tanulmányomban azt fogom bemutatni, hogy Merleau-Ponty ezen vállalkozása egy kanti probléma továbbgondolásának, megoldási kísérletének is tekinthető, s ez éppen arra világít rá, hogy Merleau-Ponty csak Kant intellektualista meggyőződéseinek ellenében tekinthető igazán a „transzcendentális világvázlat” képviselőjének, s így Kant autentikus örökösének.

Hivatkozások

Anderson, R. Lanier 2015. The Poverty of Conceptual Truth: Kant’s Analytic/Synthetic Distinction and the Limits of Metaphysics. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198724575.001.0001

Cassirer, Ernst 1923. Substance and Function and Einstein’s Theory of Relativity. Ford. Marie Collins Swabey – William Curtis Swabey. Chicago–London, The Open Court Publishing Company.

Cassirer, Ernst 2001. Kant élete és műve. Ford. Mesterházi Miklós. Budapest, Osiris – Gond-Cura Alapítvány.

Husserl, Edmund 1974. Kant and the Idea of Transcendental Philosophy. Trans. Ted E. Kein, Jr. – William E. Pohl. In The Southwestern Journal of Philosophy. 5/3. 9–56. https://doi.org/10.5840/swjphil19745335

Husserl, Edmund 1998. Az európai tudományok válsága és a transzcendentális fenomenológia: Bevezetés a fenomenológiai filozófiába. Ford. Berényi Gábor – Mezei Balázs. Budapest, Atlantisz.

John Éva 2002. Az empirikus törvény fogalma a kanti rendszerben 1781 és 1787 között. In Czeglédi András et al. Ész, természet, történelem: Filozófiai tanulmányok. Budapest, Áron. 149–191.

Kant, Immanuel 1923. Logik. Physische Geographie. Pädagogik. (Gesammelte Schriften, Band IX). Berlin–Leipzig, Walter de Gruyter & Co.

Kant, Immanuel 1936. Opus postumum I. (Gesammelte Schriften, Band XXI). Berlin–Leipzig, Walter de Gruyter & Co.

Kant, Immanuel 1999. Prolegomena minden leendő metafizikához, amely tudományként léphet majd fel. Ford. John Éva – Tengelyi László. Budapest, Atlantisz.

Kant, Immanuel 2003. Az ítélőerő kritikája. Ford. Papp Zoltán. Budapest, Osiris – Gond-Cura Alapítvány.

Kant, Immanuel 2018. A természettudomány metafizikai kiinduló elvei. Ford. Blandl Borbála. Budapest, Áron.

Kant, Immanuel 2018. A tiszta ész kritikája. Ford. Kis János. Budapest, Atlantisz.

Komorjai László 2017. Idő és folytonosság: A tapasztalatfolyam fenomenológiája. Budapest, L’Harmattan.

Merleau-Ponty, Maurice 1967. La structure du comportement. Paris, Presses universitaires de France.

Merleau-Ponty, Maurice 2006. A látható és a láthatatlan. Ford. Farkas Henrik – Szabó Zsigmond. Budapest, L’Harmattan – Károli Gáspár Református Egyetem.

Merleau-Ponty, Maurice 2012. Az észlelés fenomenológiája. Ford. Sajó Sándor. Budapest, L’Harmattan – Magyar Fenomenológiai Egyesület.

Merleau-Ponty, Maurice 2021. La nature. Cours du Collège de France. Paris, Seuil.

Merleau-Ponty, Maurice 2005. A nyelv fenomenológiájáról. In Merleau-Ponty: A filozófia dicsérete. Ford. Sajó Sándor. Budapest, Európa. 81–109.

Papp Zoltán 2010. Elidőzni a szépnél: Kant esztétikájáról. Budapest, Atlantisz.

Pippin, Robert B. 1982. Kant’s Theory of Form: An Essay on the Critique of Pure Reason. New Haven – London, Yale University Press.

Tengelyi László 1988. Kant. Ford. Tengelyi László – Vidrányi Katalin. Budapest, Kossuth.

Tengelyi László 2017. Őstények és világvázlatok. Budapest, Atlantisz.

Ullmann Tamás 2009. Husserl és Kant. In Varga Péter András – Zuh Deodáth (szerk.) Husserl és a Logikai vizsgálódások: Ismeretfilozófia és fenomenológiai filozófia. Budapest, L’Harmattan. 178–199.

Ullmann Tamás 2010. A láthatatlan forma: Sematizmus és intencionalitás. Budapest, L’Harmattan.

Megjelent
2025-08-29
Rovat
Fókusz