„Csakis emberi álláspontról”
A kétféle észhasználat aszimmetriája Kantnál
Abstract
Bár Kant igyekezett párhuzamot vonni az elméleti és a gyakorlati ész között, tanulmányomban egy különbségükre mutatok rá. Az elméleti észhasználat ideális esetben az emberi állásponthoz kötődik, ezzel szemben a gyakorlati ész alaptörvénye nem emberi álláspontról fogalmazódik meg, és nem veszi figyelembe az emberi természet sajátosságait. Míg a megismerés törvényei emberspecifikusak, az erkölcsi törvény legalábbis tartalmi szempontból nincs tekintettel arra, hogy emberi lényekhez szól. Nagyban különbözik a két észhasználat dialektikájának forrása is. Az elméleti ész akkor válik dialektikussá, ha figyelmen kívül hagyja a megismerésnek az emberi természetből fakadó korlátait, a gyakorlati ész dialektikája viszont abból fakad, hogy a legfőbb jó erkölcsi szempontból jelentős fogalma tartalmazza a boldogság olyan fogalmát, amelyben az ember érzéki természete is tükröződik.
References
Allison, Henry E 1983. Kant’s Transcendental Idealism. An Interpretation and Defense. New Haven ‒ London, Yale University Press.
Altrichter Ferenc 1994. Fogalom és szemlélet. In Háy János (szerk.): Lehetséges-e egyáltalán? Márkus Györgynek – tanítványai. Budapest, Atlantisz. 17–50.
Horn, Christoph – Corinna Mieth – Nico Scarano 2007. Kommentar zu Immanuel Kant, Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Frankfurt am Main, Suhrkamp.
Kant, Immanuel 1980. A vallás a puszta ész határain belül. Ford. Vidrányi Katalin. In Kant: A vallás a puszta ész határain belül és más írások. Budapest, Gondolat. 129–349.
Kant, Immanuel 1983. Metaphysik Mrongovius. AA. XXIX/1.2. 743–940.
Kant, Immanuel 1996–1997. Az ítélőerő kritikája. Ford. Papp Zoltán. Szeged, Ictus.
Kant, Immanuel 1998a. A gyakorlati ész kritikája. Ford. Papp Zoltán. [H. n.], Ictus.
Kant, Immanuel 1998b. Az erkölcsök metafizikájának alapvetése. Ford. Berényi Gábor – Tengelyi László. Budapest, Raabe Klett.
Kant, Immanuel 2003. Az érzékelhető és az értelemmel fölfogható világ formájáról és elveiről. Ford. Tengelyi László. In Kant: Prekritikai írások. Budapest, Osiris – Gond-Cura Alapítvány. 521–565.
Kant, Immanuel 2004. A tiszta ész kritikája. Ford. Kis János. Atlantisz, Budapest.
Kravitz, Amit 2022. Revelation’s Entrenchment in Pure Reason in Fichte’s Versuch einer Kritik aller Offenbarung. In Kant-Studien 113/2. 299–329. https://doi.org/10.1515/kant-2022-2013
Spinoza, Benedictus de 1997. Etika. (ford. Szemere Samu – Boros Gábor) Budapest, Osiris.
Tolley, Clinton 2017. The Relation between Ontology and Logic in Kant. In Dina Emundts – Sally Sedgwick (szerk.): Internationales Jahrbuch des Deutschen Idealismus 12. Logik. Berlin – Boston, de Gruyter. 75–98. https://doi.org/10.1515/9783110521047-004