A transzcendentális fordulat – a lehetőség és a semmi fogalmán keresztül

  • Czétány György

Absztrakt

A tiszta ész kritikájában Kant elhatárolja saját transzcendentális filozófiáját a „régiekétől”. Ők ugyanis a transzcendentálékról mint tiszta értelmi fogalmakról azt tartották, hogy „a priori fogalmakként kell a tárgyakra vonatkozniuk” (Kant 2004. 131). Kant a „tárgy” szót használja, míg a „régiek” a transzcendentálékat nem a tárgyra, hanem a létezőre vonatkoztatták. E szőrszálhasogatónak tűnő megkülönböztetés „tárgy” és „létező” között valójában magában foglalja a transzcendentális fordulat egészét. Ennek megértéséhez a tanulmányban körbejárjuk a létező skolasztikus és a tárgy kanti fogalmának jelentését. Mindebből a fordulatot azáltal bontjuk ki, hogy a két fogalomhoz kapcsolódó közös fogalmak jelentésváltozását elemezzük. E kapcsolódó fogalmak közül középpontban a lehetőség és a semmi fogalma áll.

Hivatkozások

Aertsen, Jan 2012. Medieval Philosophy as Transcendental Thought, From Philip the Chancellor (ca. 1225) to Francisco Suárez. Leiden–Boston, E. J. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004225855

Aquinói Tamás 2002. A teológia foglalata I. Ford. Tudós-Takács János. Budapest, Gede Testvérek.

Avicenna Latinus 1980. Liber de philosophia prima sive scientia divina, 2. kötet. Szerk. Simone van Riet. Leuven–Leiden, E.J. Brill.

Baumgarten, Alexander Gottlieb 1779/1963. Metaphysica. 7. kiadás. Halle–Magdeburg, Utánnyomás: Hildesheim.

Duns Scotus, Johannes 1894. Quaestiones in quartum librum Sententiarum. In Louis Vivés (szerk.) Opera omnia. 17. kötet. Párizs.

Duns Scotus, Johannes 1963. Ordinatio I, dist. 26–48. In C. Balić – M. Bodewig – S. Bušelić – P. Čapkun-Delić – B. Hechich – I. Jurić – B. Korošak – L. Modrić – S. Nanni – I. Reinhold – O. Schäfer (szerk.) Opera omnia. 6. kötet. Vatikán, Typis Polyglottis Vaticanis.

Duns Scotus, Johannes 1966. Lectura in librum primum Sententiarum, dist. 8–45. In C. Balić – C. Barbarić – S. Bušelić – P. Čapkun-Delić – B. Hechich – I. Jurić – B. Korošak – L. Modrić – S. Nanni – S. Ruiz de Loizaga – C. Saco Alarcón – O. Schäfer (szerk.) Opera omnia. 17. kötet. Vatikán, Typis Polyglottis Vaticanis.

Duns Scotus, Johannes 1997. Quaestiones super libros Metaphysicorum Aristotelis, Libri I–V. In G. Etzkorn, R. Andrews – G. Gál – R. Green – F. Kelly – G. Marcil – T. Noone – R. Wood (szerk.) Opera philosophica. 3. kötet. St. Bonaventure/NY, The Franciscan Institute.

Honnefelder, Ludger 1990. Scientia transcendens. Die formale Bestimmung von Seiendheit und Realität in der Metaphysik des Mittelalters und der Neuzeit. Hamburg, Felix Meiner.

Honnefelder, Ludger 2003. Metaphysics as a Disciple: from the »transcendental philosophy of the ancients« to Kant’s notion of Transcendental Philosophy. Ford. Jörn Müller. In Russell L. Friedman – Lauge Olaf Nielsen (szerk.) The Medieval Heritage in Early Modern Metaphysics and Modal Theory, 1400–1700. Dodrecht, Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-0179-2_4

Hymers, John 2018. Contradiction and Privation. Baumgarten and Kant on the Concept of Nothing. In Courtney D. Fugate – John Hymers (szerk.) Baumgarten and Kant on Metaphysics. Oxford Scholarship Online. https://doi.org/10.1093/oso/9780198783886.003.0008

Kant, Immanuel 1968a. Reflexionen zur Metaphysik. In Gesammelte Schriften. III. Abteilung: Handschrifllicher Nachlass, Band 17. Metaphysik. Königlich-Preuβischen Akademie der Wissenschaften zu Berlin, 1900–. Utánnyomás: Berlin – New York, De Gruyter.

Kant, Immanuel 1968b. Reflexionen zur Metaphysik. In Gesammelte Schriften. III. Abteilung: Handschrifllicher Nachlass, Band 18. Metaphysik. Königlich-Preuβischen Akademie der Wissenschaften zu Berlin, 1900–. Utánnyomás: Berlin – New York, De Gruyter.

Kant, Immanuel 2003. Az egyetlen lehetséges érv, amellyel Isten létezése bizonyítható (1763). Ford. Mesés Péter. In Uő. Prekritikai írások. 1754–1781. Budapest, Osiris–Gond-Cura Alapítvány.

Kant, Immanuel 2004. A tiszta ész kritikája. Ford. Kis János. Budapest, Atlantisz.

Knuuttila, Simo 1996. Duns Scotus and the Foundation of Logical Modalities. In Ludger Honnefelder – Rega Wood – Mechthild Dreyer (szerk.) John Duns Scotus. Metaphysics and Ethics. Leiden – New York – Köln, E. J. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004452046_008

Piché, Claude 2016. Kant on the »Conditions of the Possibility« of Experience. In Halla Kim –Steven Hoetzel (szerk.) Transcendental Inquiry. Its History, Methods and Critiques. Cham, Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40715-9_1

Wolff, Christian 1730. Philosophia prima sive Ontologia, methodo scientifica pertractata, qua omnis cognitionis humanae principia continentur. Frankfurt–Lipcse.

Megjelent
2025-08-29
Rovat
Fókusz