Én, narratíva, megértés
Adalékok a narratív én filozófiai elméletéhez
Absztrakt
A narratívák egyszerre tekinthetők énkonstituáló struktúráknak és a kommunikációs folyamat hatékonyságát biztosító értelmezési kereteknek. Tanulmányomban egy, a narratívák különböző, explicit és implicit értelmezési szintjeit bemutató modell segítségével próbálom a fenti koncepciót pozicionálni a narratív én elméletét meghatározó ismeretelméleti és pszichológiai vitákban, valamint a narrativizmus filozófiájának különböző irányait kijelölő hipotézisek sorában. Ennek során amellett érvelek, hogy ezek a viták alapvetően az én és a narratíva viszonyának eltérő megítéléséből fakadnak, és két, egymástól jól elkülöníthető álláspontot (a fiktív ént konstituáló narratívák koncepciója, a megtestesült ént formáló narratívák hipotézise) körvonalaznak a tudatfilozófia, kognitív tudományok és a pszichológia területén. A narratív én elméletéhez kapcsolódó filozófiai álláspontok áttekintését követően térek ki arra a hipotézisre, hogy a narratívák interszubjektív és énkonstituáló funkciója explicit és implicit narratívaszintek együttes létezésére, kölcsönhatására vezethető vissza. Ennek keretében keresek választ arra a kérdésre is, hogy a feltételezett narratívaszintek egyidejű működése hogyan válhat pillérévé annak a népi vagy naiv pszichológiának nevezett mindennapi gyakorlatnak is, aminek keretében mások cselekedeteit és viselkedését a nekik tulajdonított hitek, vágyak, remények, félelmek és más mentális állapotok jegyében magyarázzuk. Más szóval, arra próbálok rávilágítani, hogy az implicit narratívákat is feltételező értelmezési sémák használata miként tehet képessé bennünket arra, hogy kommunikációs cselekvések során másokat hitekkel, vágyakkal, reményekkel vagy félelmekkel ruházzunk fel, és ennek jegyében értsük meg a közvetített üzeneteik hátterében rejlő kommunikációs intenciókat, és minősítsük racionálisnak és ezáltal bizonyos feltételek fennálltával megjósolhatónak mások cselekedeteit.
Hivatkozások
Amsterdam, Anthony - Jerome Bruner 2000. Minding the law. Cambridge, MA, Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674020207
Brandom, Robert 1994. Making it explicit. Cambridge, MA, Harvard University Press.
Bruner, Jerome 2004. Life as Narrative. Social Research. 3. 691-710. https://doi.org/10.1353/sor.2004.0045
Churchland, Paul M. 1991. Folk Psychology and the Explanation of Human Behaviour. In John Greenwood (szerk.) The Future of Folk Psychology. Cambridge, Cambridge University Press. 51-69. https://doi.org/10.2307/2214269
Danto, Arthur C. 1965. The Analitical Philosophy of History. Cambridge, Cambridge University Press.
Dennett, Daniel C. 1971. Intentional Systems. The Journal of Philosophy. 4. 87-106. https://doi.org/10.2307/2025382
Dennett, Daniel C. 1991. Consciousness Explained. Boston, Little Brown.
Dennett, Daniel C. 1998. Az intencionalitás filozófiája. Budapest, Osiris Kiadó.
Fodor, Jerry 1975. The Language of Thought. Cambridge, Harvard University Press.
Gallagher, Shaun 2000. Philosophical Conceptions of the Self: Implications for Cognitive Science. Trends in the Cognitive Sciences. 1. 14-21. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(99)01417-5
Gallagher, Shaun 2006. The Narrative Alternative to Theory of Mind. In Richard Menary (szerk.) Radical Enactivism: Intentionality, Phenomenology and Narrative. Amsterdam, John Benjamins. 223-229. https://doi.org/10.1075/ceb.2.15gal
Goldie, Peter 2000. The Emotions: A Philosophical Exploration. Oxford, Oxford University Press.
Goldie, Peter 2012. The Mess Inside: Narrative, Emotion and the Mind. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199230730.001.0001
Herman, David 2008. Narrative theory and the intentional stance. Partial Answers. Journal of Literature and the History of Ideas. 2. 233-260. https://doi.org/10.1353/pan.0.0019
Hutto, Daniel D. 2009. Folk Psychology as Narrative Practice. Journal of Consciousness Studies. 6-8. 9-39.
Hutto, Daniel D. 2016. Narrative Self-shaping: a Modest Proposal. Phenomenology and the Cognitive Sciences. 1. 21-41. https://doi.org/10.1007/s11097-014-9352-4
Hutto, Daniel D. 2022. A Brickhouse Defence for Folk Psychology: How to defeat "Big Bad Wolf" Eliminativism. In Tamás Demeter - T. Parent - Adam Toon (szerk.) Mental Fictionalism: Philosophical Explorations. London, Routledge. 160-183. https://doi.org/10.4324/9781003091073
Kerby, Anthony P. 1993. Narrative and the Self. Indiana, Indiana University Press.
Lakoff, George 2008a. The Political Mind: A Cognitive Scientist's Guide to Your Brain and Its Politics. New York, Penguin.
Lakoff, George 2008b. The Neural Theory of Metaphor. In Raymond Gibbs (szerk.) The Cambridge Handook of Metaphor and Thought. New York, Cambridge University Press. 17-38. https://doi.org/10.1017/CBO9780511816802.003
Lakoff, George - Johnson, Mark 1999. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York, Basic Books.
McAdams, Dan P. 2001. The Psychology of Life Stories. Review of General Psychology. 5. 100-122. https://doi.org/10.1037/1089-2680.5.2.100
MacIntyre, Alasdair 1981. After Virtue. London, Duckworth.
Menary, Richard 2008. Embodied Narratives. Journal of Counsciousness Studies. 15. 63-84.
Meretoja, Hanna 2020. A Dialogics of Counter-Narratives. In Klarissa Lueg - Marianne Wolff (szerk.) Routledge Handbook of Counter-Narratives. London, Routledge. 30-42. https://doi.org/10.4324/9780429279713-4
Mink, Louis 1981. Everyone His or Her Own Annalist. In William John Thomas Mitchell (szerk.) On Narrative. Chicago, University of Chicago Press. 238-239.
Minsky, Marvin 1975. A Framework for Representing Knowledge. In Patrick Winston (szerk.) The Psychology of Computer Vision. New York, McGraw-Hill.
Pléh, Csaba 2020. Narrative Identity in its Crises in Modern Literature. Magyar Filozófiai Szemle. 1. 9-23.
Ricoeur, Paul 1991a. Life in Quest of Narrative. In David Wood (szerk.) On Paul Ricoeur: Narrative and Interpretation. London, Routledge. 20-33. https://doi.org/10.4324/9780203416815
Ricoeur, Paul 1991b. Narrative Identity. In David Wood (szerk.) On Paul Ricoeur: Narrative and interpretation. London, Routledge. 188-199. https://doi.org/10.4324/9780203416815
Rudd, Anthony 2012. Self, Value, and Narrative. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199660049.001.0001
Scalise Sugiyama, Michelle 2008.. Narrative as Social Mapping - Case Study: The trickster genre and the free rider problem. Ometeca. 12. 24-42.
Schechtman, Marya 1996. The Constitution of Selves. New York, Cornell University Press. https://doi.org/ 10.7591/9781501718380
Schechtman, Marya 2007. Stories, Lives, and Basic Survival: A Refinement and Defense of the Narrative View. In Daniel D. Hutto (szerk.) Narrative and Understanding Persons. Royal Institute of Philosophy Supplement. Cambridge, Cambridge University Press. 155-178. https://doi.org/10.1017/S1358246107000082
Schechtman, Marya 2011. The Narrative Self. In Shaun Gallagher (szerk.) The Oxford Handbook of the Self. Oxford, Oxford University Press. 394-416. https://doi.org/ 10.1093/oxfordhb/9780199548019.003.0018
Shank, Roger - Abelson, Robert 1977. Scripts, Plans, Goals and Understanding. Hillsdale, NJ, Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9780203781036
Strawson, Galen 2004. Against Narrativity. Ratio. 4. 428-452. https://doi.org/10.1111/j.1467-9329.2004.00264.x https://doi.org/10.1111/j.1467-9329.2004.00264.x
Tengelyi László 1998. Élettörténet és sorsesemény. Budapest, Atlantisz Kiadó.
Tengelyi, László 2012. Action and Selfhood: A Narrative Interpretation. In Dan Zahavi (szerk.) The Oxford Handbook of Contemporary Phenomenology. Oxford, OUP. 265-287. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199594900.013.0014
Velleman, J. Daniel 2006. Self to Self: Selected Essays. New York, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511498862
White, Hayden 1973. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore, The Johns Hopkins University Press.
White, Hayden 1997. A történelem terhe. Budapest, Osiris Kiadó.
White, Hayden 1999. Postmodernism and Textual Anxieties. In Nina Witoszek - Bo Strath (szerk.) The Postmodern Challenge: Perspectives East and West. London, Brill Rodopi. 27-45.
Zahavi, Dan 2007. Self and Other: The Limits of Narrative Understanding. In Daniel D. Hutto (szerk.) Narrative and Understanding Persons. Royal Institute of Philosophy Supplement. Cambridge, Cambridge University Press. 179-201. https://doi.org/10.1017/S1358246107000094